تبیان، دستیار زندگی
نوروز و سفرهای نوروزی برای همه و حتی افرادی که دچار برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های تنفسی و ریوی هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر با بیمار ریوی


نوروز و سفرهای نوروزی برای همه و حتی افرادی که دچار برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های تنفسی و ریوی هستند، لذت‌بخش و به یادماندنی است، اما به شرطی که در تمامی طول تعطیلات و هنگام سفر نکات ضروری رعایت شود.


آسم

در این خصوص و برای اینکه سفری بدون خطر و سالم و با نشاط داشته باشید، توصیه‌های نوروزی ما را برای افرادی که به بیماری‌های تنفسی هستند، بخوانید.

برخی افراد می گویند که اگر در معرض هوای سرد قرار بگیرند بیماری‌شان بدتر می‌شود، بنابراین باید در تعطیلات با توجه به پیشینه و سوابق خود، محلی را که قرار است به آنجا سفر کنند، انتخاب کنند.

چون برخی افراد وقتی در جایی قرار می‌گیرند که هوا شرجی است، یا رطوبت‌ هوا زیاد است، دچار مشکلات تنفسی شده و نفس کشیدن برایشان دشوار می‌شود. بنابراین بر اساس سوابق بیماری شان توصیه می‌شود که کجا را برای سفر انتخاب کنند و از سفر به کدام مناطق خودداری کنند.

اما به طور کلی مکان‌هایی که احتمال گردوغبار در آنها وجود دارد و توفان‌های خاکی و باد تند می‌وزد، برای کسانی که مشکلات تنفسی و از جمله آسم و آلرژی دارند، می‌تواند مشکل‌آفرین باشد، چرا که این عوامل بیماری تنفسی را تشدید می‌کنند.

اما اگر سفری اجباری در پیش است بهتر است قبل از برنامه‌ریزی برای سفر، مشورتی با پزشک معالج خود داشته باشند تا در صورت نیاز و برای جلوگیری از بروز حملات تنفسی، داروهای آنها توسط پزشک تعدیل یا بیشتر شود.

محیط‌های شلوغ و شهرهای بزرگی که آلودگی هوا در آنجا بیشتر است، یک عامل تشدیدکننده و آغازگر برای بیماری‌های آسم هستند و توصیه می‌شود که افراد مبتلا به آسم و بیماری‌های مزمن تنفسی از محیط‌های شهری دور شوند و به مکان‌های خوش آب و هوا سفر کنند.

به بیماران توصیه می‌شود که داروهای خود را همراه داشته باشند و آنها را سر وقت مصرف کنند.

با پزشک معالج خود در مورد نکات ایمنی در سفر مشورت کنند و در صورت انجام مسافرت هوایی یا مسافرت با قطار طولانی‌مدت، حتما قبل از سفر از پزشک معالج خود اجازه بگیرند.

همچنین با پیش‌بینی مدت سفر، داروهای خود را به میزان کافی همراه ببرند.

بهتر است که این افراد از سفر به مکان‌های دارای ازدحام جمعیت و با شرایط جوی خاص (خیلی سرد و خیلی گرم) خودداری کنند

بیماران در صورت بروز درد قفسه سینه، تنگی نفس، تعریق، سردرد و... داروهای لازم را طبق دستور پزشک استفاده و فورا به پزشک مراجعه کنند.

نکته مهم دیگر اینکه، در ماشین یا اتوبوس یا قطار از همسفران خود بخواهید که سیگار نکشند.

بیمارانی که آسم دارند هنگام سفر مراقب باشند

بسیاری از حملات آسم در مکان‌هایی اتفاق می‌افتد که در آن مواد آلرژن یا حساسیت‌زا مانند گرده گیاهان، اجزای حیوانی مانند مو، پر، پشم، گرد و غبار خانگی و قارچ‌ها وجود داشته باشد.

حملات آسم گاهی با عصبی شدن و قرارگیری در محیط‌های شلوغ که هوای تازه کمتری در آن وجود دارد نیز رخ می‌دهد.

بنابراین در مورد بیمارانی که زمینه آلرژی دارند، باید تا سر حد امکان، رویارویی با مواد حساسیت‌زا را کاهش داد.

- خانه یا هتلی را که برای اقامت انتخاب می‌کنید، بهتر است کاملا تمیز و عاری از هرگونه گردوغبار باشد، مخصوصا اگر کودکی همراه شماست که مبتلا به آسم است.

- اگر به مناطق سردسیر مسافرت می‌کنید توجه کنید که با افزایش عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی (مثل سرماخوردگی) چه از نوع ویروسی و چه باکتریایی، علائم بیماری آسم شدیدتر می‌شود. از این‌رو برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های تنفسی، برای کودکان آسمی واکسن آنفلوآنزا توصیه می‌شود.

- ورزش و فعالیت بدنی، خنده، هوای سرد و خشک، بوی تند و محرک‌هایی مانند دود سیگار و تنباکو، رنگ و بخارهای شیمیایی و حتی استرس‌های روحی ‌روانی مانند ترس، اضطراب و عصبانیت نیز بیماری آسم را شدیدتر می‌کنند.

- توصیه آخر اینکه قبل از مسافرت حتما داروها و اسپری‌های استنشاقی را در کیف مخصوص کمک‌های اولیه خود قرار دهید.

بخش سلامت تبیان


منبع : هفته نامه سلامت – دکتر محمدرضا مسجدی، فوق تخصص ریه، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مطالب مرتبط:

مطالبی درباره بیماری های تنفسی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.