تبیان، دستیار زندگی
مشاور احمدی‌نژاد یك اشتباه وی در انتخابات مجلس هشتم و حمایتش از برخی افراد را سرآغاز سیاسی‌كاری‌های او می‌داند و تأكید می‌كند كه به نوعی برخی مجلسی‌ها موجب شدند كه احمدی‌نژاد معادلات را بخواهد با معاملات حل كند و از این رو جریان نزدیك‌تر به آرمان‌های احمد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشتباهات احمدی نژاد ازنگاه الهام


 مشاور احمدی‌نژاد یك اشتباه وی در انتخابات مجلس هشتم و حمایتش از برخی افراد را سرآغاز سیاسی‌كاری‌های او می‌داند و تأكید می‌كند كه به نوعی برخی مجلسی‌ها موجب شدند كه احمدی‌نژاد معادلات را بخواهد با معاملات حل كند و از این رو جریان نزدیك‌تر به آرمان‌های احمدی‌نژاد از دولت وی حذف شد. 

غلامحسین الهام

سوم تیر سالگرد انتخابات نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 84، بهانه خوبی است كه با غلامحسین الهام كه در دولت نهم ردای سخنگویی دولت و وزارت دادگستری را بر تن داشت و از یاران نزدیك منتخب ملت در آن زمان محسوب می‌شود، از گفتمان اصولگرایی كه احمدی‌نژاد از بستر آن متولد شد تا انحرافی به نام "احمدی‌نژادیسم " و تاكید بر گفتمان امام و رهبری در شكل‌گیری حادثه سوم تیر سخن بگوییم و از او پاسخ بگیرم.

آنچه در ذیل از نظرتان می‌گذرد گفت‌وگوی تفصیلی خبرنگار حوزه دولت خبرگزای فارس با غلامحسین الهام مشاور حقوقی امروز رئیس‌جمهور است؛

*  آقای دكتر؛ چه عاملی موجب شد كه مردم در سال 84 از بین شخصیت‌های مطرح به آقای احمدی‌نژاد رای دهند؟

- الهام: مسئله سوم تیر به یك عامل وابسته نیست، عوامل متعدد و مختلفی كه در طول سال‌ها به وجود آمده بود موجب پیدایش سوم تیر شد.

یك عامل مهم این بود كه در طول چهار دوره دولت‌ها، توده مردم را به حساب نیاوردند و استفاده از آنها استفاده ابزاری بود.

** احمدی‌نژاد وارد منطقه ممنوعه شد

همه اتكای آنها به قشر‌های خاص و برخی خواص جامعه بود. دولت اصلاحات كه اتكای به مردم را به عنوان پوپولیسم كاملا تخطئه كرد. دولت سازندگی هم كه به عنوان عوام مهر بطلان بر نقش و تاثیرگذاری آنها زده بود. از این جهت بود كه حرف انتقادی احمدی‌نژاد به عنوان اینكه به منطقه ممنوعه قدم گذاشته است با واكنش مثبت مردم مواجه شد.

توصیف او به عنوان "مردی از جنس مردم " واكنش به این پدیده مردم زدایی بود، از طرف دیگر مردم علاقمند و وفادار به آرمان‌های انقلاب اسلامی بودند. در حالی كه به تعبیر شما شخصیت‌های مطرح فكر می‌كردند مردم به "هوای تازه " و "دین تازه " نیاز دارند. از این جهت ابا داشتند به مبانی اندیشه‌ای انقلاب اسلامی به خصوص عدالت نزدیك شوند. فاصله از روح عدالت‌خواه انقلاب اسلامی و ارزش‌های اخلاقی مبتنی بر آن، مردم را دور احمدی‌نژاد جمع كرد كه شعار عدالت‌خواهی داشت و فرهنگ انقلاب را در توجه به نقطه مطلوب و آرمانی یعنی امام عصر (عج) احیا می‌كرد.

