تبیان، دستیار زندگی
خبرگزاری آلمان در گزارشی با عنوان «بازیكن مسیحی در تیمی مسلمان» به چگونگی حضور آندرانیك تیموریان در تیم ملی فوتبال ایران پرداخته است. DPA در گزارش ویژه‌ی خود درباره‌ی آندرانیك تیموریان می‌نویسد:« هنگامی كه جام جهانی در آلمان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش خبرگزاری آلمان از حضور آندرانیك تیموریان در تیم ملی ایران


خبرگزاری آلمان در گزارشی با عنوان «بازیكن مسیحی در تیمی مسلمان» به چگونگی حضور آندرانیك تیموریان در تیم ملی فوتبال ایران پرداخته است.

DPA در گزارش ویژه‌ی خود درباره‌ی آندرانیك تیموریان می‌نویسد:« هنگامی كه جام جهانی در آلمان شروع خواهد شد، ایران یكی از مهم‌ترین نماینده‌های دنیای اسلام در این رقابت‌ها خواهد بود اما، یكی از 23 بازیكنی كه در این تیم مسلمان آماده‌ی درخشش هستند، یك بازیكن مسیحی است.

آندرانیك تیموریان بازیكن 23 ساله‌ی ایرانی معروف به «آندو» در پی آینده‌ای درخشان در فوتبال ایران است.

اما احساس او به عنوان بازیكنی مسیحی در میان بازیكنان شیعه‌ی مسلمان چیست؟

آندو با لبخندی معصومانه می‌گوید:« هیچ مشكلی نیست. آنها با من رفتار بسیار خوبی دارند و در میان آنها راحت هستم و حتی بعضی مواقع با بازیكنان با تجربه هم شوخی می‌كنم.»

پس از 28 سال آندو می‌خواهد دومین بازیكن ارمنی باشد كه به همراه تیم ملی ایران در جام جهانی حضور خواهد داشت.

در جام جهانی 1978، آندرانیك اسكندریان مدافع تیم ملی ایران برابر بهترین مهاجمان هلند، اسكاتلند و پرو بازی كرد. حتی او در تیم كاسموس نیویورك و در كنار بازیكنانی همچون فرانتس بكن باوئر و پله بازی كرده است.

تیموریان گفت:« می‌خواهم كه ادامه دهنده‌ی راه اسكندریان در جام جهانی باشم.»

آندو در سال 1983 در مجیدیه، محله‌ای كه بیشتر ارمنی‌های تهران آنجا سكونت دارند، به دنیا آمد.

مهارت‌های آندو در فوتبال سبب شد تا او به آرارات تنها باشگاه فوتبالی ارامنه‌ی ایران بپیوندد. امكانات استقلال تهران هم باعث شد كه او متقاعد به حضور در تیم «آبی‌ها» شود. آندو برای گذراندن خدمت سربازی راهی تیم عقاب شد و پس از آن تصمیم گرفت كه به ابومسلم تیمی كه به ساختن بازیكنان جوان مشهور است، اضافه شود و آینده‌ نشان داد كه او گزینه‌ی صحیحی را انتخاب كرده است. شكل بازی‌های آندو در مشهد به حدی خوب بود كه برانكو سرمربی كروات ایران نتوانست كه او را نادیده بگیرد.

آندو در دیدار ایران برابر تایوان در رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا، یك گل به ثمر رساند تا برانكو از او متشكر باشد. آندو وعده داد كه گل‌های بیشتری هم در آینده به ثمر خواهد رساند.

تخمین زده می‌شود كه حدود 200 هزار ارمنی در ایران زندگی می‌كنند كه بخش بزرگی از آنها در تهران حضور دارند و آنها به مانند یهودی‌ها و زرتشتی‌ها گروه اقلیت این كشور اسلامی را تشكیل می‌دهند.

بیشتر ارمنی‌های ایران در حرفه‌ی غذاهای حاضری فعالیت دارند و حتی در میان ایرانی‌ها مسلمان هم به این شغل شهرت دارند.

آندو در ایران هیچ گاه از سوی پیش قضاوت‌های مذهبی مورد آزار قرار نگرفته است. او می‌گوید:« ما ارمنی‌ها هرگز مشكلی در ایران نداشته‌ایم و رابطه‌ی بسیار خوبی با مسلمانان ایرانی داریم.»

حتی در مشهد، یكی از مهم‌ترین شهرهای مذهبی ایران كه امام رضا، پیشوای هشتم شیعیان در آنجا واقع است این بازیكن ارمنی هیچ گاه تجربه‌ی بدرفتاری نداشته است.

تیموریان می‌افزاید:« از حضور در ایران با شاخه‌های ارمنی بسیار خوشحالم و به هر دوی آنها افتخار می‌كنم.»

پس از بازیكنان مشهوری همچون اسكندریان، كارو حق وردیان در دهه‌ی 70، مایس میناسیان و وازگن صفریان در دهه‌ی 80 و ادموند بزیك در دهه‌ی 90، آندو نخستین بازیكن ارمنی در هزاره‌ی جدید است كه در تیم ملی ایران بازی می‌كند.

تیموریان می‌گوید:« برای تحمیل خود به تیم ملی برای حضور در جام جهانی به چند فرصت نیاز دارم.»

بدشانسی آندو زمانی بیشتر شد كه جواد نكونام یكی از قابل اعتمادترین بازیكنان نزد برانكو از حضورش در پست هافبك دفاعی مطمئن شد اما، او قابلیت این را دارد كه بتواند در دیگر پست‌های میانی و یا حتی دفاع بازی كند.

یكی از كارشناسان فوتبال ایران درباره‌ی تیموریان گفت:« او جز اندك بازیكنانی است كه تا این حد توان دوندگی دارد. آندو شاید بهترین بازیكن ایران باشد كه در جنگ‌های تن به تن میانه‌ی میدان موفق می‌شود و توانایی دارد كه گل‌های زیبایی را به ثمر برساند.»

این روزها همه‌ی فكر و ذكر آندو فوتبال است اما، در خارج از زمین همچنان ورزش مهم‌ترین سرگرمی‌های این بازیكن جوان ارمنی است.

علاقه‌ی او شنا و بیلیارد است و در حالی كه به آهنگ‌های آرام غربی گوش می‌دهد آرزوی بازی به همراه ایران در فرانكفورت، نورنبرگ و لایپزیك دارد.

آندو گفت:« هیچ چیز بهتر از این نمی‌شود كه رویاهایم به واقعیت تبدیل شود و آرزوی من درخشش با تیم ملی كشورم به عنوان نماینده‌ی ارمنی‌های ایران در جام جهانی است.»