تبیان، دستیار زندگی
ات معافیت خانواده معلولان چارچوب زمانی استفاده از معافیت تحصیلی ضوابط جدید بكارگیری كاركنان وظیفه در مراكز دولتی خبرگزاری دانشجویان ایران مدیركل امور مشمولان ستاد كل نیروهای مسلح از تعیین چارچوب زمانی برای استفاده از معافیت ت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیرمشمولان ستاد كل نیروهای مسلح تشریح كرد:

جزئیات معافیت خانواده معلولان
چارچوب زمانی استفاده از معافیت تحصیلی
ضوابط جدید بكارگیری كاركنان وظیفه در مراكز دولتی


خبرگزاری دانشجویان ایران

مدیركل امور مشمولان ستاد كل نیروهای مسلح از تعیین چارچوب زمانی برای استفاده از معافیت تحصیلی مشمولان دیپلم وظیفه خبر داد.

سردار كمالی افزود: با توجه به اهمیت و جایگاه علم و ضرورت ادامه تحصیل جوانان افراد واجد شرایط می‌توانند قبل از انجام خدمت دوره ضرورت با استفاده از معافیت تحصیلی ادامه تحصیل دهند، ولی این ادامه تحصیل باید در چارچوب زمانی تعیین شده صورت گیرد.

وی تصریح كرد: معافیت تحصیلی برای كاردانی، كاردانی به كارشناسی، كارشناسی ارشد ناپیوسته هر كدام سه سال، دكترای ناپیوسته (PHD) پنج سال، كارشناسی پیوسته 6 سال، كارشناسی ارشد پیوسته و دكترای عمومی پزشكی 8 سال است.

مدیركل امور مشمولان ستاد كل نیروهای مسلح خاطرنشان كرد: كلیه جوانان ذكور كه در شمار قانون نظام وظیفه قرار می‌گیرند، باید بموقع جهت تعیین تكلیف نظام وظیفه، خود را معرفی كنند، چرا كه در سال جاری با مشمولان غایب و افرادی كه آنها را در مراكز دولتی و خصوصی از قبیل باشگاه‌ها، كارگاه‌ها، شركت‌ها و مغازه‌ها به كارگیرند، برابر قانون برخورد خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به مصوبه مقام معظم رهبری و فرماندهی كل قوا در خصوص معافیت یكی از فرزندان خانواده معلولین افزود: بر این اساس یكی از فرزندان خانواده‌هایی كه پدر یا مادر آنها معلول بوده و یا دو نفر از فرزندان آنها معلول باشند، از انجام خدمت سربازی معاف هستند، همچنین مشمولانی كه همسر آنها پس از ازدواج معلول شده باشد، از انجام خدمت دوره ضرورت معاف شده‌اند.

مدیركل امور مشمولان ستاد كل نیروهای مسلح در خصوص جزئیات معافیت خانواده معلولان اظهار كرد: معلولیت به تنهایی موجب معافیت از خدمت نبوده، بلكه عدم كارآیی و نیاز به مراقبت به دلیل معلولیت ملاك اصلی برای معافیت است.

وی افزود: برای دریافت معافیت خانواده معلولان، دو مرحله صورت می‌گیرد كه در مرحله اول گروه‌بندی، درجه‌بندی و تعیین میزان درصد معلولیت افراد به عهده كمیسیون پزشكی سازمان بهزیستی در كلیه شهرستان‌های كشور است و در مرحله دوم، تشخیص عدم كارایی و نیاز به مراقبت با شورای پزشكی معاونت وظیفه عمومی ناجا در سراسر كشور خواهد بود.

سردار كمالی در خصوص مصادیق معلولیت گفت: این معلولیت‌ها شامل قطعی اندام، دفورمیتی‌ها از قبیل انحرافات ستون فقرات، دفورمیتی‌های انجام شكستگی‌ها و دررفتگی‌های شدید و خیلی شدید، اختلالات عضلانی، اختلال اعصاب مركزی و محیطی، معلولین ذهنی با بهره‌هوشی زیر 55 درصد و معلولین ذهنی با بهره‌ هوشی بین 55 تا 75 درصد كه دارای معلولیت‌های تركیبی دیگر هستند، معلولیت بینایی شامل اختلال در دید كمتر از پنج درصد، اختلال در میدان بینایی هر دو چشم (میدان بینایی كمتر از 20)، نابینایی مطلق و تخلیه هر دو چشم است.