"ساده زیست بود، خود را نوكر مردم می‌دانست و در گفتارش صداقت موج می‌زد به هیچ گروه خاصی هم اتكا نكرده بود اعتماد به نفس بالایی داشت و "می‌توانیم" او یعنی انقلاب اسلامی و گفتمان امام قدرت رساندن كشور به اعتلا و عزت مطلوب ملت را دارد. "

** تفاوت‌های "احمدی‌نژاد 84 "با "احمدی‌نژاد 90 "

* احمدی‌نژاد سال 89 و 90 را چقدر متفاوت از احمدی‌نژاد 84 می‌دانید؟

- الهام: تغییری در روحیات فردی او دیده نمی‌شود، ساده زیست و مردم‌گرا است. هیچ بدبینی و شائبه مالی نسبت به شخص او به وجود ندارد. فوق‌العاده پر كار است. استكبار ستیز است. انقلابی است. روحیه ضد صهیونیستی او تغییری نكرده است. مقاوم است.

** سیاسی‌كاری احمدی‌نژاد از یك اشتباه در انتخابات مجلس آغاز شد

البته احمدی‌نژاد در برخی رفتارهای سیاسی از جمله انتخابات مجلس هشتم دچار اشتباهاتی در حمایت از برخی اشخاصی شد كه با دست خود برای روند خدمت خود، مشكلاتی ایجاد كرد. همین مشكلات باعث شد كه اندكی سیاسی‌كار بشود و سیاسی كار با صداقت زلال سوم تیر، همیشه قابل جمع نیست این مشكلات وی را با واكنش‌ها و اقداماتی روبرو كرد كه گاهی مزید بر مشكلاتش شد؛ از جمله چینش همكارانش.

** اعتماد احمدی‌نژاد به طیف ویژه‌ای كه سنخیت اعتقادی و رفتاری با او ندارند

این چینش بر اساس روش سیاسی شكل می‌گیرد كه برای حل مشكلات خود ابتدا معادلاتی تعریف می‌كند و برای حل معادلات ناگزیر به معامله می‌شود، نتیجه این معامله به سود احمدی‌نژاد كه فقط بنا بوده است با خدا معامله كند، معمولا تمام نمی‌شود و زیان می‌كند؛ چرا كه جنس صدق او از جنس دیگری است ولی نگرانی مهم و اساسی این است كه به طیفی اعتماد ویژه كرد كه واقعا سنخیت فكری و اعتقادی و رفتاری با او ندارند.

  • البته احمدی‌نژاد در برخی رفتارهای سیاسی از جمله انتخابات مجلس هشتم دچار اشتباهاتی در حمایت از برخی اشخاصی شد كه با دست خود برای روند خدمت خود، مشكلاتی ایجاد كرد. همین مشكلات باعث شد كه اندكی سیاسی‌كار بشود و سیاسی كار با صداقت زلال سوم تیر، همیشه قابل جمع نیست این مشكلات وی را با واكنش‌ها و اقداماتی روبرو كرد كه گاهی مزید بر مشكلاتش شد؛ از جمله چینش همكارانش.

** طیف ویژه‌ای كه خود را سخنگوی گفتمان احمدی‌نژاد می‌داند

این طیف خود را سخنگوی گفتمانی احمدی‌نژاد می‌دانند و به دنبال آن هستند كه در طی یك فرایند احمدی‌نژادی متفاوت از آنچه كه از ملت تحویل گرفته‌اند به ملت و جامعه جهانی تحویل دهند. این طیف تجلی او شده‌اند در حالی كه طبعا چنین نیستند. مدیریت فرایندی این جریان به وحدت و یكپارچكی حاكمیت آسیب زد، در حالی كه این وحدت و یكپارچگی مهمترین عامل اقتدار و كارآیی دولت می‌شود.اعتماد محكم دوستان را به شخص رئیس‌جمهور خدشه دار كرد و در دریای زلال "صدق " و "عدل " امواج كاذب ساخت.

** حل معادلات با معاملات موجب حذف جریان نزدیك‌تر به آرمان‌های احمدی‌نژاد شد

روش‌های سیاسی‌كارانه و حل معادلات با معاملات موجب حذف یك جریان نزدیك‌تر به آرمان‌های او شد. مدل رفتاری اصولگرایان كه از اول با احمدی‌نژاد ناعادلانه و غلط پایه‌ریزی شد و به‌رغم تلاش‌ها، تأكیدات و حتی فرامین مقام معظم رهبری (مدظله) اصلاح نشد و گاهی بدتر شد، شرایط را برای شتاب در تقویت این جریان كه علناً گفتمان انحرافی می‌سازد بیشتر و بیشتر كرد.

