تبیان، دستیار زندگی
حسن غفوری فرد، نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفتگوی اختصاصی با موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، با ارائه تحلیلی از علت عدم رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی گفت : وزارت خانه جدیدالتاسیس ورزش و جوانان، با توجه به دربرگیری گسترده آن نیازمند مدیری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش ،قربانی در فضای مه آلود

حسن غفوری فرد

حسن غفوری فرد، نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفتگوی اختصاصی با موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، با ارائه تحلیلی از علت عدم رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی گفت : وزارت خانه جدیدالتاسیس ورزش و جوانان، با توجه به دربرگیری گسترده آن نیازمند مدیریتی قوی و صاحب نظر است.

به گزارش روابط عمومی، بخش ورزشی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در گفتگوی اختصاصی با حسن غفوری فرد، نماینده مجلس شورای اسلامی ، به تحلیل وضعیت وزارت ورزش و جوانان پرداخت.

غفوری فرد ضمن اشاره به لزوم انتخاب مدیر قوی و صاحب نظر برای این وزارت خانه، دلیل عدم رای اعتماد مجلس به حمید سجادی را اینگونه ارزیابی کرد :«به هر حال داشتن سوابق ورزشی خوب برای یك نفر به معنای اینكه آن فرد وزیر خوبی هم باشد نیست. ممكن است كسی قهرمان ملی والمپیك باشد ولی لزوما مدیرخوبی نباشد. در اینكه آقای دكتر سجادی یك قهرمان ملی محبوب است و 12 مدال آسیایی داشته شكی نیست و كسی هم درمجلس نسبت به شخصیت ورزشی ایشان تعرضی نداشت؛ جز یكی دو مورد كه یكی از آنها پرونده ای از ایشان در بازرسی بود كه توضیحاتی ارائه شد و مورد جزیی دیگری هم وجود داشت كه توضیح داده شد.مهمترین موضوعی كه در بررسی رای اعتماد به آقای سجادی مطرح بود این بود كه وزارتخانه ورزش و جوانان از دو معاونت بزرگ رییس جمهور تشكیل شده است؛ تربیت بدنی كه مسائل پیچیده ای را شامل می شود و مساله جوانان كه اشتغال، ازدواج، مسكن، تحصیلات وآْینده جوانان را نیز در بر می گیرد لذا این وزارتخانه نیازمند مدیر قوی تری است.البته آقای سجادی گفتند كه از سال 74 سابقه مدیریتی داشته اند ولی مدیریت در یك بخش شهرداری و یا در كیش با مدیریت آن هم در وزارتخانه به این مهمی متفاوت است.

طبق قانون اساسی كشورمان وزیر در تمام مسائل مهم مملكتی حق نظر دارد گرچه ممكن است كه از نظر جهانی كار معاون رییس جمهور مهمتر باشد اما از نظر قانون اساسی در هیات دولت حق رای ندارد. در حالی كه وزیرحق رای دارد و علاوه بر مسائل ورزش و جوانان باید در تمام مسائل كشور صاحب نظر باشد چرا كه وزرا مسوولیت مشتركی در تصمیمات دولت دارند. بنابراین نمایندگان فكر كردند كه شاید مدیریت قوی تری برای وزارتخانه ورزش و جوانان مورد نیاز باشد.»

وی در پاسخ به سوال «-به نظر شما آیا علل و عوامل دیگری هم در رای نیاوردن وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دخیل بوده است؟» افزود :«مطمئنا نمی توان این موضوع را انكار كرد كه فضای چند روزه كشورفضای غبارآلودی بوده است. یكی از دلایل این موضوع نامه ای بود كه رییس جمهور برای معرفی آقای دكترسجادی به مجلس نوشته بودند. بسیاری از دوستان اعتقاد داشتند كه این نامه خلاف قانون است و نباید اعلام وصول شود چرا كه طبق قانون اساسی رییس جمهور باید وزیررا معرفی كند و برنامه او را به مجلس تقدیم كند و غیر از این نمی تواند بحثی را مطرح كند. برخی از نمایندگان می گفتند كه معنای این نامه رییس جمهوراین بوده كه به این وزیر رای ندهید و برخی دیگر از دوستان نماینده معتقد بودند كه هدف آقای احمدی نژاد از ارسال این نامه به مجلس این بوده كه آقای سجادی رای نیاورد. بنابراین این نامه تاثیر زیادی در رای عدم اعتماد به آقای سجادی داشت و فضا را آلوده كرد و آن را تحت تاثیر قرار داد.

مساله دیگر اینكه درست یا نادرست گفته شده كه آقای سجادی با مشایی ارتباط و هماهنگ دارد كه این موضوع هم موجب نگرانی نمایندگان شده بود. لذا به نظر می رسد در این فضای غبارآلود اولین و مهمترین قربانی این فضا آقای دكتر سجادی بود.»

گفتنی است چندی پیش حمید سجادی از سوی رییس جمهور برای تصدی وزارت ورزش و جوانان معرفی شد که رای اعتماد لازم را از سوی مجلس شورای اسلامی کسب نکرد.

این گفتگو توسط سارا کیان برای بخش ورزشی تهیه شده و متن کامل آن در بخش ورزشی قابل مشاهده است.

تنظیم: هومن بهلولی