تبیان، دستیار زندگی
هر کس می تواند برای خودش ستاره ای داشته باشد. هر کس می تواند برای ستاره اش اسمی انتخاب کند و شب ها با نگاه کردن و حرف زدن با آن به خواب برود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستاره ات چه رنگی است

هر کس می تواند برای خودش ستاره ای داشته باشد. هر کس می تواند برای ستاره اش اسمی انتخاب کند و شب ها با نگاه کردن و حرف زدن با آن به خواب برود. خودم خوب می دانم شما هم هر کدام برای خودتان ستاره هایی دارید و خیلی شب ها دلتان خواسته ستاره ها را نگاه کنید و آنها را بشمارید و پر نورترینشان را برای خودتان بردارید. اما اگر کسی از شما بپرسد ستاره ات چه رنگی است، می توانی جوابش را بدهی؟ اصلاً ناراحت نباش جوابش خیلی آسان است. فقط کافی است شبی که آسمان صاف است و خبر از ابری نیست، خوب به ستاره ات نگاه کنی. اگر خوب نگاه کنی ستاره جواب سوال را به تو می دهد و می توانی به راحتی بگویی ستاره ات چه رنگی است. اگر تلسکوپ نداری هیچ اشکالی ندارد رنگ ستاره ها را بدون تلسکوب هم می شود دید. پس ناراحت نباش و از پنجره یا از روی پشت بام خوب به ستاره ات نگاه کن.

رنگ ستاره ها به ما نشان می دهد که داغی ستاره چقدر است. جالب است بدانید که رنگ آبی که به نظر همه ما رنگ سردی است، در ستاره ها نشان سردی نیست و داغ ترین ستاره ها به رنگ آبی اند و جالب تر اینکه ستاره های قرمز سردترین ستاره ها هستند و قرمز بودن در ستاره ها نشانه سردی است نه گرمی! بسیاری از ستاره ها هستند که نور و دمایشان از خورشید بسیار بیشتر است اما به خاطر فاصله ای که با ما دارند ما نورشان را بسیار کمتر از آن چیزی که هست می بینیم و گرمایشان را حس نمی کنیم.

ستاره های سفید

ستاره های سفید دمای بالایی دارند. دمای آن ها تا 10000 درجه سانتی گراد می رسد و از خورشید هم داغ تر و درخشان ترند اما فاصله بسیار زیادی با ما دارند. کرکس پرنده و شباهنگ، اسم دو تا از این ستاره های سفید هستند.

ستاره ات چه رنگی است

ستاره های قرمز

ستاره های قرمز سردترین ستاره ها هستند. ستاره هایی با نام های چشم گاو و شانه شکارچی، قرمز هستند و دمایشان معادل 3000 درجه سانتی گراد است و نسبت به بقیه ستاره ها از همه سردترند.

ستاره ات چه رنگی است

ستاره های زرد

ستاره های زرد دمایشان 6000 درجه سانتی گراد است و معروف ترین ستاره زرد که هر روز توی آسمان می بینیمش خورشید است. خورشید به خاطر فاصله کمی که با زمین دارد نورش زمین را روشن می کند و داغی اش ما را گرم می کند.

ستاره ات چه رنگی است

ستاره های آبی

ستاره های آبی، بسیار بسیار بزرگ و بسیار بسیار داغند. دمای آن ها 20000 یا حتی تا 30000 درجه سانتی گراد می رسد. آن ها از خورشید خیلی بزرگ تر و داغ ترند و بعضی از آن ها مانند ابط الجوزا 5000 برابر خورشید درخشندگی دارند. کرکس نشسته و زانوی شکارچی نام دوتا از این ستاره ها غول پیکر و پر نور هستند.

ستاره ات چه رنگی است

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:همشهری بچه ها

مطالب مرتبط:

فصل های سال

آیا کره ی زمین گرد است؟

مخلوقاتی شگفت انگیز

امروز هوا چطور است؟

پروانه ها هم می شنوند

احمق ترین دایناسور دنیا

كشور شاپركها كجاست ؟

طول عمر حیوانات چقدر است؟

بهمن خاکستر چیست؟

مورچه های بازنشسته

منقارهای دماسنج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.