تبیان، دستیار زندگی
ه بیو فریرا دا سیلوا FERREIRA DA SILVA ملقب به اوزه بیو EUSEBIO. ملیت: پرتغالی متولد: پنجم ژانویه 1942 در موزامبیک مستعمره پرتغال در آن زمان. تعداد بازی های ملی: 63 بازی. پست: مهاجم. افتخارات ملی: کسب مقام سومی در جام جهانی 1...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غولهای فوتبال در قرن بیستم (14)

اوزه بیو


فریرا دا سیلوا FERREIRA DA SILVA ملقب به اوزه بیو EUSEBIO.

ملیت: پرتغالی

متولد: پنجم ژانویه 1942 در موزامبیک مستعمره پرتغال در آن زمان.

تعداد بازی های ملی: 63 بازی.

پست: مهاجم.

افتخارات ملی: کسب مقام سومی در جام جهانی 1966 لندن، آقای گل جام جهانی انگلستان دراوایل دهه شصت فوتبال پرتغال بازیکنی را به جهانیان معرفی کرد که می توان او را پله اروپا نامید و در حالی که بابی چارلتون از انگلستان بکن باوئر از آلمان و بسیاری دیگر از بزرگان فوتبال در جام جهانی 1966 انگلستان حضور داشتند عنوان بهترین گلزن جام به بازیکنی تعلق گرفت که در کشور آفریقایی موازمبیک متولد شده بود.

او با توجه به استعداد ذاتی خارق العاده اش در کشور پرتغال مدارج ترقی را یکی یکی پیمود و هنوز 19 بهار از عمر این جوان خوش تکنیک بیشتر نگذشته بود که همراه با تیم «بنفیکا» لیسبون جام قهرمانی باشگاههای اروپا را برای پرتغال به ارمغان آورد از آن پس با قدرت رهبری فوق العاده اش در زمین فوتبال، هر سال نسبت به قبل بازیهای زیباتری ارایه می کرد و در باشگاه های پرتغال رکورد عجیبی به ثبت رساند. اوزه بیو در نُه فصل پیاپی آقای گل مسابقات باشگاه های پرتغال شد.

اواسط دهه شصت اوج شکوفایی مرد طلایی تیم ملی پرتغال بود. اوزه بیو چه در باشگاه لیسبون و چه در تیم ملی کشورش با حفظ توپ عالی و هنر دریبل زنی قادر بود از سد بهترین خط های دفاعی عبور کند و سرنوشت بازی را یک تنه تغییر دهد و همین عامل کلید موفقیت و شهرت او بود و سبب شد نامش در بین فوتبال دوستان و فوتبال شناسان در فهرست ده مرد برتر تاریخ فوتبال جهان برای همیشه ثبت گردد. کمتر کسی فکر می کرد اوزه بیو که از کشور آفریقایی موزامبیک به جهان فوتبال پا گذاشته، بتواند یک تنه تیم خود را به مرحله نیمه نهایی جام جهانی 66 برساند.

اما بزرگ مرد فوتبال پرتغال باهوش سرشار و شم گلزنی تحسین برانگیزش به همه ثابت کرد توانایی انجام بازی های دور از انتظار را در زمین فوتبال دارد.

«برزیل» قهرمان جام جهانی 62 شیلی، یکی از قربانیان بزرگ تیم پرتغال بود که با بازی زیبا و گلزنی اوزه بیو از گردونه رقابت ها حذف شد و حتی نتوانست به مرحله یک چهارم نهایی برسد.

در مرحله یک چهارم نهایی بر طبق قرعه پرتغال با تیم ملی کره شمالی روبرو شد تیمی که تا این مرحله شگفتی ساز بزرگ جام لقب گرفته بود. کره شمالی که به عنوان نماینده آسیا در جام جهانی 66 شرکت کرده بود، پس از حذف ایتالیا، تیم پرقدرت اروپایی، قصد داشت که با پیروزی برابر پرتغال نخستین تیم آسیایی باشد که به مرحله نیمه نهایی جام جهانی قدم می گذارد. این بازی یکی از زیباترین و پر افت و خیزترین مسابقات در تاریخ جام جهانی لقب گرفت. چشم بادامی های شرق آسیا در دقایق اولیه بازی توفان به پا کردند و با به ثمر رساندن سه گل، تیم ملی پرتغال و اوزه بیو را در خطر حذف شدن قرار دادند.

شاید اگر تیم دیگری حریف کره شمالی بود، تسلیم سرنوشت می شد. اما تیم ملی پرتغال و در رأس آن اوزه بیو، نمی خواست لذت حضور در نیمه نهایی را از دست بدهد.

اوزه بیو ناگهان مانند جرقه ای در زمین به حرکت درآمد و جریان بازی را به نفع تیم ملی پرتغال تغییر داد. با همت و تلاش و گلزنی اوزه بیو، نتیجه پایانی در عین ناباوری همگان پنج بر سه به نفع پرتغال بود. تنها حضور تیم ملی فوتبال پرتغال در مرحله نیمه نهایی جام های جهانی مدیون درخشش خیره کننده ستاره سیاهپوست آن یعنی اوزه بیو بود.

اما قرعه این بار برای یاران اوزه بیو که بهترین خط حمله جام 66 را در اختیار داشتند، مساعد نبود. حریف پرتغال در این مرحله تیم ملی انگلستان بود که با توجه به شرایط میزبانی و حضور ستارگانی مانند بابی چارلتون، بابی مور، جف هرست و گوردون بنکس، فقط به قهرمانی فکر می کرد.

بدین ترتیب تیم ملی پرتغال به رهبری اوزه بیو نتوانست از سد محکم تیم ملی فوتبال انگلستان بگذرد و رؤیای رسیدن به فینال در جام جهانی انگلیس برای آنها به حقیقت نپیوست و در یک بازی پرافت و خیز پرتغال نتیجه را دو بر یک به تیمی که سرانجام به مقام قهرمانی جام جهانی رسید، واگذار کرد.

پیروزی در دیدار رده بندی مقابل شوروی مرهمی بود بر زخم تیم ملی پرتغال و کسب مقام سومی در جام جهانی 1966انگلستان

 معرفی ستارگان قرن بیستم (سر استانلی ماتیوس) 

 معرفی ستارگان قرن بیستم (یوهان کرایف)