تبیان، دستیار زندگی
امروزه تقریبا تلویزیون‌های HD شركت‌ هایی مانند ال جی، پاناسونیك، سامسونگ، سونی و توشیبا همه از قابلیت پشتیبانی اینترنت برخور دارند. البته دارا بودن این توانایی مستلزم داشتن درگاه اترنت یا وای‌ فای و همچنین داشتن مجموعه ‌ای از نرم‌ افزارهای كاربردی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجهزتر تلویزیون تماشا كنیم


امروزه تقریبا تلویزیون‌های HD شركت‌ هایی مانند ال جی، پاناسونیك، سامسونگ، سونی و توشیبا همه از قابلیت پشتیبانی اینترنت برخور دارند. البته دارا بودن این توانایی مستلزم داشتن  اینترنت یا وای‌ فای و همچنین داشتن مجموعه ‌ای از نرم‌ افزارهای كاربردی است كه این نوع تلویزیون ‌ها به كاربران ارائه می ‌كند.

مجهزتر تلویزیون تماشا كنیم

اصطلاح خاصی كه بر این نوع برنامه ‌های كاربردی درون ساخت اطلاق می ‌شود، قرارداد اینترنتی تلویزیون (IPTV) است، اما برخی تولید كنندگان بنا به سلیقه خود نام‌ های لوكس و پر زرق و برقی را بر این مجموعه ‌های نرم‌ افزاری نهاده‌ اند.برای مثال مجموعه برنامه ‌های نرم‌ افزاری كاربردی تلویزیون ‌های پاناسونیك Viera connect نامیده شده و شامل آیكون‌ های گرافیكی روی صفحه نمایش متصل به سرویس ‌های اینترنتی مانند Hulu Plus ، MLB.TV، فیس‌بوك، توییتر، چت ویدئویی اسكایپ و... است. برنامه كاربردی درون ساخت سونی شامل خدمات تلویزیونی گوگل (Google TV) است و Bravia Internet Video and Widgets نام دارد. مجموعه برنامه ‌های كاربردی تلویزیون ‌های اینترنتی سامسونگ  Smart Hub، ال جی Smart TV  و توشیبا IPTV نامیده می ‌شوند.

بزرگ‌ ترین مزیت این برنامه ‌ها این است كه به استفاده از دستگاه ‌های خارجی گیرنده دیجیتال تلویزیونی (set-top-box) ندارد، كه این خود راحتی و آسایش در استفاده فوق‌ العاده ‌ای را جهت مصرف‌ كنندگان به همراه دارد.

صفحه نمایش‌ ها و تلویزیون ‌های HD

مجهزتر تلویزیون تماشا كنیم

اگر از كابل برای اتصال به درگاه اترنت تلویزیون HDTV خوشتان نیامده یا این كه تلویزیون شما فاقد وفق دهنده (adapter) وای ‌فای باشد، چگونه می‌ توانید از خدمات اینترنت تلویزیونی استفاده كنید؟ جواب خیلی ساده است. باید پل بی ‌سیم (wirless bridge) را تهیه كنید. این سخت‌ افزار از یك ‌سو ارتباطی از نوع بی ‌سیم با مسیریاب بی ‌سیم (Wi-Fi router) برقرار می ‌كند و از سوی دیگر به درگاه اترنت تلویزیون HD شما متصل می ‌شود.

رایانه ‌های سرگرمی‌ خانگی  (Home Theater PC)

مجهزتر تلویزیون تماشا كنیم

رایانه مخصوص سرگرمی‌ های خانگی را می‌ توان یك پخش ‌كننده تحت شبكه فوق پیشرفته محتوای رسانه ‌ای (صوت و تصویر) به حساب آورد. هنگامی ‌این رایانه به شبكه خانگی متصل شود، می‌ توانید با استفاده از اینترنت، بسیاری از خدمات آنلاین و از جمله محتوای رسانه‌ ای از پیش ذخیره‌ شده روی گرداننده ‌ها (drives) را مستقیما به دستگاه دریافت‌ كننده صوت و تصویر (A/V receiver) استریم كرده و روی صفحه نمایش یا تلویزیون HD به نمایش در آورید. شما می ‌توانید این نوع رایانه ‌ها را به صورت آماده بخرید یا این كه قطعات سخت‌ افزاری آن را بنا بر سلیقه خود جدا گانه تهیه و آن را جمع (اسمبل) كنید.

تنها نكته مهمی ‌كه باید در این مورد مد نظر داشته باشید این است كه كیس و مادربورد این نوع رایانه ‌ها باید از انواع كوچك (mini) و قطعات آن كم ‌مصرف و بی ‌صدا باشد. برخی خدمات آنلاینی كه در مورد آنها صحبت شد، تنها روی برازر (browser) رایانه یا برنامه ‌های كاربردی تحت سیستم‌ عامل (OS) ویندوز قابل اجرا هستند، بنابراین برای این كه بین محتوای رسانه ‌ای و تلویزیون HD خود پیوند برقرار كنید، مجبورید آن را روی یكی از انواع رایانه‌ ها به اجرا درآورید.

دستگاه‌ های پخش لوح‌ فشرده بلوـ ری  (Blu-ray Disc Players)

مجهزتر تلویزیون تماشا كنیم

امروزه بیشتر دستگاه ‌های پخش‌ كننده لوح ‌فشرده بلو ـ ری مانند تلویزیون‌ های HD قادر به ارائه اتصال ‌پذیری اینترنتی(Internet connectivity)  هستند. اكثر تولید كنندگان این سیستم ‌ها به سبب نیاز سخت‌ افزارهایشان (firmware) به روزآور شدن از طریق اینترنت هنگام انتشار كدهای نرم ‌افزاری DRM از سوی آنها، این دستگاه ‌ها را نیز به درگاه اتصال اترنت مجهز ساخته ‌اند. همچنین بیشتر این تولید كنندگان قابلیت استریم ویدئو ـ از سرویس‌ های بر اساس تقاضا(On Demand)  مانند Netfix و Blockbuster ـ را نیز به این دستگاه‌ ها افزوده ‌اند.

