تبیان، دستیار زندگی
زندیق ها نقل کرده اند که ما می رفتیم با امام صادق (علیه السلام) بحث می کردیم ایشان به قدری زیبا گوش می داد که فکر می کردیم در بحث ایشان را محکوم کرده ایم.حرف ما که تمام می شد ایشان سرشان را بالا می اوردند همه بافته های ما را با یک جمله نقض می کردند.اما ما
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 موانع استجابت دعا!


زندیق ها نقل کرده اند که ما می رفتیم با امام صادق (علیه السلام) بحث می کردیم ایشان به قدری زیبا گوش می داد که فکر می کردیم در بحث ایشان را محکوم کرده ایم.حرف ما که تمام می شد ایشان سرشان را بالا می اوردند همه بافته های ما را با یک جمله نقض می کردند.اما ما در برادری و خواهریمان حاضر نیستیم به حرف یکدیگر گوش بدهیم.


تحول و بالندگی حوزه های علمیه در چشم انداز مقام معظم رهبری(1)

اخلاق ، گمشده امروز جامعه ما ، به ویژه در میان سیاستمداران است و رسانه ها نیز که می توانند در پاکیزه سازی محیط اخلاقی جامعه از آفت هایی مانند دروغ ، تهمت ، ریا و ... بسیار نقش آفرین باشند ، عمدتاً گرفتار روزمرگی ها شده اند و کمتر به مسائل اصلی جامعه مانند ترویج آموزه های اصیل اخلاقی می پردازند.

چراغ راه اخلاق

این روزها حرف زدن سخت شده است. بین مبتدا و خبر ایراد می گیرند. نمی گذارند مبتدا را بگویی بعد به خبر برسی. نمی گذارند جمله کامل بشود.

نمی دانم ما چرا این طور هستیم. زندیق به فردی می گویند که به هیچ چیز معتقد نباشد. یعنی فوق کافر است. کافر داریم که بعضی مسائل را قبول دارد ولی زندیق کسی است که هیچ اعتقادی ندارد.

زندیق ها نقل کرده اند که ما می رفتیم با امام صادق (علیه السلام) بحث می کردیم ایشان به قدری زیبا گوش می داد که فکر می کردیم در بحث ایشان را محکوم کرده ایم.

حرف ما که تمام می شد ایشان سرشان را بالا می اوردند همه بافته های ما را با یک جمله نقض می کردند.

اما ما در برادری و خواهریمان حاضر نیستیم به حرف یکدیگر گوش بدیم. صبر کن! شکر توی کلامت! این شکر این جا به چه دردی می خورد؟ بیچاره زحمت کشیده، انرژی صرف کرده می خواهد نتیجه بگیرد بعد بگوییم شکر توی کلامت! یا وسط بحث اگر از یک جمله خوشش نیاید می پرد وسط حرف. آقا جان کمی صبر کنید! به خدا معلومات بدست آوردن به این راحتی ها نیست.

دعا با وجود افترا و تهمت مستجاب نمی شود!

چقدر افترا؟ چقدر تهمت؟ خب! دعا مستجاب نمی شود.افترا و تهمت از گناهانی می باشند که انسان را ازاستجابت دعا دور می کند واین نکته در کلام معصومین به وضوح خودنمایی می کند ؛

علی علیه‌السلام می‌فرماید: «المعصیه تمنع الاجابه ؛ با گناه از اجابت دعا جلوگیری می‌كنند»

در دعای كمیل، شبهای جمعه دقت نمایید، آن جا كه می‌خوانید: «اللهم اغفرلی الذنوب التی تجس الدعا و... خدایا گناهانی كه مانع استجابت دعای من شده‌اند بیامرز»

ما یک توبه می کنیم و خدا دو توبه می کند و توبه ما بین دو توبه خدا قرار می گیرد. خدا اول توفیق توبه می دهد، شوری در دل می اندازد. بعد ما توبه می کنیم. و در مرحله دوم خداوند توبه ما را می پذیرد . پس باید گفت که توبه بدون پشیمانی امکان ندارد و توبه صدق نمی کند

پشیمانی ،شرط اساسی توبه است!

خدا با تازه وارد رفتار دیگه ای دارد. جوانان عزیز توجه کنند که در توبه باز است اما نه به معنای عوامانه آن.

شنیدم شخصی گفت من فلان گناه را می کنم. گذاشتم بروم مکه تا توبه کنم.عده ای می گویند مگر چه عیبی دارد؟

باطن این حرف چیست ؟ درحقیقت این فرد معنی توبه را نفهمیده است. توبه این نیست که بنشینیم وتنها" استغفرالله ربی و اتوب و الیه" را بر زبان جاری سازیم .

