تبیان، دستیار زندگی
گفتگو با حجت الاسلام محمدرضا آقامیری، قائم مقام و عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی، ستودنی است

آقامیری

گفتگو با حجت الاسلام محمدرضا آقامیری، قائم مقام و عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان

اول تیرماه، روز ملی تبلیغ و اطلاع رسانی است. سالروز صدور فرمان تاریخی امام خمینی (قدس سره الشریف) مبنی بر تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی در سال 1360 هجری شمسی. سالروز تولد سازمانی که برای تبلیغ دین مبین اسلام، تلاش می کند. سازمانی که منشاء خیرات و برکات فراوان است. سازمانی که بجرأت می توان گفت، در حال حاضر به واسطه موسسات تابعه و فعالیتهای مختلفی فرهنگی دینی اش، بیشترین ارتباط را با آحاد جامعه خصوصا جوانان دارد. به همین منظور با حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا آقامیری، قائم مقام و عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان (از موسسات وابسته به سازمان تبلیغات) بزرگترین و مهمترین سایت فرهنگی کشور، به گفتگو نشسته ایم که مشروح آن از نظر می گذرد.

- ارزیابی شما به عنوان یک شهروند روحانی، از فعالیتهای فرهنگی سازمان تبلیغات چیست ؟

ضمن تبریک روز تبلیغ و اطلاع رسانی به همه تلاشگران عرصه تبلیغ، مستحضرید که اسم هر سازمان، بیانگر موضوع فعالیت آن سازمان است. از نام سازمان تبلیغات هم پیداست که چه رسالت عظیمی بر دوش دارد و متولی و متصدی تبلیغ و ترویج دین، احکام و اندیشه های دینی و فرهنگ اسلامی در کشور است. این سازمان با فرمان مقدس حضرت امام خمینی (ره) با این غرض و نیت تاسیس شد که بتواند به تبلیغات دینی در کشور سرو سامان بدهد تا این امر به شکل منسجم صورت بگیرد. سازمان هم از سال 60 تا کنون، در هر مقطع زمانی به گونه ای به این رسالت پرداخته، یک روز با اعزام روحانی و مبلغ به روستاها و شهرها و روزی دیگری با تولید انواع محصولات فرهنگی دینی، در واقع در هر زمان به فراخور زمانه و نیاز روز مخاطبان خود ، برنامه ریزی و عمل نموده. طی ده سال گذشته که ریاست سازمان بر عهده جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین دکتر خاموشی بوده، علاوه بر سایر فعالیتهای قبلی، استفاده از فناوری های جدید و بروز ،نیز به فعالیتهای سازمان اضافه شده و با تاسیس موسسات مختلف فرهنگی هنری تابعه ، با رویکردهای مختلف فرهنگی، دینی، هنری و.. برای مخاطبان مختلف نظیر جوانان، نوجوانان، دانش آموزان و کاربران اینترنتی، سعی در اداره فرهنگی جامعه توسط دین داشته است. امروز هم به عنوان یکی از پیشگامان عرصه فناوری های نو،تکنولوژی نوین را در قالب «منبر الکترونیکی » به خدمت تبلیغ دین درآورده است. این طرح بسیار موفق بوده و با استقبال خوب مخاطبان هم رویرو شده و به گونه ای است که اگر خطیبی در یک منبر فیزیکی ، مثلا 500 مخاطب داشته باشد، در یک منبر الکترونیک بیش از هزاران نفر مخاطب دارد. مخاطبانی که مطلب را می خوانند و نظر نیز می دهند. حتی به نوعی ارتباطی دو طرفه نیز تعریف شده است. این روش بسیاری از هزینه ها را نیز کاهش داده است. مثلا قبلا برای انتقال مفاهیم دینی، یک کتاب با حداکثر تیراژ 2000 نسخه چاپ می شد که شاید کمتر از 50% مخاطبان، مطالب آن را به دقت مطالعه می کردند. اما حالا با استفاده از فناوری های نو، بسیاری از این هزینه ها کاهش یافته و برعکس گستره مخاطبان هم زیاد شده است. حالا مطالب دینی را بیشتر از هزارن نفر در روز مطالعه می کنند و بکار می بندد. با همه این اوصاف، می توان نتیجه گرفت که فعالیت و عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی ، خصوصا در دوره ریاست آقای دکتر خاموشی ، بسیار موفق و ستودنی بوده است. این سازمان توانسته با آحاد مردم جامعه از هر نسلی ارتباط برقرار کرده و به فراخور حال و نیاز مخاطب برنامه، فعالیت و محصول ارائه کند. سازمان توانسته هم مخاطب سنتی را ، با فعالیتهای قبلی نظیر اعزام مبلغ و روحانی حفظ کند و هم با استفاده از فناوری ها نو، پاسخگوی مخاطب جدید و جوان خصوصا اقشار تحصیل کرده و آشنا به این فناوری ها باشد.

