تبیان، دستیار زندگی
مادربزرگ وقتی چیزی را گم می‌کند به همه بد گمان می‌شود. او 82 سال دارد و چشم‌هایش کم‌سو شده و گوش‌هایش سنگین است. همین‌ها باعث شده او درک کمتری از دنیای اطرافش داشته باشد و بدگمانی‌هایش که از همان اول جوانی زمینه‌اش را داشته نسبت به دیگران بیشتر شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راز شاد زندگی کردن در سالمندی


مادربزرگ وقتی چیزی را گم می‌کند به همه بد گمان می‌شود. او 82 سال دارد و چشم‌هایش کم‌سو شده و گوش‌هایش سنگین است. همین‌ها باعث شده او درک کمتری از دنیای اطرافش داشته باشد و بدگمانی‌هایش که از همان اول جوانی زمینه‌اش را داشته نسبت به دیگران بیشتر شود.


سالمند

او تمام زندگی‌اش را زیر و رو می‌کند تا جای کلیدش را پیدا کند و وقتی هم که آن را پیدا می‌کند از ترس این که جای قبلی‌اش لو رفته باشد جایش را عوض می‌کند. حافظه هم که دیگر خوب یاری نمی‌کند و دوباره فردا همین برنامه است. نوه‌ها و بچه‌ها را یکی یکی صدا می‌زند و می‌گوید: زودتر بگو کلیدم را کجا گذاشته‌ای. با من پیرزن شوخی نکن!

بدبین‌ها منزوی می‌شوند

آدم‌های بدبین و بی‌اعتماد وقتی پیر می‌شوند و کنترل خود را نسبت به محیط از دست می‌دهند و حس می‌کنند شرایط دیگر مثل سابق نیست کم‌کم اعتماد به نفسشان کاهش می‌یابد و احساس بدی نسبت به اطرافیان پیدا می‌کنند. نسبت به آن‌ها بدبین می‌شوند و ترجیح می‌دهند با کسی رفت و آمد نکنند.

مثبت اندیشی و نگاه به زندگی با عینک خوش‌بینی به واسطه کاهش تنش‌های روحی و ارتقای سلامت جسمانی عامل تأثیرگذاری در افزایش امید به زندگی است و به همین دلیل یکی از مهم‌ترین توصیه‌های روان‌شناسان برای سالمندان است.

چنانچه سالمندان حتی با وجود تنهایی، دوری از فرزندان، احساس ناخوشایند جسمانی، درد یا ابتلا به اضطراب و افسردگی، تفکر خوش‌بینانه را الگوی رفتاری خود قرار دهند و اتفاقات روزمره زندگی را به فال نیک بگیرند گام موثری در تقویت اعتماد به نفس خود برداشته و به افزایش طول عمر خود کمک زیادی کرده‌اند.

برخی از سالمندان به محض دور شدن از فرزندان یا تنها ماندن و بازنشسته شدن، تفکرشان نسبت به جامعه که او را کنار گذاشته است، تغییر می‌کند. رفت و آمد را با همکارانی که هنوز بازنشسته نشده‌اند محدود می‌کنند و آن‌ها را یک سر و گردن از خود بالاتر می‌بینند از فرزندان که آن‌ها را تنها گذاشته و در شهری یا کشوری دیگر زندگی می‌کنند خشمگین می‌شوند و هر چیز را که برایشان مبهم باشد، منفی می‌انگارند.

مثبت اندیشی و نگاه به زندگی با عینک خوش‌بینی به واسطه کاهش تنش‌های روحی و ارتقای سلامت جسمانی عامل تأثیرگذاری در افزایش امید به زندگی است و به همین دلیل یکی از مهم‌ترین توصیه‌های روان‌شناسان برای سالمندان است.

گام‌هایی به سمت مثبت اندیشی

مثبت اندیشی یک شیوه زندگی است. احمد ثابتی پزشک یکی از بیمارستان‌های دولتی است که بازنشسته است. او می‌گوید:‌ گرچه پزشکی کاری است که سال‌ها می‌توانی به آن ادامه بدهی، اما همین که در جمع پزشکان همکار نباشی هم چندان گوارا نیست.

