تبیان، دستیار زندگی
کمبود توام کلسیم، ویتامین B2 و ویتامین B5 موجب سفید شدن مو می‌ شود. البته با کمبود دریافت رژیمی مس نیز عوارض وخیم ‌تر می ‌شود، به طوری که فولیکول‌ های مو دچار سوء تغذیه می‌ شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلایل تغذیه ای سفید شدن مو(2)


کمبود توام کلسیم، ویتامین B2 و ویتامین B5 موجب سفید شدن مو می‌ شود. البته با کمبود دریافت رژیمی مس نیز عوارض وخیم ‌تر می ‌شود، به طوری که فولیکول‌ های مو دچار سوء تغذیه می‌ شوند.


موی سفید

در قسمت اول این مطلب به نقش برخی ویتامین‌ ها در سلامت مو و پیشگیری از سفید شدن آن پرداختیم و در قسمت دوم نقش اسیدآمینه‌ ها و مواد معدنی را در سلامت مو و پیشگیری از سفید شدن آن مورد بررسی قرار می ‌دهیم. یک رژیم غذایی خوب حاوی مقادیر کافی از ویتامین‌ ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است که می ‌تواند به رشد موی سالم کمک کند. اسیدآمینه‌ های خاصی وجود دارند که می ‌توانند به داشتن موی براق، پرپشت و شاداب کمک کنند. اسیدآمینه‌ های واحدهای تشکیل دهنده پروتئین‌ ها قسمت عمده‌ ای از وزن بدن ما را تشکیل می‌ دهند و در رشد، بازسازی و حفظ سلامت سلول ‌های بدن نقش دارند. دریافت کافی اسیدهای آمینه می‌ تواند نقش مهمی در حفظ سلامت بدن و نیز مو داشته باشد که در زیر به برخی از آن ها اشاره می‌کنیم:

مهم‌ ترین اسیدآمینه ‌ها در حفظ و تولید موی سالم عبارتند از: متیونین، سیستئین، سیستین و تیروزین.

متیونین

متیونین یکی از اسیدآمینه‌ های ضروری است که نقش آنتی اکسیدانی هم دارد، منبع غنی از گوگرد است و به پیشگیری از بیماری‌ های مو، پوست و ناخن کمک می ‌کند. از طرفی متیونین، سنتز چربی ‌های مفید بدن را افزایش می‌ دهد و از طرف دیگر، از ساخت چربی‌ ها در دیواره عروق و کبد پیشگیری می‌ کند. متیونین به بلوغ سلول ‌های فولیکول مو کمک کرده و از ریزش مو جلوگیری می ‌‌کند. همچنین در سم زدایی برخی ترکیبات سمی و دارویی مفید است و می‌ تواند به عنوان عامل ضد خستگی عمل کند.

سیستئین

سیستئین یک اسیدآمینه ی مهم در رشد موی سالم و براق می ‌‌‌باشد. سیستئین می ‌تواند رشد مو را به میزان زیادی افزایش دهد و نقش آنتی‌اکسیدانی نیز دارد که از استرس اکسیداتیو جلوگیری می ‌کند. این ترکیب شیمیایی در دفاع بدن علیه رادیکال‌ های آزاد نقش مهمی بر عهده دارد، از سلامت کبد و مغز حفاظت می ‌کند و می ‌تواند صدمات ناشی از مصرف الکل و سیگار را بر سلامت مو کاهش دهد. همچنین سیستئین تنظیم کننده ایمنی است و از پیری زودرس فولیکول ‌های مو پیشگیری می ‌کند.

سیستین

سیستین ترکیبی از دو اسیدآمینه سیستئین می ‌باشد که نقش فیزیولوژیک متفاوت از سیستئین را بر عهده دارد، 10 تا 14 درصد پوست و مو را تشکیل می ‌دهد و نقش محرک در رشد و نمو  مناسب مو دارد.

کمبود توام کلسیم، ویتامین B2 و ویتامین B5 موجب سفید شدن مو می‌ شود. البته با کمبود دریافت رژیمی مس نیز عوارض وخیم ‌تر می ‌شود، به طوری که فولیکول‌ های مو دچار سوء تغذیه می‌ شوند

این ماده در درمان بیماری ‌های تنفسی، سوختگی‌ ها و جراحات نیز اهمیت دارد. سیستین محرک فعالیت گلبول ‌های سفید است که مقاومت بدن در برابر بیماری ‌ها را افزایش می ‌دهد و مانع تاثیر عوارض بیماری ‌ها بر کیفیت موی سر می ‌شود.

