تبیان، دستیار زندگی
ضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی و فرمانده معزز کل قوا، به مدت 5/6 ساعت از دستاورد‌های تحقیقاتی نیرو‌های مسلح در نمایشگاه «جهاد علمی – اقتدار دفاعی» بازدید فرمودند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : رحیمه زرگر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحریم‌ها؛ سبب پیشرفت ایران


حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی و فرمانده معزز کل قوا، به مدت 6.5 ساعت از دستاورد‌های تحقیقاتی نیرو‌های مسلح در نمایشگاه «جهاد علمی – اقتدار دفاعی» بازدید فرمودند.

رهبر

در این دیدار، فرمانده معزز کل قوا پس از بازدید از دستاورد‌های عظیم نیرو‌های مسلح، فرمایشاتی ایراد فرمودند که تبیین بخشی از آن، در ادامه می‌آید.

حضرت معظم‌له ضمن قدردانی از برگزار‌کنندگان این نمایشگاه پرمغز وپرمضمون، تحقیقات را پایه اساسی برای تولیدات جدید دانسته و تاکیدفرمودند: «مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح، باید حرکت رو به جلوی خود را با قدرت و عمق و شتاب بیش‌تری ادامه دهند».

پس از جنگ 8 ساله صدام ملعون علیه ملت ایران که به سبب عدم آمادگی نیروهای نظامی، خسارات فراوانی به کشور وارد شد، از آنجا که جمهوری ‌اسلامی، همواره در معرض تهدیدات نظامی بود، به فرمان فرمانده معظم کل قوا، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و هم‌چنین ستاد کل، مامور برنامه‌ریزی برای تولید سلاح‌های بومی دفاعی برای مقابله با تهاجمات احتمالی دشمنان این آب و خاک شدند.

یکی از دلایلی که موجب طولانی و فرسایشی شدن جنگ تحمیلی حزب بعث علیه جمهوری ‌اسلامی شد، اختلافات فراوان در ارتشی که تازه 5/1 سال بود از حالت طاغوتی خارج شده بود، حضور بقایای سلطنت‌طلب در ارتش، نوپا بودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج و هم‌چنین کمبود آلات و ادوات نظامی و ندانستن چگونگی استفاده از آن‌ها بود.

«هدف اصلی از تولید سلاح در جمهوری اسلامی ایران، هدفی دفاعی و مقابله با دشمنان زورگوست؛ در حالی که در غرب، هدف اصلی تولید سلاح، تجارت و افزایش ثروت سردمداران کارخانجات و کمپانی‌های تسلیحاتی است».

محمدرضا پهلوی، سلاح‌ها و مهمات فراوانی را در دهه آخر حکومت ننگینش از کشورهای مختلف غربی به‌ویژه ایالات متحده آمریکا وارد کرد ولی از آنجا که غربی‌ها حاضر نبودند، چگونگی ساخت سلاح‌ها را به ارتش ایران بیاموزند، ده‌ها هزار مستشار نظامی نیز با هزینه ملت ایران برای آموزش چگونگی استفاده از سلاح‌های صادرشده کشورشان، در ایران رحل اقامت گزیده بودند.

رهبر

با پیروزی انقلاب اسلامی، تمام مستشاران نظامی از کشور رفتند و تعدادی سلاح پیشرفته ماند که به دلیل آن‌که ارتشیان ایران بلد نبودند با آن‌ها کار کنند، بلااستفاده بود. تجربه جنگ تحمیلی که در آن، تمام دنیا پشت‌ سر صدام بعثی علیه ایران می‌جنگیدند، موجب شد پس از پایان جنگ، جمهوری اسلامی به فکر کارهای پژوهشی و تحقیقاتی برای ساخت سلاح‌های دفاعی ساخت داخل بیفتد که این امر با پی‌گیری‌ها و توصیه‌های مشفقانه و دقیق فرمانده معزز کل قوا به خوبی در حال انجام است و اینک ارتش و سپاه ایران که از اسلحه ساخت خارج استفاده می‌کردند، در ساخت و تولید انبوه سلاح خودکفا شده‌اند. حال که در این زمینه، توفیقات خوبی به دست آمده، بایستی طبق فرمایش رهبر حکیم انقلاب، مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح، حرکت خویش را با قدرت، عمق و شتاب افزون‌تری ادامه دهند و ان‌شاء‌الله به زودی در ساخت سلاح‌های نظامی، بتوانیم اسلحه‌هایی را تولید کنیم که قدرت‌های برتر سازنده سلاح، هنوز به فن‌آوری‌های آن‌ها نیز دست نیافته باشند.

