تبیان، دستیار زندگی
همان طور كه همه پدر و مادرهای جدید هم می دانند، بیدار شدن در طول شب در همه نوزادان مشترك است . اغلب در هفته های اول تولد، نوزاد چند بار در طول شب برای شیر خوردن بیدار می شود و خواب شما را مختل می كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواب آرام برای نوزاد شما


اگر میخواهید نوزادتان شب ها به راحتی بخوابد و شما هم شب های آرامی داشته باشید، از حالا شروع كنید: برای بعضی از والدین، اصطلاح (خوابیدن مثل یك بچه خوب ) عبارت آشنایی است.


نوزاد

همان طور كه همه پدر و مادرهای جدید هم می دانند، بیدار شدن در طول شب در همه نوزادان مشترك است . اغلب در هفته های اول تولد، نوزاد چند بار در طول شب برای شیر خوردن بیدار می شود و خواب شما را مختل می كند. با وجود این، حتی در روزهای اول هم میتوانید در نوزادتان عادات خوب خوابیدن را ترغیب كنید.

مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که تفاوت آشكاری بین روز و شب ایجاد كنید. این تفاوت را میتوانید با چهار روش ساده به وجود آورید:

الف- برای خواب شبانه نوزاد، محیط را تاریك نگه دارید و هنگام شیردهی شبانه از حداقل نور استفاده كنید.

ب- وقتی نوزاد آرام شد و به خواب رفت سعی نكنید با وسواس زیاد مرتب به اتاقش بروید و او را چك كنید. شما با این كار خواب او را به هم میریزید. سعی كنید وقتی صدای گریه اش را شنیدید به سراغش بروید.

پ- باید یاد بگیرید گریه های واقعی را از بیقراری برای خواب تشخیص دهید.نوزادتان به طور طبیعی به مرحله سبكتر خواب در فواصل متفاوتی میرسد و ممكن است، بیقراری كند. فقط وقتی این گریه ها به طور كامل شدت یافت به آنها جواب دهید.

ت- سعی كنید محیط در شب زیاد بر نوزادتان اثر نگذارد. موقع شیر دادن و تعویض پوشك نوزاد آرام و ساكت باشید و هنگامی كه واقعا لازم است پوشكش را تعویض كنید.

جای آرامی برای خواب نوزاد فراهم كنید. در تختخواب نوزاد از اسباب بازیهایی كه صدا و نور تولید میكنند، استفاده نكنید. سعی كنید موقع خواب، حالت آرام و ساكتی ایجاد كنید. همچنین ایده خوب دیگر این است كه فضای گرم، نرم و راحتی را برای خواب از همان ابتدا فراهم كنید. بیشتر نوزادان در یك تختخواب بزرگ نمیخوابند، اغلب گهواره را ترجیح میدهند. یك موسسه تحقیقاتی توصیه میكند ایمن ترین جا برای نوزادتان در 6 ماه اول تولد، خوابیدن در یك تخت در اتاق شماست. این كار شیر دادن در شب را نیز برای شما آسان تر میكند.

اگر نوزادتان همیشه متكی به شیوه هایی باشد كه شما برای خواباندن او به كار میبرید خوابیدن خودش را یاد نمیگیرد و این به معنی این است كه اگر در طول شب بیدار شود نمی تواند به تنهایی دوباره بخوابد.

اجازه دهید نوزادتان خودش یاد بگیرد كه بخوابد و آرام شود. اكثر والدین میخواهند شیوه هایی برای خواباندن و آرام كردن به كار گیرند تا نوزاد به خواب رود. اگر نوزادتان همیشه متكی به شیوه هایی باشد كه شما برای خواباندن او به كار میبرید خوابیدن خودش را یاد نمیگیرد و این به معنی این است كه اگر در طول شب بیدار شود نمی تواند به تنهایی دوباره بخوابد. همیشه وقتی او خوا بآلوده میشود او را بر روی تختش بگذارید. شما باید بتوانید این كار را از حدود 3 ماهگی انجام دهید. وقتی عادت كرد به تنهایی بخوابد و بیدار شود، و دوباره خودش در طول شب بخوابد دیگر مشكلی ندارید.

نوزاد

یك نوزاد بیش از حد خسته،برای خوابیدن در شب مشكل خواهد داشت. بنابراین فرصت چرتهای روزانه را به امید اینكه شب خواب بهتری داشته باشد با حقه و كلك از او نگیرید. چرتهای روزانه او را براساس سنش برنامه ریزی كنید. برای مثال، در یك ماهگی نوزادتان به حدود 6ساعت خواب روزانه نیاز دارد. در 3 ماهگی 4تا 5 ساعت، در 6 ماهگی 3 تا 4 ساعت، این ساعات را به چند قسمت در طول روز تقسیم كنید.

زمان خواب را همیشه آرام و یكنواخت و در یك قالب معین قرار دهید. شما میتوانید تعیین وقت خواب یكنواخت و معین را از 2 ماهگی شروع كنید. هم نوزاد و هم شما به آن علاقه مند خواهید شد. یعنی زمان معین هر روز باید یكنواخت باشد. این ساعت میتواند بین 6 تا 8 بعد ازظهر باشد. 30 تا 60 دقیقه قبل از وقت خوابیدن میتوانید كارهایی از قبیل داستان گفتن، حمام كردن، تعویض پوشك یا لباسهای نوزاد، ماساژ بدن نوزاد، یا آخرین وعده شیر دادن را قرار دهید. استفاده از همه این رو شها، كمك میكند تا نوزادتان استراحت كند و خستگی اش تمام شود. ولی باز هم به یاد داشته باشید، نوزاد را وقتی هنوز بیدار ولی خواب آلود است، پایین بگذارید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : سایت شهرزاد

مقالات مرتبط :

بازی حتی قبل از سه ماهگی

قبل از تولد ، با او حرف بزن

فرزندنابغه من

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.