تیروزین

تیروزین اسیدآمینه‌ ای است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود. این اسیدآمینه پیش‌ساز ملانین در بدن می‌ باشد. ملانین مهم‌ ترین رنگدانه پوست و مو است. عدم تولید کافی ملانین موجب سفید شدن مو می‌ شود. تیروزین در حفظ سلامت عمومی بدن نقش دارد و کمبود آن می‌ تواند محرک پیری زودرس سلول ‌های بدن از جمله فولیکول ‌های مو باشد. این اسیدآمینه در اعمال متابولیکی و فیزیولوژیکی مهمی مانند تنظیم فعالیت هورمون ‌های فوق ‌کلیوی و تیروئیدی نقش دارد. تیروزین تولید گلبول‌های قرمز و سفید را افزایش می ‌دهد، موجب بهبود خلق و خو می‌ شود و می‌ تواند در درمان افسردگی، بی‌ خوابی و اضطراب مفید باشد.

اسیدآمینه ‌ها نقش مهمی در رشد مو و سلامت عمومی بدن دارند. با دریافت مواد غذایی پروتئینی شامل لبنیات، انواع گوشت ‌ها، تخم مرغ، آجیل و حبوبات در مقادیر توصیه شده می‌ توان نیاز بدن به این اسید‌آمینه‌ ها را تامین کرد و موی زیباتر و سالم‌ تری داشت.

برخی از مواد معدنی هم می ‌توانند از سلامت مو حفاظت کنند و کیفیت و کمیت‌ موهای در حال رشد را افزایش دهند.

دریافت مواد معدنی در رژیم غذایی روزانه می ‌تواند از علایم کمبود مواد مغذی پیشگیری کرده و سلامت بدن را تضمین کند.

در زیر به مهم‌ ترین مواد معدنی موثر در حفظ موی سالم و شاداب می ‌پردازیم:

روی

اگر رژیم غذایی فرد دچار کمبود روی باشد، فولیکول ‌های موی او به تدریج از بین می ‌روند و تعداد موهای در حال رشد کاهش می ‌یابد. در اثر کمبود دریافت روی، سنتز DNA و پروتئین تمام بدن کاهش می ‌یابد. در نتیجه بافت ‌های فعال بدن از جمله پوست و مو بازسازی نمی‌ شوند. مطالعات جدید نشان داده‌ اند که کمبود روی موجب خشکی و شکنندگی موها می ‌شود. آنزیم‌ های متعددی در رشد و حفظ مو نقش دارند که عملکرد آن ها وابسته به دریافت کافی روی می‌ باشد. منابع غذایی مناسب روی‌ شامل گوشت قرمز، ماهی، ماکیان، شیر و لبنیات، غلات کامل، جگر، لوبیاها و آجیل می‌باشد.

مس

اگر در رژیم غذایی مس کافی دریافت نشود، رنگدانه‌ های مو کاهش می‌ یابد و مو به تدریج سفید می ‌شود. اهمیت مس در تولید و متابولیسم موی در حال رشد نشان داده شده است. قسمت‌ هایی از بدن که بیشترین مس را دارند، عبارتند از: موها، کبد و مغز. مس در آنزیم‌ های مهمی مانند سیتوکروم اکسیداز در کنار آهن عملکرد متابولیکی دارد. آنزیم سیتوکروم اکسیداز از مهم ‌ترین آنزیم‌ های ناقل در مسیر تنفسی فولیکول‌ های مو می ‌باشد. مطالعات اخیر نشان داده‌ اند که میزان سفید شدن مو در افرادی که دچار کمبود مس، اسیدفولیک و اسیدپانتوتنیک بوده‌ اند، بیشتر از افراد با دریافت کافی این ریزمغذی ‌ها می ‌باشد. ایجاد پیوندهای دی سولفیدی در تشکیل موی سالم و قوی، حائز اهمیت می ‌باشد که برای ایجاد آن ها باید مس کافی از طریق رژیم غذایی دریافت شود. منابع مهم غذایی مس عبارتند از: جگر، کلیه‌ ها، گوشت عضلات، شکلات، آجیل، حبوبات و میوه‌ های خشک.

