تبیان، دستیار زندگی
حمت امینی: قصه‌ی پر تعلیق...تصادف عاملی در ضعف فیلمنامه... هانیه توسلی و فرهاد قائمیان نقش آفرینان بهتر... و تعجیل در چهره‌پردردازی یك منتقد درباره‌ی سریال «وفا» گفت: از نظر فضاسازی یك اثر، ایجاد فضایی جدید برای طرح یك ماجرا،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زجر کشمان کردند

نقدی بر سریال «وفا»


رحمت امینی: قصه‌ی پر تعلیق...تصادف عاملی در ضعف فیلمنامه... هانیه توسلی و فرهاد قائمیان نقش آفرینان بهتر... و تعجیل در چهره‌پردردازی

یك منتقد درباره‌ی سریال «وفا» گفت: از نظر فضاسازی یك اثر، ایجاد فضایی جدید برای طرح یك ماجرا، مهمترین ویژگی مجموعه‌ی «وفا» بود. چرا كه در این اثر از تركیبی از لوكیشن‌های دو كشور ایران و لبنان استفاده شده بود.

رحمت امینی ـ منتقد و مدرس تئاتر افزود: استفاده از لوكیشن‌های مختلف موجب شده بود كه در آغاز مخاطب با فضایی جالب مواجه و به این مجموعه جذب شود.

وی ضمن اشاره به قصه‌ی پر تعلیق « وفا»، درباره‌ی فیلمنامه‌ی این مجموعه اضافه كرد: فیلمنامه‌نویسان این مجموعه تا زمانی كه به شخصیت‌ها نیاز داشتند آن‌ها را در قصه پیش می‌بردند، ولی بدون در نظر گرفتن روابط علی و معلولی و تنها با امكانات فنی كه فیلمنامه در اختیار آن‌ها قرار می‌داد، شخصیت‌ها را از داستان حذف می‌كردند كه تصادف قتل دیوید از جمله‌ی این موارد محسوب می‌شود.

این مدرس دانشگاه با بیان این كه رفع و رجوع مسایل تكنیكی با استفاده ازعامل تصادف، ضعف فیلمنامه محسوب می‌شود، به ذكرمثالی از این مورد در سریال «وفا» پرداخت و تصریح كرد: بیننده نمی‌داند زاویه‌ی دید دوربین به تفنگی كه عامل كشته شدن وفا و ژوبین می‌شود، چگونه است. در صحنه‌ای این اسلحه كاملا روی زمین مشهود است ولی خرچنگ كه فردی باهوش به تصویر كشیده شده است، تفنگ را نمی‌بیند.

وی در ادامه ماموران امنیتی به تصویر كشیده شود در این سریال را بسیار كند و منفعل توصیف و اظهار كرد: بیشتر گره‌هایی كه در آخر به دست پلیس باید باز می‌شود، توسط شخصیت‌های دیگر گشوده شد. از سوی دیگر، كندی حركت یك مامور امنیتی در حركات فرهاد اصلانی (خاوری) مشهود بود.

این منتقد افزود: بر اساس قراین تصویر شده در سریال، این مامور قرار بود فرد زرنگی به تصویر كشیده شود ولی انتخاب اصلانی برای چنین نقشی، به دقت صورت نگرفته بود.

وی درباره‌ی بازی بازیگران این مجموعه گفت: هانیه توسلی و فرهاد قائمیان ( در نقش‌های وفا و خرچنگ) نقش آفرینی بهتری نسبت به بازیگران دیگر داشتند.

امینی درباره‌ی چهره‌پردازی سریال«وفا» به ایسنا اظهار كرد: رعایت نشدن راكودهای فیلم از جمله چهره‌پردازی و لباس از نتایج تعجیل در ساخت مجموعه‌ای چون « وفا» است و چهره‌پردازی شخصیت‌های این سریال اغراق آمیز بود و برای شخصیت خرچنگ، ساده‌ترین نوع چهره‌پردازی در نظر گرفته شده بود.

این منتقد در پایان با توهین آمیز خواندن نحوه‌ی پخش آخرین قسمت این مجموعه، تاكید كرد: یك شب، بدون دلیل « وفا» روی آنتن نرفت، شب بعد چند زمان مختلف برای پخش این سریال اعلام شد و به نوعی مخاطب را زجركش كردند.

لینک:

روند تغییر نام سریال‌ها تا كی؟!