تبیان، دستیار زندگی
زمانی که از دانش آموزان سوال می شود: آیا اتفاق افتاده است که مطلبی را بخوانید و پس از چند پاراگراف دریابید متوجه نشده اید؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنکوری موفق(قسمت اول)

مادامی که انسان از شناخته به ناشناخته نرود نمی تواند چیزی بیاموزد.

کلودبرنارد

کنکوری موفق(قسمت اول)
با موانع تمرکز فکر، مقابله کنید

زمانی که از دانش آموزان سوال می شود: آیا اتفاق افتاده است که مطلبی را بخوانید و پس از چند پاراگراف دریابید متوجه نشده اید؟

متاسفانه در بیشتر مواقع با پاسخ: "بله؛ خیلی وقت ها!" که با یک احساس افسوس نیز همراه است مواجه می شویم.

آنچه مانع درک کامل مطلب توسط این دانش آموزان می شود نداشتن تمرکز فکر و دقت کافی است. یک کنکوری موفق باید در کنار یادگیری روش های برنامه ریزی و مطالعه علمی و عمل کردن به آن ها به مهارت های ایجاد و افزایش تمرکز نیز مسلط شود، چرا که هر چه روش مطالعه صحیح بوده و میزان تلاش هم بالا باشد، اگر فاقد تمرکز فکر باشد به واقع نتایج چندان مطلوبی نخواهد داشت.

کنکوری موفق(قسمت اول)

دو رویکرد به تمرکز فکر

برای دستیابی به تمرکز فکر دو رویکرد و روند کلی در دسترس است.

نخست:

روش هایی که با کمک آنها عوامل مزاحم تمرکز فکر را شناسایی کرده و برطرف کنیم و دوم روش هایی که توانایی مغز و ذهن انسان را در تمرکز بر یک موضوع افزایش می دهند.

دوم:

به رویکرد دوم "تقویتی" می گوییم. ما در اینجا به رویکردهای حذفی اشاره می کنیم تا ابتدا موانع را برطرف کنید. سپس در آینده به رویکردهای تقویت تمرکز فکر خواهیم پرداخت تا با تمام توان تان به مطالعه بپردازید و از سطر به سطر مطلبی که مطالعه می کنید بیشترین استفاده را ببرید.

رویکردهای حذفی

کنکوری موفق(قسمت اول)
بازهم شرایط مطالعه:

واضح است که رعایت نکردن شرایط مطالعه اعم از شرایط زمانی، مکانی و فردی باعث می شود فرد به هنگام مطالعه دچار حواس پرتی شده و نتواند تمرکز مناسب را داشته باشد.

پس اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که لیستی از تمام آنچه در موفقیت کنکور یا امتحاناتتان لازم می باشد تهیه کنید.

باور و اعتماد:

اثبات شده است که بیشتر دانش آموزان نسبت به حافظه، تمرکز و سایر توانایی های ذهنی خود شک و تردید دارند و همین اعتماد نداشتن، خود سم مهلکی برای توانایی های ذهنی است.

به مغز و توانایی های آن اعتماد کرده و با این باور شروع به مطالعه کنید تا تمام حواس شما به مطلب مورد مطالعه متمرکز شود. با این نیت سراغ کتاب و جزوه درسی نروید که تمرکزی بر روی آن نخواهید داشت و خواندن تان بی فایده است.

کنکوری موفق(قسمت اول)

فشارهای روانی:

فشارهای روانی (stress) عاملی است که در اثر اتفاقات مختلف در زندگی افراد روی می دهد و باعث ایجاد هیجانات مختلفی از جمله اضطراب، خشم، دلسردی و . . . می شود. هر فشار روانی که به فرد وارد می شود هیجاناتی را در او ایجاد می کند که مثبت یا منفی است و هر یک از این هیجان ها چه مثبت و چه منفی، اختلالات گوناگونی در فرد بر می انگیزانند که از جمله آن ها اختلالات ذهنی است.

در کتاب روان شناسی هیلگارد، به عنوان یکی از مهم ترین منابع دانشگاهی جهان در رشته روان شناسی می خوانیم:

در مواجه با عوامل جدی فشار روانی، افراد نمی توانند به راحتی متمرکز شوند و افکارشان را سازمان دهند و ممکن است به آسانی حواس شان منحرف شود.

مرکز یادگیری تبیان - گردآوری و تنظیم: مریم فروزان کیا