** به اصطلاح اصولگرایانی كه به جای راه حل به دنبال بن بست‌سازی‌اند

متاسفانه طیف به اصطلاح اصول‌گرایان همچنان دنبال بن‌بست‌سازی به جای راه‌حل برای برون رفت هستند، در حالی كه این كار با وحدت بر خدمت صادقانه به مردم در پرتو اخلاص به خداوند و ولایت، كه شاكله احمدی‌نژاد را می‌سازد، ممكن و میسر است. كینه‌های سیاسی را باید كنار گذاشت و مسیر تقویت گفتمان انقلاب اسلامی را از راه خدمت خالصانه به مردم طی كرد.

غلامحسین الهام

** آیا رای دهندگان به احمدی‌نژاد 84 اشتباه كردند؟

*  آقای دكتر؛ آنها كه در سال 84 به احمدی‌نژاد رای دادند، هم اكنون با حضور یك گروه انحرافی در بدنه دولت مواجه هستند و انتقادات فراوانی را به این گروه وارد می‌دانند، آیا رای‌دهندگان به احمدی‌نژاد در سال 84 را باید ملامت كرد؟ یا اینكه رای دهندگان و حامیان احمدی‌نژاد در سال 84 در رای خود اشتباه نكردند و هم‌اینك نیز به تكلیف خود در انتقاد به گروه انحرافی عمل می‌كنند؟

- الهام: در اصالت و درستی حركت سوم تیر و 22 خرداد 88 نمی‌توان تردید و تشكیك كرد؛ حركت و انتخاب مردم در هر دو دوره حركتی عدالت‌خواهانه، ضد اشرافیت، ضد استكبار و ظلم سیتز بود. دینی بود. انقلابی بود. امام‌خواه و ولایت‌محور بود. موجب عزت و اقتدار ملی شد.

انقلاب را پویا و مستمر كرد. روح حركت و خودباوری را در ملت‌ها بار دیگرزنده كرد.

** در صورت برگشت به شرایط 84 و 88 بازهم درست‌ترین انتخاب احمدی‌نژاد است

ملت بهترین انتخاب و تاریخی‌ترین تصمیم خود را گرفت و تجربه ماندگاری را در مقابله با جنگ نرم همه دشمنان به‌جا گذاشت. اگر به آن شرایط باز گردیم باز بهترین و دقیق‌ترین و درست‌ترین انتخاب همین است. باید دانست كه آغاز یك حركت پایان آن نیست مردم باید فرآیند حركت و تداوم آن را نظارت كنند. كما اینكه در انقلاب هم همین‌طور بوده است. وظیفه امر به معروف و نهی از منكر ضامن تداوم حق در همه اعصار است. آیا نهضت پیامبر (ص) به دلیل گرفتار شدن به سلطنت طولانی اموی و گرفتار شدن به اسلام اموی قابل تخطئه است؟!

** علل شكل‌گیری جریان‌های انحرافی

آنچه قابل تخطئه و سرزنش خواهد بود بی‌تفاوتی در تداوم جریان انقلاب اسلامی است كه منجر به حاكمیت جریان‌های انحرافی می‌شود در طول تاریخ همیشه همین‌طور بوده است. مگر خود احمدی‌نژاد در دوره نهم مكرر نگفت "اگر بی‌عدالتی دیدند آنچنان فریاد بزنید كه صدایتان از دورترین نقطه در پایتخت شنیده شود! "

** گفتمان عدالت مربوط به اسلام و انقلاب است؛ اما احمدی‌نژاد ...

*  احمدی‌نژاد خود مطرح كننده و به وجود آوردند یك گفتمان (گفتمان عدالت) بود یا اینكه می‌توان انتخاب وی به عنوان رئیس‌جمهور را ثمره این گفتمان‌سازی( "گفتمان عدالت ") كه توسط رهبر انقلاب انجام گرفت، دانست؟

