تبیان، دستیار زندگی
نام امام هفتم ما ، موسی،لقب ایشان، کاظم ( ع ) و کنیه آن امام ابوالحسن و ابوابراهیم است . شیعیان و دوستداران لقب باب الحوائج به آن حضرت داده اند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی  امام موسی بن جعفر ( ع )

زندگی  امام موسی بن جعفر ( ع )

نام امام هفتم ما ، موسی،لقب ایشان، کاظم ( ع ) و کنیه آن امام " ابوالحسن " و " ابوابراهیم " است .

شیعیان و دوستداران لقب " باب الحوائج " به آن حضرت داده اند . امام موسی  کاظم ( ع ) روز هفتم ماه صفر سال 128قمری در " ابواء " (محلی میان مکه و مدینه) متولد شدند . دوران امامت امام هفتم حضرت موسی بن جعفر ( ع ) مقارن بود با سالهای  آخر خلافت منصور عباسی، دوره خلافت هادی و سیزده سال از دوران خلافت هارون که سخت ترین دوران عمر آن حضرت به شمار است .

امام موسی  کاظم ( ع ) از حدود 21سالگی بر اثر وصیت پدر بزرگوار و امر خداوند متعال به مقام بلند امامت رسید ، و زمان امامت آن حضرت 35 و اندکی بود و مدت امامت آن حضرت از همه ائمه بیشتر بوده است .

امام موسی کاظم ( ع ) نسبت به زن و فرزندان و زیردستان بسیار با عاطفه و مهربان بود .همیشه در اندیشه فقرا و بیچارگان بود و پنهان و آشکار به آنها کمک می کرد. با فقرا می نشست و از بینوایان دلجویی می کرد. امام کاظم ( ع ) به تلاوت قرآن مجید انس زیادی داشت و آن را با صدایی حزین و خوش تلاوت می کرد.در فروتنی نمونه بود. بنده را با آزاد مساوی می دانست و می فرمود همه ، فرزندان آدم و آفریده های خدائیم .

بدخواهانی بودند که آن حضرت و اجداد گرامیش را - روی در روی - بد می گفتند و سخنانی دور از ادب به زبان می راندند ، ولی  آن حضرت با بردباری و شکیبایی با آنها روبرو می شد ، و حتی  گاهی با احسان رفتار آنها را اصلاح می کرد .

لقب " کاظم " از همین جا پیدا شد . کاظم یعنی : نگهدارنده و فروخورنده خشم . این رفتار در برابر کسی یا کسانی بوده که از راه جهالت و نادانی  یا به تحریک دشمنان به این کارهای زشت و دور از ادب دست می زدند . اما زمانی که پای گفتن کلمه حق - در برابر سلطان و خلیفه ستمگری - پیش می آمد ، امام کاظم ( ع ) می فرمود :حق را بگو اگرچه آن حقگویی موجب هلاک تو باشد .

همسر آن حضرت " نجمه " دارای  تقوا و فضیلت و زنی بسیار پاکدامن و بزرگوار بود،مادر امام هشتم شیعیان حضرت رضا( ع ) است که وصی و امام بعد از آن امام بزرگوار بوده است.

فرزندان دیگر حضرت موسی بن جعفر، حضرت احمد بن موسی ( شاهچراغ ) و حضرت محمد بن موسی که در شیراز مدفون اند . حضرت حمزه بن موسی که در ری مدفون می باشد و از دختران آن حضرت ، حضرت فاطمه معصومه که در قم مدفون است .

زندگی  امام موسی بن جعفر ( ع )

سرانجام این امام معصوم،در سال 183 قمری و در سن 55 سالگی در زندان هارون الرشید و با خرمای زهرآلود،به شهادت رسیدند و بدن مطهرشان در کاظمین مدفون شده است.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:شیعه ها

مطالب مرتبط:

کار و تلاش، پیشه امامان معصوم ما

داستان زندگی حضرت زینب (س)

ادب و هوش سرشار

پیامبر اکرم (ص) و کاریابی

راه خوشبختی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.