او می‌گوید: وقتی بازنشسته شدم سعی کردم بیشتر وقتم را در مطب بگذرانم، اما بعد به این نتیجه رسیدم که دارم خودم را خسته می‌کنم.

اگر رقم 30 سال را برای کار کردن مستمر قرار داده‌اند، معنی‌اش این است که بعد از آن باید به کار دیگری بپردازی و دینت را به مردم ادا کرده‌ای.

فرزندان من خارج از ایران تحصیل کرده‌اند و همان جا نیز زندگی می‌کنند. اول فکر کردم پیش آن‌ها بروم، اما دیدم استقلالم لطمه می‌بیند. بعد تصمیم گرفتم با همسرم برنامه‌ریزی کنیم و تمام چیزهایی را که در دوران جوانی تجربه نکرده‌ایم امتحان کنیم.

مثبت اندیشی و خوش بینی در زندگی باعث کاهش تنش‌های روحی و ارتقای سلامت جسمانی می‌شود که عامل مهمی در افزایش امید به زندگی است.

خدا می‌خواهد ما پیر شویم و دوران آفرینش چنین رقم خورده است و همه موجودات عالم نیز ظهور و افولی دارند. پس این قاعده شیرین طبیعت است که باید با آن هم سویی کنیم.روند زندگی را کندتر کردم. پول خوبی پس‌انداز کرده‌ام و سرمایه‌ام برای باقی عمرم کافی است، اما طبابت را دوست دارم به خاطر همین دو سه روز را در هفته برای مطب گذاشتم و بقیه روزها را مشغول  پرورش گل و گیاه در باغچه و سبزی کاری، نوشتن کتابی در مورد خاطرات پزشکی و سفر با همسرم هستم. حالا نسبت به روزهای اول بازنشستگی خیلی حالم خوب است و بازنشستگی را یک موهبت می‌دانم.

قدرشناسی

وقتی دوستی یا قوم و خویشی‌کاری برای شما می‌کند توقع دارد رضایت شما را ببیند. اگر از کار او مدام ایراد بگیرید تنها می‌مانید. پس فکر کنید او نهایت سعی خود را برای خوشحالی شما کرده است و حتی اگر از نتیجه راضی نیستید به خاطر تلاش او قدردان و خوشحال باشید. این کار سبب کسب انرژی مثبت، دیدگاه خوش‌بینانه‌تر و شادی مضاعف در زندگی شما می‌شود.

سالمند

مثبت گویی کنید

پدربزرگ پایش شکسته بود. وقتی مادر او را ورزش می‌داد تا دوباره پایش قدرت بگیرد پدربزرگ او را به شکنجه متهم می‌کرد و می‌گفت تمام عقده‌هایت را داری سرم خالی می‌کنی. این حرف‌ها مادر را متأثر می‌کرد، اما او آنقدر پدرش را دوست داشت که به کارش ادامه می‌داد.

شما هم سعی کنید مراقب حرف‌های خود باشید. جملات را قبل از آن که به زبان آورید در ذهن خود مرور کنید و انواع منفی آن را با کلمات مثبت جایگزین کنید. پیام‌های مثبت و دوستانه علاوه بر آن که روابط اجتماعی و خانوادگی را به خصوص در سنین سالمندی استحکام می‌بخشد با تأثیر بر عملکرد مغز، احساسات درونی را طراوت بخشیده و مانع از غلبه اندیشه‌های بدبینانه بر فکر می‌شود.

قوی باشید

قدیمی‌ها می‌گفتند عقل سالم در بدن سالم است. اگر می‌خواهید فکرتان شما را به ورطه‌های منفی نکشاند و مشکلات روانی دامن گیرتان نشود جسم خود را قوی کنید.

با ورزش روزانه در یک پارک یا باشگاه می‌توانید دوستان بیشتری پیدا کنید ضمن این که قوی می‌شوید و حس بهتری نسبت به خود پیدا می‌کنید. همین‌طور اطرافیان خود را نیز بهتر خواهید دید.

ورزش میزان ترشح هورمون اندروفین را افزایش داده و با حفظ سلامت جسم، فکر و روان، توانایی مغز را برای تفکر و تصمیم‌گیری بهینه ارتقا می‌دهد.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : چهاردیواری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.