تبیان، دستیار زندگی
شتیانی برگزار شد وزیر فرهنگ و ارساد : اجماع علم و عرفان ، از علامه ، ملاصدرای ثانی ساخته بود . مراسم نخستین سالگرد ارتحال سیدجلال الدین آشتیانی - فیلسوف و عارف معاصر - عصر پنج‌شنبه در مصلای آشتیان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نخستین سالگرد درگذشت

علامه سیدجلال‌الدین آشتیانی برگزار شد


وزیر فرهنگ و ارساد : اجماع علم و عرفان ، از علامه ، ملاصدرای ثانی ساخته بود .

مراسم نخستین سالگرد ارتحال سیدجلال الدین آشتیانی - فیلسوف و عارف معاصر - عصر پنج‌شنبه در مصلای آشتیان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از استادان حوزه و دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم، محمدحسین صفار هرندی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - با تجلیل از مقام علمی علامه آشتیانی گفت: در دوره‌ای كه ما در آن قرار داریم، وجود عالمان متعهد و متاله، چه در مقام علمی، فقه، فلسفه و كلام، منبع معرفتی ما محسوب می‌شوند.

وی علامه آشتیانی را نمونه عالمی برشمرد كه یگانه علوم معاصر بود و گفت: یكه‌تازی وی كه پهنه اعصار و قرون را درنوردیده بود، با اجماع علم وعرفان، از او یك حكیم متاله ساخته بود كه حقیقتا لقب ملاصدرای ثانی برازنده‌اش بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فضای سیاسی كنونی ایران در چرخش نگرش جهانی از محمل استكباری بودن دیروز ایران به نگرش استكبارستیزی امروز ایران، تصریح كرد:

در زمان طاغوت، ایران منطقه مانوری آمریكا و اسراییل در منطقه خلیج فارس و تهدید كشورهای عربی بود، لكن بعد از انقلاب ایران، دشمن این دو كشور و دوست كشورهای عربی شد كه این رویكرد از نتایج زعامت عالمانی هم‌چون آشتیانی بوده است.

وی در پایان با نوباوه و فصلی خواندن كوتوله‌های فرهنگی، این نوع افراد را مخالفان اندیشه فقاهت برشمرد و گفت: در سال‌های اخیر كسانی به مخالفت با اندیشه فقه و فلسفه اسلامی برخاستند كه این نوباوه‌های فصلی از محضر عالمان به جایی رسیده بودند.

استاد سیدجلال‌الدین موسوی آشتیانی در سال 1304 در آشتیان دیده به جهان گشود و پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در پایان شششم ابتدایی به قم عازم شد و در این شهر با تشویق آیت‌الله شیخ ابوالقاسم دانش آشتیانی به همراه آقا مصطفی خمینی در درس فلسفه امام (ره) حاضر شد و در ادامه كسب علوم دو سال را در نجف گذراند، كه در سال 1336 استاد به ورود به دانشگاه تصمیم می‌گیرد كه به‌دلیل كارشكنی‌ها در دانشگاه تهران ناكام و به دانشگاه مشهد وارد می‌شود.

بدیع‌الزمان فروزانفر در دانشگاه فردوسی مشهد از وی استقبال می‌كند و در سال 1338 مربی دانشكده‌ی الهیات و در همان سال استادیار دانشگاه و در سال 1339 تصدی مدیریت گروه فلسفه و حكمت اسلامی این دانشگاه را می‌پذیرد كه بدین ترتیب در طول 37 سال به جهان علم با تالیف بیش از 50 اثر در كنار تدریس، خدمت می‌كند و درحالی كه مجرد می‌زیست،

در سال 1384 ، سوم فروردین‌ماه، چشم از جهان فرو بست و به گفته خواهر وی، علی‌رغم وصیت علامه مبنی بر دفن در قبرستان سیدهای آشتیان، در كنار آرامگاه پدران و اجدادش در صحن آزادی حرم امام رضا (ع) به خاك سپره شد و خانواده او هم‌اكنون هم انتقال به زادگاه علامه طبق وصیتش را می‌خواهند.

لینک ها :

كتاب‌هایی از سیدجلال‌الدین آشتیانی منتشر می‌شوند

یادی از رفتگان فرهنگ و ادب دیار