تبیان، دستیار زندگی
نوروز ‌1385 با درگذشت چهار هنرمند عرصه ی موسیقی ، سینما و تلویزیون کشور همراه شد . درگذشت منوچهر همایون پور منوچهر همایون پور، آوازخوان و ردیف دان موسیقی ایرانی بر اثر عارضه ی قلبی، صبح روز دوشنبه در بیمارستان مهراد در تهران...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوروز 85 ، با از دست دادن 4 هنرمند همراه شد


نوروز ‌1385 با درگذشت چهار هنرمند عرصه ی موسیقی ، سینما و تلویزیون کشور همراه شد .

درگذشت منوچهر همایون پور

منوچهر همایون پور، آوازخوان و ردیف دان موسیقی ایرانی بر اثر عارضه ی قلبی، صبح روز دوشنبه در بیمارستان مهراد در تهران درگذشت

او در بروجرد متولد شد و در سنین نوجوانی به تهران آمد و، خوانندگی را به عنوان کاری ذوقی و هنری انتخاب کرد و ادامه داد.

همایون پور با بهره‌‏گیری از شیوه آوازی چهره های نامی موسیقی آوازی ایران چون ادیب خوانساری و تاج اصفهانی، نزد کسانی چون ابوالحسن صبا و حسین یاحقی نیز آموزش دید؛ این همنشینی‌‏ها تا به جایی پیش رفت که حسین یاحقی، یکی از مشهورترین آثار خود را که "جوانی" نام داشت و در مایه افشاری ساخته شده بود، به همایون پور جوان داد تا آن را اجرا کند.

این تصنیف توسط همایون پور خوانده و به طور مستقیم از رادیو پخش شد

همکاری او با حسین یاحقی و خواهرزاده شهیر او پرویز یاحقی تا اواخر دهه ی بعد شمسی نیز ادامه یافت که منجر به خلق آثاری به یاد ماندنی در موسیقی ایران شد؛ "نوای چوپان"، "در کنج دلم" و چند تصنیف دیگر حاصل این همکاری مشترک بود. بعدها این تصانیف از سوی برخی از خوانندگان بازخوانی شد.

عمده آثار همایونپور در سالهای قبل خوانده شد که به دلیل نبود امکانات ضبط اثری از آنها باقی نمانده است. یکی دو اثر باقی مانده وی نیز چند سال قبل از سوی انتشارات ماهور در مجموعه ای منتشر شد که اعتراض همایون پور را نیز به همراه داشت. از قرار مجموعه ای از خاطرات این چهره موسیقی آوازی نیز تدوین شده است که هنوز از انتشار آن خبری نیست

پیكر استاد منوچهر همایون‌‏پور درایام نوروز از مقابل بیمارستان مهراد به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌‏زهرا تشییع شد.

انوشیروان روحانی

(نوازنده پیانو و آهنگساز) درسخنانی در این مراسم گفت: همایون‌‏پور, دانش و هنر خود را ازهیچ كس دریغ نمی‌‏كرد و این مساله‌‏ای است كه باید مدنظر هنرمندان امروز نیز قرار گیرد. در ادامه این مراسم استاد" رامبد صدیف" آوازخوان و ردیف‌‏دان نیز گفت: همایون‌‏پور استاد همه آوازخوانان امروز ایران بود. وی اظهار امیدواری كرد: شاگردان او و جوانانی كه در راه هنر گام بر می‌‏دارند نیز همچون همایون‌‏پور راه صحیح هنر را در پیش گیرند.

درگذشت بهزاد رضوی

همچنین به گزارش ایسنا بهزادرضوی که در حوزه موسیقی و تئاتر فعالیت می کرد ، پس از یک هفته بستری بودن در بیمارستان آتیه درگذشت

بهزاد رضوی فعالیت هایش را با استاد حسین تهرانی و مهرتاش آغاز کرد از آخرین فعالیت های او می توان به تنظیم آهنگ های استاد مهرتاش با صدای محمد منتشری اشاره کرد که درباره تهران است. همچنین موسیقی ضربی مستند ایران بخش کاشان را با ‌29 ساز ضربی تکمیل کرد.

از فعالیت های تئاتری او می توان به باغ "عرفان " ، "مروارید " ، و " سوگ سیاوش " اشاره کرد. پیکر بهزاد رضوی روز جمعه هفته گذشته از مقابل تالار وحدت به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد .

درگذشت سروش خلیلی وداووداسكندری

سروش خلیلی هنرمند تئاتر, تلویزیون وسیما اول فروردین دار فانی را وداع گفت .

این هنرمند كه متولد‌1315 شمسی بود,فعالیت هنری خود را از زادگاهش رشت با تئاترآغاز كرد و سپس به تهران آمد و در نمایش های متعدی به روی صحنه رفت.

مرحوم خلیلی از چهره های پركار و محبوب سینما و به خصوص تلویزیون بود.

ازجمله سریال های وی می توان‌این‌مجموعه‌ها را نام برد,هزاردستان‌,امیركبیر,آپارتمان‌, تهران , هتل یازده ,آرایشگاه زیبا,هفت گنج‌, امام علی‌, ورثه های نیكبخت‌, پیله های پرواز.

آخرین سریال وی بوی گل های وحشی نام داشت كه در آن نقش پدر مرحوم رضاسعیدی را بازی می كرد كه هنگام بازی دراین مجموعه جان به جان آفرین تسلیم كرد.

مراسم خاكسپاری مرحوم سروش خلیلی روز پنج شنبه سوم فروردین ساعت ‌10 صبح درقطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد .

دراین روزهمچنین پیكرمرحوم "داود اسكندری" یكی دیگرازهنرمندان برجسته سینمای ایران تشییع و در بهشت زهرا س خاكسپاری شد.

مرحوم اسكندری، چهارشنبه دوم فروردین دارفانی را وداع گفت