تبیان، دستیار زندگی
خلاقیت یك ویژگی هیجان‌انگیز است. افراد به رگه‌هایی از خلاقیت كه در كارها و تصمیم‌گیری‌ها از خود نشان داده‌اند می‌بالند و آن را برای دیگران تعریف می‌كنند. به طور معمول نیز خلاقیت دیگران در هر حوزه‌ای مطلوب تلقی و نزد همگان با تحسین و استقبال مواجه می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنها شما خلاقش می کنید


خلاقیت یك ویژگی هیجان‌انگیز است. افراد به رگه‌هایی از خلاقیت كه در كارها و تصمیم‌گیری‌ها از خود نشان داده‌اند می‌بالند و آن را برای دیگران تعریف می‌كنند. به طور معمول نیز خلاقیت دیگران در هر حوزه‌ای مطلوب تلقی و نزد همگان با تحسین و استقبال مواجه می‌شود.

خلاقیت در کودک

همه می‌دانند زندگی امروزی ما به یمن خلاقیت‌هایی كه در مسیر پیشرفت علم و تكنولوژی و ساخت وسایل رفاهی نوین به كار گرفته شده دلپذیر و راحت‌تر از گذشتگان است و این شرایط را مدیون ایده‌های خلاقانه مخترعان و پیگیری و ممارست دانشمندان هستیم.

خلاقیت برخلاف نبوغ یك ویژگی اكتسابی است و باز هم برخلاف نوابغ كه گاه زندگی متلاطم و ناخوشایندی داشته‌اند افراد خلاق اغلب موفقند، به دلیل قدرت ابتكارشان در برابر مشكلات تسلیم نمی‌شوند و زندگی سالم‌تری دارند، از نظر مادی پیشرفت می‌كنند و در مجموع از زندگی دلخواه و رشك‌برانگیز برخوردارند. پس از اكتسابی بودن نكته مهم درباره خلاقیت شرایط و سن شكل‌گیری زمینه‌های آن در آدمی است. معروف است كه كودكان و دانشمندان در یك ویژگی مشتركند: كنجكاوی و سوال كردن ناشی از آن.

یافتن والدینی كه دلشان نخواهد فرزندی خلاق یا حتی نابغه داشته باشند دشوار است، اما والدینی كه برای پرورش خلاقیت در ذهن و رفتار فرزندشان كاری بكنند و برنامه داشته باشند هم كمیابند. بنا به علم روان‌شناسی خلاقیت در كودكی شكل می‌گیرد و ابداعات و اختراعات در بزرگسالی. در حقیقت نتیجه بازگشت و انعكاس آمیخته با عقل و تدبر از روحیه كنجكاوی كودكانه است.نقش والدین در پرورش خلاقیت كودكان و زمینه‌سازی برای موفقیت‌های آینده فرزندان انكارناپذیر است و همواره بر آن تاكید می‌شود. در ادامه توصیه‌های روان‌شناسان برای ایجاد و تقویت خلاقیت در كودكان برای والدین را آورده‌ایم كه بالطبع باید در حد امكان و مناسب با شرایط سنی فرزند به كار گرفته شود.

نکته ی اول 

پژوهش ها نشان می دهد که کودکان بیشتر از آنکه تأثیر پذیر باشند ، مبتکر و خلاق هستند . بر اساس نظریه های k,dk،" کودک در تعامل خلاق و فعال با محیط ، خود را به تدریج سامان می دهد".

این قوه ی ابتکاری کودکان هرگاه به صورت هدفمند و صحیح تربیت شود به عملی مؤثر در رشد و شکل گیری شخصیت عالی کودکان اثر می گذارد. " به نظرمی رسد که خلاقیت و رفتار اکتشافی به عنوان تجلی آشکار کنجکاوی است. "  یا روان شناس دیگری به معلمان و والدین توصیه می کند که کودکان را به پرسیدن تشویق نمایند تا ذهن کاوشگری در آن ها به وجود آید . پس والدین باید توجه کنند که هر غذای رفتاری و گفتاری که به کودک بدهند ، همان داده ها را پس خواهند گرفت . "

