تبیان، دستیار زندگی
دعاهای امام جواد علیه السلام
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دعاهای امام جواد علیه السلام

دعای آن حضرت برای رفع ظلم ظالمان

امام جواد (ع)

اَللّهُمَّ اِنْ ظُلْمَ عِبادِکَ قَدْ تَمَکَّنَ فِی بِلادِکَ حَتّی اَماتَ الْعَدْلَ وَ قَطَعَ السُّبُلَ وَ مَحَقَ الْحَقَّ وَ اَبْطَلَ الْصِّدْقَ وَ اَخْفَی الْبِرَّ وَ اَظْهَرَ الشَّرَ وَ اَخْمَدَ التَّقْوَی وَ اَزالَ الْهُدَی وَ اَزاحَ الْخَیْرَ وَ اَثْبَتَ الضِّیْرَ وَ اَنْمَی الْفَسادَ وَ قَوِّیَ الْعِنادَ وَ بَسَطَ الْجَوْرَ وَ عَدَی الطَّوْرَ، اَللّهُمِّ یا رَبِّ لا یَکْشِفُ ذلِکَ اِلّا سُلْطانُکَ وَ لا یُجِیرُ مُنْهُ اِلّا اِمْتِنانُکَ اَللّهُمَّ یا رَبِّ فَابْتُر الظُّلْمَ وَ بِتَّ حِبالَ الْغَشْمِ وَ اَخْمِدْ سُوْقَ الْمُنْکَرِ وَ اَعِزَّ مَنْ عَنْهُ یَنْزَجِرُ وَ احْصِدْ شافَةَ اَهْلِ الْجَوْرِ وَ اَلْبِسْهُمُ الْحِوَر بَعْدَ الْکِوَرِ وَ عَجِّل اَللّهُمَّ اِلَیْهِمُ الْبَیَاتِ وَ اَنْزِلْ اِلَیْهِمُ الْمَثُلاتِ وَ اَمِتْ حَیاةَ الْمُنْکَرِ لِیُؤْمَنَ الْمَخُوفَ و َیَسْکُنَ الْمَلْهُوفَ وَ یَشْبَعَ الْجائِعُ وَ یُحْفَظَ الضائِعُ وَ یَأوِی الطَّرِیدُ وَ یَعُودَ الشَّرِیدُ وَ یُغْنِی الْفَقِیرَ وَ یُجارَ الْمُسْتَجِیرُ وَ یُوَقَّرَ الْکَبِیرَ وَ یُرْحَمَ الصَّغیرَ وَ یُعَزَّ الْمَظْلُومَ وَ یُذِلَّ الظالِمَ وَ یُفَرَجَ الْمَغْمُوْمُ وَ تَنْفَرِجَ الْغَماءُ وَ تَسْکُنَ الدُّهْماءُ وَ یَمُوْتَ الاِخْتِلافُ وَ یُحْیَی الاِئْتِلافُ وَ یَعْلُو الْعِلْمُ وَ یَشْمُلَ السِّلْمُ وَ یَجْمَعَ الشِّتاتُ وَ یَقْوَیَ الاِیمانُ وَ یُتْلَیَ الْقُرْآنُ اِنَّکَ اَنْتَ الدَّیانُ الْمُنْعِمُ الْمَنّانُ

قابل ذکر است‌که این دعا بخش هشتم از « اد عیة الوسائل الی المسائل » است که مشتمل بر ده بخش و از حضرت امام محمد تقی علیه السلام روایت شده و آن حضرت به هنگام ازدواج با دختر مأمون این دعاهای مبارک را مهریة او قرار داد و خود برای مأمون ، مرقوم فرموده و نوشتند:

برای هر زنی مهریه‌ای از مال شوهر است و خداوند اموال ما را ذخیره کرده و در جهان دیگر به ما خواهد داد؛ همان‌گونه که اموال و ثروت شما را در این جهان، نقد قرار داده است و من مهریة دختر تو را « الوسائل الی المسائل » قرار دادم و این مناجاتی است که پدرم آن را به من داد و فرمود که پدرم جعفر علیه‌السلام به من داده و او فرموده: پدرم محمد (باقر علیه السلام ) این مناجات را به من داده و او فرموده: پدرم علی بن الحسین علیه السلام به من داده و او فرموده: پدرم حسین علیه السلام به من داده و فرمود: برادرم حسن علیه السلام آن را به من داده و فرمود: پدرم امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب علیه السلام به من داد و فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله این را به من داد و فرمود: جبرییل   آن را برای من آورد و گفت: خدا تو را سلام می‌رساند و می‌فرماید این، کلید گنج‌های دنیا و آخرت است؛ آن را وسایلی برای خواسته‌هایت قرار ده که به حوائج خویش دست می‌یابی... .

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله پس از نماز چنین دعا می‌کرد: خدایا! [گناهانی] را که پیش‌تر کرده‌ام یا می‌کنم، نهان و آشکار مرا، اسراف بر خودم را و آنچه را تو بهتر از من می‌دانی، بر من بیامرز. خدایا! تو پیش از همه و پس از همه هستی،… تا زمانی که زندگی را برایم بهتر می‌دانی، مرا زنده نگاه دار و آن گاه که مرگ را برایم بهتر می‌دانی، مرا بمیران….

اثر مخصوص سوره اِنّا انزلناه و استغفار

شیخ صدوق نقل کرده که اسماعیل بن سهل گفته است، من در نامه‌ای به حضرت ابوجعفر دوم (امام جواد) علیه السلام نوشتم: « ذکری را به من بیاموزکه چون بگویم، در دنیا و آخرت با شما باشم! »

حضرت در جواب من به خط خود، که آن را می‌شناختم نوشتند:اَکْثِرْ مِنْ تِلاوَةِ اِنّا اَنْزَلْناهُ وَ رَطِّبْ شَفَتَیْکَ بِالاِسْتِغْفارِ ؛ هر چه بیشتر سوره انا انزلناه را بخوان و لب‌های خود را به استغفار مرطوب گردان.»

دعا جهت توسعه رزق از امام جواد(ع)

جهت وسعت رزق مکرر گفته شود:

یا مَنْ یَکْفی مِنْ کُلِّ شَیْ‌ءٍ وَ لا یَکْفی مِنْهُ شَیْ‌ءٌ اِکْفِنی ما اَهَمَّنی.

امام جواد (ع)
دعای پس از نماز حضرت جواد علیه السلام

استناد به شیوه گفتار یا رفتار بزرگان، عامل مهمی در تأثیر نکته های اخلاقی در مخاطب به شمار می‌آید. پیشوای نهم، امام جواد علیه السلام نیز گاه برای بیان معارف دینی، به روش پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله استناد می‌کردند. آن حضرت فرمودند: «پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله پس از نماز چنین دعا می‌کرد: خدایا! [گناهانی] را که پیش‌تر کرده‌ام یا می‌کنم، نهان و آشکار مرا، اسراف بر خودم را و آنچه را تو بهتر از من می‌دانی، بر من بیامرز. خدایا! تو پیش از همه و پس از همه هستی،… تا زمانی که زندگی را برایم بهتر می‌دانی، مرا زنده نگاه دار و آن گاه که مرگ را برایم بهتر می‌دانی، مرا بمیران…. خدایا! ما را به زینت ایمان زیبا کن و راهنما و رهیافته قرار ده. ای پروردگار من! دلی پیراسته و زبانی راستگو از تو می‌خواهم، از آنچه می‌دانی، آمرزش می‌طلبم و نیکوترین آنچه می‌دانی، از تو می‌خواهم و از بدی آنچه می‌دانی به تو پناه می‌برم، که تو می‌دانی و ما نمی‌دانیم و تو به نهانها بسیار آگاهی».

بخش عترت و سیره تبیان


منابع :

کتاب « بهار جانها » نوشته « آیت الله کریمی جهرمی »

کتاب گنج های معنوی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.