تبیان، دستیار زندگی
شرکت Medigus کوچکترین دوربین فیلم برداری دنیا را با قطر کمتر از یک میلیمتر ساخته است. امروزه در بیمارستان ها برخی از بیماری ها توسط دوربین های کوچکی که وارد بدن انسان می شوند تشخیص داده می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار هفته از دنیای علم و فناوری


در این مطلب به تازه ترین اخبار دنیای علم و فناوری می پردازیم.


کوچکترین دوربین فیلمبرداری دنیا با قطر کمتر از یک میلیمتر

شرکت Medigus کوچکترین دوربین فیلم برداری دنیا را با قطر کمتر از یک میلیمتر ساخته است. امروزه در بیمارستان ها برخی از بیماری ها توسط دوربین های کوچکی که وارد بدن انسان می شوند تشخیص داده می شوند برخی از جراحی ها نیز با همین دوربین های کوچک و توسط دستگاه های اکترونیکی و شکاف های ریز صورت می پذیرد. دوربین جدید Medigus بسیار کوچکتر از دوربین های فعلی است و جراحی ها را راحت تر می کند.

اخبار هفته از دنیای علم و فناوری

دوربین جدید Medigus استفاده های پزشکی دارد از این دوربین یک میلیمتری در اندوسکوپی استفاده می شود. این دوربین کوچک به زودی در محصولات مختلف پزشکی امریکا و ژاپن استفاده خواهد شد. این دوربین به سیستم پردازش ویدیویی Medugus متصل می شود و تصاویر را به کامپیوتر منتقل می کند.

در ساخت کوچکترین دوربین جهان از روش TSV- Through Silicon Via برای کوچک کردن قسمت های مختلف و پایین آوردن قیمت دوربین استفاده شده است. ابعاد سنسور CMOS داخلی این دوربین تنها 0.66x0.6 میلی متر است و وضوح تصویر 45,000 پیکسل دارد. این دوربین می توانند آنقدر ارزان ساخته شود که جایگزین دوربین های فعلی محصولات پزشکی گردد. دوربین کوچکتر به معنی ایجاد شکاف باریکتر، درد کمتر و بهبود سریعتر در بیماران است.

روبات ها هم می نوازند!

اخبار هفته از دنیای علم و فناوری

شاید در آینده ای نزدیک چنانچه لازم باشد تا یک همراه برای نوازندگی بخواهید تا با شما همنوازی کند احتیاج نباشد دنبال دوست و آشنایی برای این کار بگردید چون چند روز قبل تویوتا فیلم هایی را از دو روبات نوازنده و هنرمند خود منتشر کرد که در حال نواختن ویولن و ترومپت بودند. در یک نمایش که این شرکت ترتیب داده بود این دو روبات با نوازنده انسان همنواز شده و به خوبی برنامه ای را که به آنها داده شده بود که همانا نواختن ساز بود به خوبی از عهده آن برآمدند. شاید این نوید آن باشد که روزی همانطور که رستورانی با گارسون های آدم آهنی تاسیس شده شاهد کنسرت یک گروه از روبات های هنرمند باشیم.

پرینتر مخصوص گوشی iPhone عکس ها را به محض گرفتن، چاپ می کند

به دوربینی که بتواند به محض عکس گرفتن، آن را چاپ کند Polaroid گفته می شود. در اینجا قصد داریم وسیله ای به شما معرفی کنیم که با اتصال آن به گوشی iPhone خود بتوانید به محض عکس گرفتن آن را چاپ کنید. البته این پرینتر یک طرح مفهومی است و مشخص نیست چه زمانی به مرحله تولید برسد.

اخبار هفته از دنیای علم و فناوری

این طرح مفهومی که می توانید به وسیله آن عکس های دوربین iPhone خود را چاپ کنید Sophie نام دارد. Mac Funamizu این قاب را برای آیفون به گونه ای طراحی کرده که می تواند عکس های آیفون شما را به صورت Polaroid چاپ کند.

این قاب، علاوه بر پرینت گرفتن از عکس ها، آیفون شما را نیز از ضربه خوردن حفظ می کند. Funamizu قصد دارد این قاب را به گونه ای طراحی کند که شامل کدهای QR و قابلیت Geo Tagged Map باشد تا کاربر بتواند عکس ها را به راحتی در وب یا Flicker قرار دهد. قاعدتا ساخت این محصول به دلیل نیاز به کاغذ و جوهری که در آن به کار می رود، دشواری های خاص خود را خواهد داشت.

کامپیوتر خود را با چشم هایتان کنترل کنید

شرکت Tobii، وسیله پیشرفته کنترلگر کامپیتور از طریق چشم را با نام PCEye معرفی کرد. این وسیله فوق پیشرفته قادر است فرمان ها را از طریق چشم به کامپیوتر ارسال کند. استفاده از این وسیله ساده است و دقت آن بالاست. Tobii PCEye حرکات چشم را به حرکت نشانگر ماوس برروی صفحه تبدیل می کند و مناسب افرادی است که قادر به استفاده از ماوس و کی برد نیستند.

اخبار هفته از دنیای علم و فناوری

PCEye برای افرادی طراحی شده که نیاز به نحوه دیگری برای ارسال دستورات به کامپیوتر دارند و یا نمی توانند از ماوس و کی برد استفاده کنند. مانند افرادی که قطع نخاع شده اند و یا دچار بیماری های مرتبط با نخاع هستند. Tobii PCEye مانند وب کم در پایین مانیتور نصب می شود و از طریق پورت USB به کامپیتور متصل می گردد. پس از نصب یکبار تنظیم و کالیبره می شود و پس از آن کاربر می تواند تمام دستورات لازم را از طریق چشم به کامپیوتر شخصی خود ارسال کند.

Oscar Werner از شرکت Tobii در رابطه با سادگی کار با PCEye گفته است: "راحتی کار، اطمینان و بازده عالی، اهداف اصلی ما در طراحی PCEye بوده اند. من تصور می کنم وسیله ای را خلق کرده ایم که رضایت افراد معلول و نیازمند به استفاده از کامپیوتر را جلب خواهد کرد. و امکان استفاده از کامپیوتر برای این افراد را فراهم کرده و باعث استقلال آنها در بسیاری از موارد خواهد شد."

شرکت Tobii اطلاعات کاملی در مورد نحوه کار کرد این سیستم ارائه نکرده است، Tobii گفته است، فناوری دریافت دستورات در این سیستم، PCEye را قادر ساخته براساس رنگ چشم، شرایط و نور محیط و حرکت سر، بیش از 95 درصد دستورات کاربر را به درستی دریافت و به کامپیوتر ارسال کند.

PCEye باعث کندی کارکرد کامپیوتر نمی شود و در نحوه اجرای دستورات کامپیوتر اختلال ایجاد نمی کند. برای اطمینال از کارکرد عادی کامپیوتر و عدم تاثیر این وسیله بر سرعت انجام امور، PCEye مجهز به پردازنده داخلی شده است و پردازش اصلی توسط خود دستگاه صورت می پذیرد. این وسیله به راحتی قابل حمل بوده و وزن آن نیز سبک است. در حال حاضر قیمت و موجودیت PCEye مشخص نشده است.

فرآوری: محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Yahoo Finance،زومیت،آی تی بلاگ

مطلب مرتبط:

اخبار دنیای فناوری در هفته ای که گذشت