تبیان، دستیار زندگی

ماشین CNC

هدف این پروژه آشنایی با ماشین های CNC و اصول اولیه عملکرد آنها می باشد. در انتهای این پروژه نیز خواهید توانست یک سیستم ساده مکانیابی از نوع مدار باز توسط موتور پله ای بسازید. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماشین CNC

ماشین cnc

نوع پروژه: مکانیک- الکترونیک

درجه سختی: دشوار

زمینه:  فیزیک

مقطع تحصیلی: دبیرستان

تعداد جلسات: 1 جلسه

 

شرح یک جمله ای:

 هدف این پروژه آشنایی با ماشین های CNC و اصول اولیه عملکرد آن ها می باشد. در انتهای این پروژه نیز خواهید توانست یک سیستم ساده مکانیابی از نوع مدار باز توسط موتور پله ای بسازید.

 

خلاصه پروژه:

 در این پروژه ابتدا شما را با انواع CNC ها و نحوه عملکرد آن ها آشنا می کنیم و سپس شما را برای ساخت سیستم مکان یابی یک CNC ساده راهنمایی خواهیم نمود. فرض کنید در یک کارخانه تولید مواد شیمیایی سمی کار می کنید و باید این مواد سمی را که هم گاز سمی دارد و هم روی پوست اثر مخرب دارد از یک نقطه برداشته و در نقطه دیگری با ماده دیگری ترکیب کنید. آیا شما جرات انجام این کار را با دست دارید؟ وحشتناک تر از آن فرض کنید که این کار را بخواهید در این کارخانه تولیدی روزی 1000 بار انجام دهید. بنابراین شما به ماشینی احتیاج دارید که در یک فضای کاملا بسته بتواند با فرمان شما ظرفی را از نقطه معینی برداشته و در نقطه دیگری که شما تعیین می کنید محتویات این ظرف را در ظرف دیگری بریزد. 

ماشین cnc

در کلیه مباحث جاری هرگاه با لغت ماشین برخورد می کنیم منظورمان یک دستگاه خودکار یا نیمه خودکار است. و منظور از ماشین CNC، ماشینی که توسط اعداد کامپیوتری کنترل می شود.

 

ما در این پروژه قصد داریم چنین ماشینی را طراحی کرده و بسازیم که البته حرکت آن فقط در یک بعد می باشد. قسمت مهم این ماشین در واقع بخش کنترل آن می باشد که قادر است فرمان دریافتی از شما را به نوعی به ماشین منتقل کند. و در واقع این قسمت در عین حالی که خود کاربردهای فراوانی در صنعت اتوماسیون دارد، به صورت خیلی ساده می تواند به شما نحوه عملکرد یک ماشین CNC ابتدایی را نیز بیاموزد.

 

 

مهارت های آموزش داده شده در این پروژه:

0 آشنایی با مفاهیم مکانیک و ریل ها و قطعات

0 آشنایی با مفاهیم الکترونیک و میکرو سوییچ

0 آشنایی با مفاهیم مدارها و سیم کشی

 

شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:
ماشین CNC، جلسه اول

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تنظیم : نسرین صادقی