Apple TV

مجهزتر تلویزیون تماشا كنیم

زمانی كه اولین دستگاه ست ‌تاپ‌ باكس شركت اپل به بازار آمد، حتی بهترین طرفداران این شركت را نیز از خود ناامید كرد.

این دستگاه تنها قادر به استریم محتوا از 4 سرویس آنلاین نت‌ فیكس، YouTube، MobileMe و Flickr  بود. اما اكنون اپل دامنه پشتیبانی از خدمات محتوای رسانه ‌ای آنلاین را گسترش داده و از ظواهر امر چنین برمی ‌آید كه تمركز خود را بر این امر گذاشته است تا این وسیله را به صورت معبری برای تماشای سریال‌ های تلویزیونی و فیلم‌ های سینمایی بدل سازد.

دستگاه ‌های پخش محتوای رسانه ‌ای تحت شبكه

مجهزتر تلویزیون تماشا كنیم

امروزه مجموعه گسترده ‌ای از دستگاه‌ های پخش محتـــوای رسانــــه ‌ای تحت شبكه (networked media players)  در بازار موجود است كه بسیاری از خدمات اینترنتی را مورد پشتیبانی قرار می ‌دهند. بهترین مدل ‌های فعلی می‌توان به آنهایی اشاره كرد كه وفق دهنده‌ های وای‌ فای را به صورت تعبیه شده در درون خود دارند، از خدمات آنلاین مطلوبی مانند نت‌ فیكس پشتیبانی می‌ كنند و از قابلیت استریم ویدئو با تفكیك ‌پذیریP720و حتی P1080 برخوردار باشند. همچنین این نوع دستگاه ‌ها امكاناتی را برای شما فراهم می ‌كند تا به فیلم، موزیك و عكس‌ های دیجیتال ذخیره ‌شده روی فضاهای ذخیره‌ داده محلی و تحت شبكه خود دسترسی داشته باشید. قیمت آنها نیز از 60 تا 200 دلار برای انواعی عادی یا حرفه ‌ای ‌تر مانند WD TV Live Hub كه یك ترابایت دیسك سخت درون خود دارد، متغیر است.

D-Link Boxee Box

مجهزتر تلویزیون تماشا كنیم

دستگاه بوكسی باكس 199 دلاری از بسیاری از جهات، شمه ‌ای از خصوصیات دستگاه‌ های گوگل تی‌ وی را دارد. خود گوگل تی ‌وی بر اساس تمركز بر محتوای وبی (web cntent) تعبیه شده و تلویزیون زنده (Live TV) استوار است. اما دستگاه بوكسی ‌باكس بیشتر روی استریم محتوای رسانه ‌ای تلویزیونی از طریق وب متمركز بوده و پشتیبانی از پهنه گسترده ‌ای از كدك ‌ها (codecs) را به عنوان نمونه جهت كارهایی نظیر ریپ (rip) كردن لوح‌ های فشرده DVD و استریم كردن آنها روی شبكه شما مورد نظر قرار می ‌دهد. البته اگر نخواهید این وسیله را بخرید هم هنوز می ‌توانید نرم ‌افزار رایگان آن Boxee software  را روی سیستم‌ عامل ‌های لینوكس،OS X  یا ویندوز رایانه خود به اجرا در آورید.

جمع ‌بندی

به هر حال اگر شما از پیش تلویزیون رویایی با كیفیت بالای HDTV خریده‌ اید كه قابلیت تلویزیون هوشمند اینترنتی را ندارد، ما دستگاه بوكسی ‌باكس دی‌ لینك را كه فعلا بهترین دستگاه پخش تحت شبكه محتوای رسانه‌ ای موجود در بازار است، به شما توصیه می ‌كنیم. این دستگاه از محتوای ریپ شده توسط خریدار و همچنین از پهنه وسیعی از سرویس‌ های تجاری نظیر وودو (Vudu) و هولو پلاس (Hulu Plus)  پشتیبانی به عمل می ‌آورد. وودو خدمات استریم VOD بسیار محبوبی است با فیلم ‌های در دسترس برخوردار از رزولوشنP1080  كه درست همزمان با انتشار لوح ‌فشرده آنها در بازار به نمایش گذاشته می ‌شوند. هولوپلاس هم فراهم آورنده (provider) خدمات مصرف‌كن و بپرداز (go-to provider)  شوها و برنامه‌ های تلویزیونی است. بنابر این امروزه برنامه ‌هایی مانند نمایش محتواهای متمركز بر موضوعات ورزشی برای ما معرف تازه‌ ترین نوآوری‌ ها در جهت پیوند دادن و تلفیق محتوای ویدئویی و داده ‌ها با هم بوده و حكایت از آن دارد كه بزودی زمان آن فرا می ‌رسد كه تلویزیون‌ های كابلی و ماهواره ‌ای را مرده به حساب آورد. هنگامی كه همه محتوای رسانه ‌ای بر اساس تقاضا از طریق اینترنت به كاربران عرضه شود، دیگر جایی برای گیرنده‌ های تلویزیونی دیجیتال در خانه ‌ها باقی نمی ‌ماند و همه تلویزیون ‌ها برنامه‌ های كاربردی لازم را به صورت درون ساخت خواهند داشت.

بخش دانش وزندگی تبیان


منابع:

روزنامه جام جم