دریافت مکمل‌ های رژیمی به تنهایی، نمی‌ تواند تضمینی بر پیشگیری از سفید شدن موها باشد، بلکه با تشخیص به موقع کمبود مواد مغذی موثر در رشد و نمو موها و دریافت متناسب آن ها در محیطی به دور از استرس‌ ها و آلودگی‌ های شیمیایی، می ‌توان از صدمات آینده موها و پیری زودرس آن ها پیشگیری کرد

منگنز و آهن

هر دو در انجام واکنش ‌های متابولیک رشد و نمو اهمیت دارند. این دو عنصر فلزی در سنتز و حفظ RNA فعالیت می‌ کنند که در کمبود آن ها، ریزش موها افزایش می ‌یابد و موها قبل از پایان عمر مفیدشان می‌ ریزند. احتمالا افرادی که دچار کم پشتی موها هستند، از کمبود توام این دو ریز مغذی رنج می‌ برند. وجود آهن و منگنز کافی در رژیم غذایی، رشد فولیکول‌ های مو را افزایش می‌دهد و فعالیت اکسیداسیون این سلول‌ ها را تنظیم می‌‌ کند. منابع خوب آهن شامل: جگر، غذاهای دریایی، گوشت کم چرب، ماکیان، لوبیاها و سبزیجات می ‌باشد. منابع مناسب منگنز عبارتند از: غلات کامل، حبوبات، آجیل، چای و قهوه.

ید

در اثر کمبود ید، ریزش موها افزایش می‌ یابد و موها شفافیت و سلامت خود را از دست می‌ دهند. ید نقش مهمی در تنظیم عملکرد هورمون‌ های تیروئیدی دارد، بدین ترتیب در حفظ سلامت موهای در حال رشد مهم می ‌باشد. وجود مقادیر کافی ید در رژیم غذایی به استفاده مناسب از مواد مغذی در فولیکول ‌های مو کمک شایانی می‌ کند. منابع مناسب آن شامل: نمک یددار، غذاهای دریایی به ویژه ماهی‌های آب شور، لبنیات پاستوریزه و برخی از سبزیجات می ‌باشد.

کلسیم

دریافت کافی کلسیم در رشد و تغذیه مناسب فولیکول ‌های مو نقش بسزایی دارد. کلسیم در رنگدانه ‌دار شدن مو و حفظ استحکام آن حائز اهمیت می ‌باشد. کمبود توام کلسیم، ویتامین B2 و ویتامین B5 موجب سفید شدن مو می‌ شود. البته با کمبود دریافت رژیمی مس نیز عوارض وخیم ‌تر می ‌شود، به طوری که فولیکول‌ های مو دچار سوء تغذیه می‌ شوند.

نتیجه‌ گیری

در مجموع، داشتن رژیم غذایی متعادل و حاوی مواد غذایی متنوع می ‌تواند در حفظ سلامت مو نقش مهمی داشته باشد و کفایت رژیم غذایی در سلامت و شادابی مو منعکس می ‌شود.

دریافت مکمل‌ های رژیمی به تنهایی، نمی‌ تواند تضمینی بر پیشگیری از سفید شدن موها باشد، بلکه با تشخیص به موقع کمبود مواد مغذی موثر در رشد و نمو موها و دریافت متناسب آن ها در محیطی به دور از استرس‌ ها و آلودگی‌ های شیمیایی، می ‌توان از صدمات آینده موها و پیری زودرس آن ها پیشگیری کرد.

بخش تغذیه تبیان


منبع: ماهنامه ی دنیای تغذیه – شماره ی 88 - مهسا جلیلی زیر نظر دکتر سلطانعلی محبوب

مطالب مرتبط:

8 نکته ی تغذیه ای برای رشد موها

اگر موهای تان نازک شده...

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید خورد؟

ویتامین E  ضد موخوره

مواد لازم برای سلامت موها

حفظ سلامت موها

تاثیر میوه‌ها بر سلامت موها

چرا موهایمان سفید می شوند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.