- الهام: گفتمان عدالت مربوط به اسلام و انقلاب اسلامی است كه امام (ره) آن را احیا كرد. بنایراین شاخصه مكتب امام است چنانكه رهبر معظم انقلاب بر آن تاكید ویژه كردند، در طول 16 سال دولت‌های اصلاحات و سازندگی مطالبه مستمر رهبر انقلاب اسلامی همین عدالت بوده است. اگر مروری به بیانات رهبر معظم انقلاب از سال 68 تا 84 داشته باشیم عدالت‌خواهی پر رنگ‌ترین مطالبه است، البته تذكر مستمر به مسئولین و حاكمان در ساده‌زیستی، پرهیز از تجمل و اسراف و اشرافیگری، مراقبت از ارزش‌های اصیل اسلامی، مبارزه با فقر و تبعیض و فساد، ساختن كشور بر معیارهای اسلامی، ارتقای علمی، خود باوری همه شاخص‌های مكتب امام و رهبری بوده است و ویژگی‌ مهم احمدی‌نژاد این بود كه به این مطالبات تحقق عینی و عملی پوشانید؛ بعد از یك دوره طولانی یاس و انحراف.

** مردم سال 84 دچار تزاحم اهم و مهم شدند؛ قالب‌های را شكستند و انتخاب مسقیم كردند

* چه عواملی موجب شد مردم در انتخابات 84 به جناح راست سنتی و جناج چپ همزمان "نه " گفته و به فرد دیگری روی بیاروند كه به هیچ یك از این دسته‌ها تعلقی خاصی نداشت؟

- الهام: مردم ما پرورش‌یافته اسلام و مكتب اهل بیت علیهم السلام هستند. امام این مردم را با این معیارها، رشد و ارتقا داد و مسئول در صحنه نگه داشت و انقلاب را به آنان سپرد. بنابراین مردم، معیارها را می‌شناسند و اشخاص و احزاب را به این معیارها محك می‌زنند و این راز پایداری آنها است؛ لذا هیچ‌گاه حزب‌محور نبوده‌اند، و اصولا ولایت محوری با اصالت حزب مغایر است. چرا ولایت فقیه و ولایت حزبی در عرض یكدیگر انحراف از ولایت حقه است؟ به نظرم وقتی مردم فاصله جناح‌ها و احزاب را با معیارهای اصیل اسلامی یافتند و فرصت انتخاب اصیل و درست را هم در پیش‌رو داشتند، دچار تزاحم اهم و مهم شدند. مضطر در رای دادن به این جناح‌ها نبودند؛ چرا كه این قالب شكسته شده بود، لذا انتخاب مستقیم خود را انجام دادند.

** احمدی‌نژاد محصول اصول‌گرایی است

*  برخی در درون دولت عنوان می‌كنند كه اصولگرایان در روی‌كار آمدن احمدی‌نژاد هیچ نقشی نداشتند، آیا جنابعالی این موضوع را قبول دارید؟

- الهام: اگر مقصود اصولگرایان جناح‌ها و احزاب شناخته شده به این عنوان هستند، بله همین جور است؛ چرا كه این طیف‌ها نامزد دیگری غیر از احمدی‌نژاد داشتند و حتی بعد از روی‌كار آمدن دولت از منتقدان دائم آن تاكنون بوده‌اند. اما احمدی‌نژاد محصول اصول‌گرایی است و اصول‌گرایی تعلقی به احزاب ندارد، بلكه محكی است كه خود احزاب با آن شناخته می‌شوند.ملت این حركت را آفرید و جز ملت این حركت مدیون هیچ گروه و حزب نیست.

روش‌های سیاسی‌كارانه و حل معادلات با معاملات موجب حذف یك جریان نزدیك‌تر به آرمان‌های او شد. مدل رفتاری اصولگرایان كه از اول با احمدی‌نژاد ناعادلانه و غلط پایه‌ریزی شد و به‌رغم تلاش‌ها، تأكیدات و حتی فرامین مقام معظم رهبری (مدظله) اصلاح نشد و گاهی بدتر شد، شرایط را برای شتاب در تقویت این جریان كه علناً گفتمان انحرافی می‌سازد بیشتر و بیشتر كرد.