مدیركل امور مشمولان ستاد كل نیروهای مسلح خاطرنشان كرد: همچنین معلولیت شنوایی شامل اختلال شنوایی هر دو گوش از 56 دسیبل به بالا و نا شنوایی مطلق، معلولیت گفتاری شامل اختلال در گفتار، اختلال در تولید آوا و لكنت شدید و زبان پریشی است، همچنین معلولیت بیماران روانی مزمن را نیز شامل می‌شود.

وی افزود: افرادی كه دارای چند معلولیت باشند، معلولیت بارز آنان مد نظر قرار گرفته و در تعیین درصد معلولیت در یك گروه بالاتر قرار خواهد گرفت، از سوی دیگر در مواردی كه به بیماری اشاره نشده در صورتی كه بیماری موجب عدم كارایی حداقل یك اندام كامل فوقانی و تحتانی و موجب اختلال در عملكرد فرد شود و به تشخیص كمیسیون پزشكی، نیاز به مراقبت داشته باشد، در شمول این مقررات قرار می‌گیرد.

به گفته سردار كمالی همچنین انتخاب یكی از فرزندان برای معافیت برعهده پدر، در صورت فقدان با مادر و در غیر این صورت با سازمان بهزیستی خواهد بود، همچنین افرادی كه همسر رسمی و دائم آنها بعد از ازدواج معلول شده باشد، با معرفی سازمان بهزیستی و تشخیص شورای پزشكی نیروی انتظامی از انجام خدمت ضرورت معاف خواهند شد.

مدیركل امور مشمولان ستاد كل نیروهای مسلح افزود: چنانچه زن معلول یا یكی از بستگان وی اثبات كند كه همسرش سرپرستی او را رها كرده است، كارت معافیت ابطال و فرد به خدمت اعزام می‌شود. همچنین ملاك برخورداری از معافیت ، وضعیت فرد در زمان احضار به خدمت است، لذا كسانی كه در زمان غیبت واجد شرایط معافیت می‌شوند، رسیدگی به تقاضای آنها و داشتن عذر موجه بر اساس ضوابط جاری قانون وظیفه عمومی است و افراد در حال انجام خدمت دوره ضرورت نیز در صورت واجد شرایط قانونی از خدمت ترخیص خواهند شد.

اعلام ضوابط جدید استفاده از سهمیه كاركنان وظیفه در مراكز دولتی

سردار كمالی همچنین از ضوابط جدید استفاده از خدمت كاركنان وظیفه در مراكز دولتی خبر داد و افزود: در حال حاضر بر اساس مصوبات مقام معظم رهبری و فرماندهی كل قوا به منظور كمك به دولت، هر ساله تعدادی از كاركنان وظیفه نیروهای مسلح جهت انجام خدمت سربازی به مراكز دولتی اعزام می‌شوند، به نحوی كه تقریبا همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها از خدمت تعدادی از كاركنان وظیفه استفاده می‌كنند و در حال حاضر حدود 65 هزار نفر از كاركنان وظیفه در مراكز دولتی مشغول هستند.

وی افزود: برابر ضوابط جدید، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دارای سهمیه مصوب از فرماندهی كل قوا، صرفا باید مشمولان مورد نیاز خود را برابر ضوابط ابلاغی از بین مشمولان متأهل و مشمولان معاف از رزم، خانواده ایثارگران شامل شهداء، مفقودالاثرها، جانبازان و آزادگان، افراد تحت پوشش كمیته امداد و سازمان بهزیستی و در مورد نیاز هیأت علمی دانشگاه‌ها، مشمولان ممتاز در هر رشته تحصیلی و شاگردان اول و دوم و سوم انتخاب كنند.

وی یادآور شد: مشمولان غیربومی كه برای مناطق محروم دارای ضریب پنج انتخاب می‌شوند، از این قاعده مستثنی هستند. همچنین استفاده از كاركنان وظیفه صرفا بنا به تقاضای بالاترین رده وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادها و با رسیدگی و پیشنهاد كمیته‌ای كه با حضور نمایندگان نیروهای مسلح و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور و سازمان درخواست كننده در ستاد كل تشكیل می‌شود و تصویب مقام معظم رهبری فرماندهی كل قوا امكان پذیر است.

سردار كمالی در پایان تاكید كرد: ضوابط جدید استفاده از سهمیه كاركنان وظیفه در مراكز دولتی از اول تیر ماه سال جاری و ضوابط جدید معافیت خانواده معلولان نیز از 15 فروردین ماه سال جاری اجرایی می‌شود.

روابط عمومی موسسه تبیان