تبیان، دستیار زندگی
نگاهی به زندگی سیروس قایقران هشتمین سالگرد درگذشت مرحوم سیروس قایقران کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال و «راستین» فرزند خردسالش در منطقه کولیور بندر انزلی زادگاه و آرامگاه وی برگزار شد. در این مراسم که عصر روزجمعه هجدهم فروردین د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تندیس مرحوم سیروس قایقران در بندرانزلی ساخته می‌شود

نگاهی به زندگی سیروس قایقران


هشتمین سالگرد درگذشت مرحوم سیروس قایقران کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال و «راستین» فرزند خردسالش در منطقه کولیور بندر انزلی زادگاه و آرامگاه وی برگزار شد.

در این مراسم که عصر روزجمعه هجدهم فروردین در مسجد حسینیه روستای کولیور شهرستان بندر انزلی همراه با سینه زنی و مداحی برگزار شد، برانوش نیک‌بین مدیرکل تربیت بدنی استان گیلان، هادی حق شناس نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی، عبداللهی فرماندار، اعضای شورای شهر و دیگر مسوولان شهرستان انزلی به همراه پیشکسوتان و ورزشکاران و مردم علاقه مند در این مراسم حضور داشتند.

احمدرضا عابدزاده ، بهمن صالح‌نیا، محمد احمدزاده، نصرت ایراندوست و ناخدا رشید سازمند در این مراسم شركت كردند.

شهردار بندر انزلی از ساخت تندیس مرحوم سیروس قایقران، بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال در بندر انزلی خبر داد.

مهندس احمد حکیمی نژاد در گفت‌وگویی افزود: شهرداری انزلی بنا به درخواست عمومی مردم انزلی، ساخت تندیس مرحوم قایقران قهرمان ملی این شهر و استان را در جلسات تصویب بودجه شهرداری انزلی در سال جاری مطرح خواهد کرد تا پس از تصویب شورای شهر انزلی نسبت به ساخت آن در یکی از نقاط شهر اقدام کند.

وی با بیان این که مقدمات تهیه اولیه‌ی چنین تندیسی در سال گذشته فراهم شده است گفت: طرح‌های اولیه ساخت این تندیس توسط گروهی از هنرمندان جوان شهرستان انزلی طراحی شده که با توجه ویژه‌ی رییس و اعضای شورای شهر شاهد ساخت این تندیس در سال جاری خواهیم بود.

پدر مرحوم قایقران نیز گفت: مسوولان در طول هشت سال گذشته به قول‌های خود عمل نکرده‌اند.

پرویز قایقران اظهار كرد: از هشت سال پیش تاکنون مسوولان به منظور بزرگداشت سیروس قایقران قول‌هایی در زمینه‌ی ساخت تندیس و مجسمه‌ی سیروس قایقران، ایجاد یک سالن ورزشی به نام او و یا نام‌گذاری یک خیابان به نام وی داده‌اند که برای عملی شدن این قول‌ها تاکنون هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.

قایقران با اشاره به حضور دکتر دادکان در مراسم ششمین سالگرد درگذشت سیروس قایقران افزود:رییس فدراسیون فوتبال قول تقبل هزینه‌ی برگزاری مراسم سالگرد آن مرحوم را داد و اعلام كرد هزینه‌ی سال‌های گذشته را نیز فدراسیون تقبل می‌كند؛ امری که با پرداخت حدود ‌4 میلیون تومان محقق شده است.

پدر سیروس قایقران با تشکر و قدردانی از این اقدام فدراسیون فوتبال اضافه کرد: با توجه به جایگاه و موقعیت کاپیتان اسبق تیم ملی ، در فوتبال کشور انتظار بیشتری از این فدراسیون داریم.