توبه اصلش پشیمانی است. پشیمانی دست ما نیست. چرا وقتی متوجه می شویم قسمتی از مالی که داریم متعلق به یتیم است، سریع آن را برمی گردانیم؟ چون موجبات پشیمانی فراهم شده است.

پشیمانی از حالات درونی انسان است مثل ترس و وحشت. موجبات ترس وقتی پیش بیاید آدم می ترسد. خوشحالی، ناراحتی و ترس از حالات درونی انسان است و دست او نیست. باید موجباتش فراهم شود.

این فرد که می گوید می خواهم بروم مکه توبه کنم، معنی حرفش این است که می خواهم بروم مکه آنجا پشیمان بشوم. پس چرا اینجا پشیمان نمی شوی؟

حالا در این زمینه کسی هنوز پشیمان نشده ولی به همین اندازه با خودش می گوید خوب است در اعمالم تجدید نظری بکنم! اینها باز خوبند.

تحول
معنای کلمه توّاب چیست؟

علامه طباطبایی می فرماید : تواب دو معنی دارد. تواب یک معنایش زیاد توبه پذیر است و معنای دیگرش این است که کسی که توفیق توبه می دهد و توبه را می پذیرد.

ما یک توبه می کنیم و خدا دو توبه می کند و توبه ما بین دو توبه خدا قرار می گیرد.

خدا اول توفیق توبه می دهد، شوری در دل می اندازد. بعد ما توبه می کنیم. و در مرحله دوم خداوند توبه ما را می پذیرد .

پس باید گفت که توبه بدون پشیمانی امکان ندارد و توبه صدق نمی کند .

نعمت عافیت را از دست ندهیم!

گاه دیده می شود که مردم خیلی پشت سر هم حرف می زنند. خدا نعمت عافیت داده، فرد این ظرف عافیت را می کند ظرف غیبت و معصیت.

وارد خانه می شوی، زندگی خوب، غذای خوب و..... بعد غیبت می کنی؟ این نعمت عافیت را چرا ظرف معصیت می کنیم؟ کمی بیاندیشیم ، آیا خداوند عافیت داده پشت سر مردم صحبت بکنیم؟

سخت ترین آیه جهنم کدام است؟

سخت ترین آیه جهنم در قرآن را اگر از افراد بپرسیم ، بسیار می گویند :نار غاشیه، آب جوش و.... ولی سخت ترین آیه جهنم در سوره مبارکه ابراهیم است. می فرماید: "مرگ از هر طرف به سراغ فرد می آید ولی نمی میرد."

زیباترین آیه توصیف بهشت هم اگر بپرسی می گویند: نهر های جاری از عسل و...... ولی کامل ترین توصیف از بهشتی که نرفته ایم در سوره کهف است. می فرماید: " اهل بهشت دوست ندارند از بهشت بروند ."

به عبارتی زیبایی های بهشت آنقدر زیبا و شیرین هستند که برای هیچ کس خسته کننده و ملال آور نخواهد شد و روز به روز شیرین و جذاب تر می شود .

اجابت دعا بعضی اوقات موانعی دارد. در دعای کمیل می گوییم "اللم الغفر لی الذنوب التی تحبس الدعا" خب بعضی کارها مانع از استجابت دعاست

مراجعه به درگاه الهی، پشیمانی و ناامیدی ندارد!

اگر در زندگی ها دقت کنیم می بینیم که به هر بشری که برای کاری زیاد مراجعه کنیم ، آخر ازما منزجر می شود .

یک بار، دو بار، سه بار، می گوید این دفعه آمد جوابش را ندهید ، بگویید نیستم و ...

فقط یک مورد است که هر چه بیشتر مراجعه کنی قدر و منزلتت بالا می رود و آن در خانه حضرت حق است.

موانع را برای استجابت کنار بگذاریم!

اجابت دعا بعضی اوقات موانعی دارد. در دعای کمیل می گوییم "اللم الغفر لی الذنوب التی تحبس الدعا" خب بعضی کارها مانع از استجابت دعاست.

یکی از این موانع دل شکستن است. پشت سر این و آن حرف زدن است. امروز متاسفانه خیلی معمول شده؛ در مساجد در صف نماز، در هیئت های حسینی می نشینند پشت سر فلان فرد غیبت می کنند.

می فرماید: " هرکس پشت برادر دینی خود غیبت کندکه قدر آن فرد نزد مردم پایین بیاید، از ولایت خدا خارج می شود." تعارف که نیست. باید این کارها را کنار بگذاریم تا دعا مستجاب شود .

به راستی چه زمانی می خواهد در ما تحول ایجاد شود ؟

فرآوری : زهرا اجلال

گروه دین تبیان


منابع :

سایت حوزه

سخنان حجت الاسلام فاطمی نیا

سایت فارس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.