** اصولگرایی را رهبری هدایت و مدیریت كرد تا زنده بماند

* فكر می‌كنید در طول 6 ، 7 سال گذشته اصول‌گرایان فكری اساسی برای تداوم و توسعه گفتمانی كه موجب روی‌كار آمدن احمدی‌نژاد در سوم تیر 84 شد، انجام داده‌اند و یا به نوعی با یك "درجا زدن " و بلكه "پس‌رفت " در میان اصول‌گران روبرو بوده‌ایم؟

- الهام: به نظر بنده اصول‌گرایان به همان معنای مصطلح سؤال قبلی شما، هنوز فكر می‌كنند احمدی‌نژاد عارضه‌ای است كه دیر یا زود باید رفع یا دفع شود. عمر اصول‌گرایان بعد از احمدی‌نژاد صرف چالش و جبران شكست خودشان با طرق نادرست شده است؛ اگر چه پایه‌های رفتاری كه بر اساس این گفتمان رقم خورد، بزودی از بین‌رفتنی نیست و اصول‌گرایان باید به این رفتارها سلوك كنند تا بمانند، اما این موج كه درست ایجاد شد و رهبری آن را هدایت و مدیریت كرده‌اند زنده و پویا و روبه جلو است به نظرم نمی‌توان به راحتی دور برگردان ایجاد كرد.

** القای "احمدی‌نژادیسم" یك انحراف است

*  برخی معتقدند گروه انحرافی به دنبال قرار دادن احمدی‌نژاد در برابر "احمدی‌نژادیسم" است. این موضوع را قبول دارید؟

- الهام: خود القای "احمدی‌نژادیسم" انحراف است، احمدی‌نژاد مكتبی در برابر مكتب انقلاب و امام نیست. احمدی‌نژاد نماد و سمبل گفتمان امام و انقلاب بود. به این اعتبار برگزیده شد، جایگاه قوی و قدیمی در نظام اسلامی بلكه جامعه جهان یافت. هویت او آمیخته با این مكتب است. ویژگی‌ او رفتار او بر عمل به این مبانی بوده است و استمرار آن هم در گرو همین است.

همه كسانی كه در ارتباط با یك "مكتب " هویت و شخصیتی می‌یابند بدون آن هویت، خود را از دست می‌دهند، عبور از این ارزش‌ها، عبور از خودشان خواهد بود، در كشور ما اعتبار و ماندگاری عالمان و سیاست‌‌مداران به هویت اسلامی آنان وابسته است.

** روی آوردن به راست سنتی برای جبران اشتباهات احمدی‌نژاد باطل است

*  آیا برای جبران برخی اشتباهات احمدی‌نژاد، متوسل شدن و روی آوردن به جناح راست سنتی مانند لاریجانی، هاشمی و غیره را به صلاح می‌دانید یا این را یك اشتباه بزرگ قلمداد می‌كنید؟

- الهام: انحراف از حق به فرض تحقق، مشروعیت و حقانیت برای باطل ایجاد نمی‌كند. بازگشت به باطل همیشه باطل و غلط است و مومن حتی در رفتارها و سلیقه‌ها هم از یك سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود چه برسد به ایكه در مبانی خود بخواهد تجدید نظر كند.

* فكر می‌كنید رئیس‌جمهور بعدی ایران با چه گفتمانی روی كار خواهد آمد؟

- الهام: نمی‌دانم، آینده دست خداوند است، اما سنت خداوند بر این استقرار دارد كه هر ملتی بر اعتقادات و اصول خود پایداری كند و استقامت ورزد، آینده از آن او خواهد بود "إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی كُنتُمْ تُوعَدُونَ "

به نظرم ملت گفتمانی را انتخاب كرده است كه از آن پشیمان نیست بلكه بدان بسیار خرسند است، مهم این است كه حامل چنین گفتمانی را در صحنه ببیند.

بخش سیاست تبیان


منابع: فارس