وی رفتار و برخورد همراه با احترام سیروس قایقران نسبت به دیگران را، به عنوان مهم‌ترین ویژگی ‌اخلاقی آن مرحوم ذكر كرد و افزود: لحظه‌ی تصادف سیروس و نوه‌ام در مسجد بودم که توسط یکی از اهالی محل، خبر تصادف او به من رسید؛ در حالی که منقلب شده بودم، به طرف بیمارستان پورسینای رشت حرکت کردم و با دیدن مسعود خادم مجری آن زمان صدا و سیما با پیراهن مشکی پی به حقیقت موضوع بردم و نکته ای که از یاد نمی برم این است که آقای خادم از آن تاریخ تا کنون دیگر گویندگی نمی کنند.

قایقران با تشکر از کمک های مهندس حق شناس نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل بنادر و کشتیرانی استان گیلان، تصریح کرد:تنها ورزشکاری که هرساله در این مراسم شرکت می کند، احمد رضا عابدزاده است.

/ نگاهی به زندگی سیروس قایقران/

مرحوم سیروس قایقران فوتبالیست نامی کشور در سال ‌1340 در محله کلویور بندرانزلی پا به عرصه هستی نهاد و از همان ابتدای کودکی به فوتبال در زمینهای خاکی کلویور روی آورد و با استعداد درخشانش به عضویت تیم فوتبال منتخب آموزشگاهها در آمد.

مرحوم قایقران در سن ‌16 سالگی موفق شد به عنوان یکی از مهره های اصلی در تیم های نوجوانان و جوانان ملوان استعدادهای خود را به نمایش بگذارد و با مهارت های منحصر به فردش ملوان را به رتبه ی قهرمانی باشگاه های گیلان برساند.

وی طی سالهای ‌57 تا ‌63 افتخارات زیادی را برای ملوان و گیلان به ارمغان آورد مانند دو گلی که وارد دروازه پرسپولیس کرد و یا گل زیبایی که به تیم منتخب مازندران زد.

مرحوم قایقران در سال ‌1363 به تیم ملی دعوت شد و در سال ‌66 تنها فوتبالیست شهرستانی بود که شادروان دهداری بازوبند پرافتخار کاپیتانی تیم ملی ایران را به بازوی او بست. در سال ‌67 در جام ملتهای آسیا در قطر، تیم ملی ایران با رهبری سیروس به مقام سومی دست یافت و در سال ‌69 تیم ایران را با گلهای زیبایش پس از ‌20 سال به قهرمانی در بازی های آسیایی پکن رساند.

سیروس در آن دوران نه تنها در ایران بلکه در آسیا و اروپا هم به عنوان یک بازیکن استثنایی مطرح شد و با وجود داشتن پیشنهاد از تیمهای آلمانی، به الاتحاد قطر پیوست. سیروس در اوج شهرت هرگز مغرور نشد و اصالت خود را فراموش نکرد و بعد از مدتی بازی در قطر، مجددا به تیم اول خود ملوان بازگشت و این تیم را قهرمان جام حذفی و راهی مسابقات آسیایی کرد.

سیروس در سال ‌72 به عنوان بازیکن و سپس به عنوان مربی به تیم کشاورز تهران پیوست و نتایج قابل توجهی به دست آورد. وی سپس به تیم دسته دومی مسعود هرمزگان پیوست و مدتی در آنجا مشغول مربیگری شد.

او با عضویت در باشگاههای ملوان، استقلال انزلی، الاتحاد قطر و کشاورز تهران و بازی در ‌100 مسابقه رسمی و غیر رسمی به عنوان فوتبالیستی ارزشمند در گیلان و ایران شناخته شد و فوتبال ایران همیشه نام او را به خاطر خواهد داشت.

قایقران تجربه ورزشی خود را با مربیگری تیم های کشاورز تهران و مسعود هرمزگان به فوتبالیست های جوان منتقل کرد.

مرحوم قایقران به همراه فرزند خردسالش در سال ‌77 طی حادثه رانندگی در جاده رشت به تهران درگذشت اما، یاد و خاطره او برای همیشه در خاطر ورزشکاران و ورزشدوستان باقی است.