والدین محترم بدانند که قصه ها برای کودکان حکم الگوی پدر و مادر را دارند و شاید در بعضی از موارد قدرت تأپذیری قصه ها بر شکل گیری شخصیت کودکان بسیار قوی تر ازصحبت های والدین باشد

نکته ی دوم

والدین محترم بدانند که قصه ها برای کودکان حکم الگوی پدر و مادر را دارند و شاید در بعضی از موارد قدرت تأپذیری قصه ها بر شکل گیری شخصیت کودکان بسیار قوی تر ازصحبت های والدین باشد . از همین رو می توان در میان لابلای قصه ها و داستان های گوناگون خمیرمایه و جوهر شخصیت کودکان را شکل بخشید و آن ها را مطابق الگوی قهرمانان قصه ها و داستان ها تربیت کرد.

نکته ی سوم

رشد باورها و تفکر اقتصادی کودکان برای رشد اقتصادی آینده ی آن ها بسیار حائز اهمیت است . متخصصان علوم ترتبیتی بر نقش آموزه ها و اطلاعات اقتصادی درسنین پایین به کودکان تأکید می ورزند .

تجربه های اولیه ی کودک به روند پیشرفت می افزاید و منجر به گذر به مرحله ی بعدی رشد می شود .

خلاقیت در کودک

نکته ی چهارم

همیشه باید سعی شود با کلمات و صحبت های دلنشین ، کودکان را به رویدادهای زندگی و دنیای کودکانه ی خود  امیدوار و با انگیزه نگه داشت .

کودکان در دل خود از والدین انتظارامید ، شور و اشتیاق را دارند ، زیرا احساسات و روح لطیف آن ها قادر به درک محدودیت ها و محالات نیست . از میان قصه ها می شود خیلی چیزها به کودکان آموخت.

نکته ی پنجم

تحقیقات روان شناسان نشان می دهد که کودکانی که در دوران نخستین زندگی خود بازی تخیلی می کنند در سال های آینده زندگی خود دارای تفکر خلاق تر و توان بیشتر در حل مسائل هستند .

تفکر خلاق در همگان وجود دارد و تفاوت افراد در این زمینه بدون تردید کمی است نه کیفی به همین دلیل تفکر خلاق آموختنی است .

کودک شما خلاق است ؛ همه ی کودکان خلاق هستند. خواندن داستان ها و کتاب هایی که دارای قصه های شورانگیزو تصاویر رنگی هستند در پرورش خلاقیت کودکان شما نقش بسیار مهمی دارد . شما می توانید با خواندن داستان های مختلف هر چیزی را که بخواهید در ذهن  کودک خود جای دهید و او را با دنیاهای مختلف آشنا سازید.

شنیدن داستان های ساخته شده ی خودتان خیلی خوب است و ممکن است خیلی بهتر باشد، زیرا این عمل زاویه ی دید کودک و خلاقیت او را بیشتر می کند . هر داستانی که می تواند پشتیبان ایجاد تخیل در کودک شما شود لازم است که گفته شود . چون کودک شما از طریق تخیل با محیط پیرامون ارتباط بر قرار می کند و مانند افراد بالغ از قدرت عقلگرایی و تشخیص عقلانی و منطق مانند بزرگان محروم است . منطق کودک تخیل اواست .

هر شب قصه ای برای کودک خود تعریف کنید ، هر چند کوتاه و ساده تا رفته رفته شاهد تغییر در رفتار و بینش و گفتار کودک خود باشید

نکته مهم پایانی که به والدین عزیز باید گفته شود این است که اگر به فکر رشد خلاقیت و اعتماد به نفس کودکان خود علاقمند هستند ، از زمان و وقت تفریحات بی ثمر بزنید و تا آنجا که می توانید برای قصه گویی به فرزندان برنامه ریزی و وقت بگذارید . هر شب قصه ای برای کودک خود تعریف کنید ، هر چند کوتاه و ساده تا رفته رفته شاهد تغییر در رفتار و بینش و گفتار کودک خود باشید.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع:

جام جم آنلاین

وبلاگ  ابراهیم علی عزیزی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.