هدف ساخت سلاح در ایران

فرمانده معزز کل قوا هم‌چنین فرمودند: «هدف اصلی از تولید سلاح در جمهوری اسلامی ایران، هدفی دفاعی و مقابله با دشمنان زورگوست؛ در حالی که در غرب، هدف اصلی تولید سلاح، تجارت و افزایش ثروت سردمداران کارخانجات و کمپانی‌های تسلیحاتی است».

یکی از دلایلی که موجب طولانی و فرسایشی شدن جنگ تحمیلی حزب بعث علیه جمهوری ‌اسلامی شد، اختلافات فراوان در ارتشی که تازه 5/1 سال بود از حالت طاغوتی خارج شده بود، حضور بقایای سلطنت‌طلب در ارتش، نوپا بودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج و هم‌چنین کمبود آلات و ادوات نظامی و ندانستن چگونگی استفاده از آن‌ها بود.

کشورهای غربی؛ به ویژه ایالات متحده، سال‌هاست ساخت اسلحه، هواپیماهای جنگی، ناو و ناوچه‌ها، مهمات، موشک، هلی‌کوپتر، تانک و کلاً جنگ‌افزار‌های نظامی را به صنعتی برای سود و منفعت میلیارد‌ها دلاری خود مبدل کرده‌اند. دارندگان بزرگ‌ترین صنایع نظامی، با ایجاد جنگ بین کشور‌ها، جنگ‌های داخلی و زد و خورد‌های درونی، موجب شده‌اند خرید سلاح، به یکی از اصلی‌ترین صنعت‌های پردرآمد دنیا تبدیل شود.

رهبر

آن‌ها همچنین با ایجاد هراس از احتمال حمله نظامی رقبا، سلاح‌های خود را به هر دو طرف می‌فروشند. در خاورمیانه نیز، «ایران‌هراسی» دو دهه است موجب تجهیز روزافزون کشور‌های حوزه خلیج ‌فارس شده است. خرید‌های چندین میلیارد دلاری سالانه اسلحه از سوی عربستان ‌سعودی، بحرین، قطر، امارات عربی متحده و... برای آمادگی در برابر حمله نظامی ایران، هم موجب سوء‌ظن دایم این کشور‌ها نسبت به جمهوری اسلامی شده است و هم پول‌های نفت آن‌ها را روانه جیب‌های کارتل‌ها و تراست‌های سازنده سلاح در غرب نموده است. در حالی که جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است، هرگز به کشوری تجاوز نخواهد کرد و تنها در صورت روبه‌رو شدن با حمله نظامی، به «دفاع» ‌برمی‌خیزد.

تجربه عراق نیز نشان‌دهنده این ادعای صحیح و اثبات شده جمهوری اسلامی است. نظام اسلامی، هیچ کاری با صدام دیوانه نداشت اما وقتی با تهاجم ناجوانمردانه ارتش بعث مواجه شد، مجبور به دفاع گردید. دکترین نظامی ایران نیز همواره همین بوده که سلاح را تنها برای تقابل با حمله احتمالی دشمنان می سازیم، نه کسب درآمد از راه ساخت وسیله‌ای که جان انسان‌ها را می‌گیرد

محمدمهدی تقوی

بخش سیاست تبیان