 حجت الاسلام آقامیری

- میزان تاثیرگزاری فعالیتهای سازمان را چطور ارزیابی می کنید؟

بحمدالله سازمان توانسته تاثیر مثبت و بسیار موفقی را در جامعه بگذارد.راه اندازی و ساماندهی هیئات مذهبی، راه اندازی کانونهای خودجوش و داوطلبانه جوانان در اقصی نقاط کشور، راه اندازی کانونهای فرهنگی و مذهبی در مساجد، تاسیس سازمانها و موسسات متخصص در زمینه های مختلف فرهنگی هنری، بکارگیری فناوری های نوین در عرصه تبلیغ، همه و همه، گوشه ای از فعالیتهای سازمان تبلیغات است. در مجموع، این سازمان در عرصه فرهنگی کشور بسیار تاثیر گزار بوده و فراتر از وظیفه ذاتی خود عمل کرده است.

- موسسات زیر مجموعه سازمان، چقدر توانستند در تبلیغ و اطلاع رسانی موفق عمل کنند؟

همه موسسات زیر مجموعه و وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، با هدف تبلیغ و ترویج مفاهیم دین مبین اسلام فعالیت می کنند و بسیار هم موفق بوده اند. مثلا حوزه هنری نیاز مخاطبان هنرمند را برآورده کرده وبه محفلی فرهنگی برای حضور ایشان تبدیل شده و فعالیتهای موفقی را در انتقال مفاهیم دینی با بکارگیری فناوری های نو نظیر انیمیشن داشته. خبرگزاری مهم نیز همینطور. موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان نیز توانسته در جذب مخاطبان خصوصا مخاطبان و کاربران جوان فرهیخته بسیار موفق عمل کند. تبیان با راه اندازی اینترانت زمینه و بستر مناسب برای استفاده همه مردم در اقصی نقاط کشور از اینترنت پاک را به وجود آورده و مطالب مختلف دینی فرهنگی را به راحتی و به صورت رایگان در اختیار مخاطب قرار داده است.

- فعالیتهای تبیان در عرصه تبلیغ، چگونه بوده است ؟

موسسه تبیان بخشهای مختلفی دارد که هر کدام مخاطب خاص خود دارد. تبیان یکی از پیشگامان عرصه تولید بازی های رایانه ای با مفاهیم دینی و ملی است. مرکز idc تبیان نیز این امکان را فراهم نموده که هر فردی در هر کجای کشور بتواند با اتصال به شبکه اینترانت تبیان، از محتوای پاک و مطالب بیش از 100 سایت مختلف استفاده کند. همینطور سایت تبیان که به عنوان بزرگترین و مهمترین سایت فرهنگی دینی کشور شناخته شده است.روزانه بیش از 000/700/2 صفحه از این سایت باز می شود و روزانه بیش از 000/000/1 بازدید کنند دارد.مطالب این سایت به شش زبان زنده دنیا منتشر می شود و با تنوع بسیار مطالب توانسته یکی از مجریان طرح منبر الکترونیکی باشد. شبکه اجتماعی تبیان یا همان «سرای پاک ایرانیان» هم، جدیدترین اقدامات وفعالیتهای موسسه تبیان، برای سالم سازی محیط مجازی و نشر مفاهیم دینی ملی برای کاربران ایرانی است. زمانی ، فناوری های نو، به نوعی ابزار قدرت دشمنان اسلام بود که با هوشمندی ، به فرصتی برای تبلیغ دین مبین اسلام تبدیل شده که همه از نتایج دور اندیشی وبلند همتی سازمان تبلیغات اسلامی است. اما این موضوع کار و وظیفه ما را هم به عنوان اعضای سازمان تبلیغات اسلامی، سنگین تر کرده. زیرا دشمن به این امر حساس شده و روشهای دیگری را به کار گرفته که زحمت و تلاش مضاعف همه تلاشگران عرصه تبلیغ را می طلبد.

حجت الاسلام سید محمد رضا آقامیری

- خاطره ای از سال 60 و تاسیس سازمان تبلیغات دارید؟

خبر تاسیس سازمان تبلیغات و سر و سامان گرفتن عرصه تبلیغ دین، برای همه طلبه ها و مبلغان دینی، خبر خوش و مسرت بخشی بود. زیرا در آن زمان به جهت نبودن یک سازمان هماهنگ کننده، بسیاری از مبلغان با مشکلات مختلفی مواجه بودند اما با تاسیس سازمان ، یک نهاد متولی و به نوعی پشت و پناهی پیدا کردند. در حال حاضر اوضاع با قبل متفاوت شده وبا حمایتها و برنامه های سازمان، بسیاری از مشکلات مبلغان و عرصه تبلیغ، رفع شده. نمونه اش هم راه اندازی «خانه عالم» در همه روستاها و شهرهای کشور به منظور اسکان و حضور مداوم مبلغ، روحانی، مداح و قاری برای تبلیغ احکام و اندیشه های دینی است.

- سخن پایانی ؟

توفیق و سعادت روز افزون همه تلاشگران عرصه تبلیغ و اطلاع رسانی خصوصا مبلغان احکام و اندیشه های دین مبین اسلام را از درگاه ایزد منان خواستارم و این روز خجسته و سی سالگی سازمان تبلیغات اسلامی را به همه همکاران سازمان، خصوصا ریاست اندیشمند و فرهیخته این سازمان جناب آقای دکتر خاموشی تبریک عرض می کنم.

گزارش: سمیرا حسن

تنظیم: هومن بهلولی