تبیان، دستیار زندگی
آیا تا به حال، حشره ای را در حال خوردن برگ یک گیاه دیده اید؟ ممکن است با خودتان فکر کرده باشید که اگر او همین طور به خوردن ادامه بدهد، ممکن است تمام برگ های این گیاه را بخورد؛ اما به گفته ی دانشمندان، حشرات به این راحتی هم نمی توانند گیاهان را از بین ببر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه گیاهان از خودشان دفاع می کنند؟

گیاه

آیا تا به حال، حشره ای را در حال خوردن برگ یک گیاه دیده اید؟ ممکن است با خودتان فکر کرده باشید که اگر او همین طور به خوردن ادامه بدهد، ممکن است تمام برگ های این گیاه را بخورد؛ اما به گفته ی  دانشمندان، حشرات به این راحتی هم نمی توانند گیاهان را از بین ببرند، بعضی از گیاهان برای نجات خود از رابطه ی دوستانه شان با دیگر موجودات بهره می برند؛ مثلاً گیاه پنبه، در چنین مواقعی از زنبور برای محافظت خود در برابر کرم ابریشم کمک می گیرد.

در واقع عملیات نجات این گونه آغاز می شود، هنگامی که کرم ابریشم برگ های  گیاه پنبه را می خورد، بزاق دهانش روی برگ باقی می ماند و باعث تراوش یک ترکیب شیمیایی از برگ گیاه می شود که درست مانند زنگ خطر عمل می کند.

گیاه، این ترکیب شیمیایی را در قسمت های آسیب دیده ی خود رها می کند، زنبور هم آن را در هوا می گیرد و یک راست به طرف گیاه می رود. البته تنها دو گونه از زنبورها این کار را انجام می دهند، این زنبورها انسان ها را نیش نمی زنند و مثل زنبورهای دیگر زرد و مشکی نیستند، اما حس بویایی قوی دارند و با استفاده از آن متوجه می شوند که گیاه پنبه بسیار به کمک احتیاج دارد و به دنبال بوی این ترکیب شیمیایی به طرف گیاه می روند.

زنبور ابتدا کرم ابریشم را نیش می زند و بعد نزدیک و یا داخل بدن او تخم می گذارد. بعد از چند روز لاروهای کوچک زنبور از تخم بیرون می آیند که البته خیلی هم گرسنه هستند و شروع به خوردن کرم می کنند.

گیاه

تقریباً دو روز بعد کرم های کوچک مشغول تنیدن پیله می شوند و بعد از آن تبدیل به زنبورهای بالغ می شوند.

تمام این تغییرات و تحولات نزدیک به دو هفته به طول می انجامد. زمانی که زنبورها به اندازه ی کافی بزرگ شدند، می توانند در مزارع پنبه با حس بویایی خود گردش بکنند. این گردش آن ها برای مزرعه داران بسیار مفید است؛ زیرا بدون استفاده از سموم شیمیایی محصولاتشان از آفت کرم ابریشم در امان خواهد ماند و محصول سالمی خواهند داشت.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:ماهنامه ملیکا

مطالب مرتبط:

دایناسورها موجوداتی خاص

مخلوقاتی شگفت انگیز

امروز هوا چطور است؟

پروانه ها هم می شنوند

احمق ترین دایناسور دنیا

كشور شاپركها كجاست ؟

طول عمر حیوانات چقدر است؟

بهمن خاکستر چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.