تبیان، دستیار زندگی
اگر روزانه 5 فنجان یا بیشتر قهوه می‌نوشید و تصور می‌کنید صداهایی می‌شنوید که اصلاً وجود ندارند احتمالاً به زودی انگشت اتهامتان به سوی کافئین خواهد رفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توهم شنیداری با مصرف زیاد قهوه


اگر روزانه 5 فنجان یا بیشتر قهوه می‌نوشید و تصور می‌کنید صداهایی می‌شنوید که اصلاً وجود ندارند احتمالاً به زودی انگشت اتهامتان به سوی کافئین خواهد رفت.


قهوه

نتایج پژوهش محققان استرالیایی که در روزنامه Personality and Individual Differences به چاپ رسید نشان می‌دهد مصرف روزانه و مرتب 5 فنجان قهوه‌ی کافئین دار می‌تواند احتمال بروز توهم شنیداری را افزایش دهد.

این محققان از 92 نفر از افرادی که به طور مرتب قهوه می‌خوردند دعوت کردند تا در این پژوهش شرکت کنند. البته میزان کافئینی که این افراد مصرف می‌کردند یکسان نبوده است.

محققان کلاه کاسکتی روی سر هر یک از شرکت کننده‌ها گذاشته و از آن‌ها خواستند تا با دقت روی صداهایی که می‌شنوند تمرکز کنند.

محققان احتمال می‌دهند کافئین، اثرات استرس را در بدن تشدید می‌کند که

در این صورت بدن به طور طبیعی هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌کند.

بنابراین به نظر می‌رسد کافئین میزان کورتیزول آزاد شده را افزایش می‌دهد

به این شرکت گفته شده بود که قرار است موسیقی نواخته شود و هر وقت صدای موسیقی را شنیدند زنگ بزنند. در حالی که این ادعا واقعیت نداشت و صدایی در حال پخش نبود.

محققان ملاحظه کردند افرادی که روزانه حداقل 5 فنجان قهوه نوشیده‌اند به طور متوسط 3 بار زنگ را به صدا در آوردند در حالی که از طرف افرادی که میزان کمی کافئین مصرف می‌کردند فقط یک‌بار زنگ به صدا در آمد.

محققان احتمال می‌دهند کافئین، اثرات استرس را در بدن تشدید می‌کند که در این صورت بدن به طور طبیعی هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد کافئین میزان کورتیزول آزاد شده را افزایش می‌دهد.

مترجم: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: RFI

مطالب مرتبط:

نکاتی خواندنی راجع به کافئین

كافئین‌‌

قهوه

آیا مصرف كافئین برای كودكان مضر است؟

اثرات منفی کافئین بر خواب و تمرکز كودكان

اثر قهوه بر سلامت زنان

زیان‌های قهوه برای مادران باردار

کافئین جلوی ریزش مو را می‌گیرد

قهوه، آلزایمر را کم می کند

آیا نوشیدن قهوه مفید است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.