تبیان، دستیار زندگی
در حال حاضر دو نوع تنبل در جهان وجود دارد، تنبل دو انگشتی و تنبل سه انگشتی ، هر دو گونه مذکور در جنگل های بارانی آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی یافت می شوند. نام «تنبل» به دلیل حرکت آرام و آهسته این حیوان به او اطلاق می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنبل همیشه خوابه جاش توی رختخوابه

«تنبل ها» چقدر تنبل هستند؟

در حال حاضر دو نوع تنبل در جهان وجود دارد، تنبل دو انگشتی و تنبل سه انگشتی ، هر دو گونه مذکور در جنگل های بارانی آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی یافت می شوند. نام «تنبل» به دلیل حرکت آرام و آهسته این حیوان به او اطلاق می شود. تنبل حیوانی منزوی است و معمولا در تنهایی به سر می برد.

این حیوان در محل زندگیش، ساعت های طولانی از شاخه های درخت ها آویزان است. معمولا، حتی 40 متر هم در روز حرکت نمی کند. یک جانور تنبل ، حدود 15 ساعت در شبانه روز می خوابد در این مدت آرام تر نفس می کشد، ضربان قلبش کند می زند، حتی سرعت هضم غذا هم در بدنش کاهش می یابد.

تنبل

دمای بدن این حیوان نسبت به دیگر پستانداران بسیار پایین است؛ یعنی در حالی که دمای عادی بدن یک پستاندار 85 تا 91 درجه فارنهایت است. دمای بدن تنبل تنها 75درجه فار نهایت است.

تنبل های ماده، معمولا یک بچه به دنیا می آورند. بچه تنبل نه ماه بعد از تولد را روی بدن مادرش به شکل آویزان زندگی می کند و به بدن مادرش می چسبد و کاملاً وابسته به آن است. تنبل ها، حتی برای به دنیا آوردن بچه هایشان نه لانه ای می سازند و نه به محل دیگری می روند بلکه حیوان ماده. از شاخه آویزان می شود. جالب است که وقتی نوزاد به دنیا می آید. پنجه هایش آن قدر قوی است که محکم به موهای بدن مادرش می چسبد. بچه تنبل ، به این شکل نه ماه دیگر را هم روی بدن مادرش زندگی می کند تا توانایی زندگی مستقل را پیدا کند و روی پای خود بایستد، یا بهتر است بگوییم از پنجه های خود آویزان شود!

تنبل

تنبل یک چهارم باقیمانده روز را مشغول خوردن برگ ها و غنچه های درختان است و فقط برگ شاخه های جوان و جوانه های یک نوع درخت را می خورد. این حیوان نه تنها در حرکت کردن سرعت بسیار پایینی دارد. حتی غذایش را هم به کندی می خورد و این سرعت اندک در انجام تمام کارها باعث اطلاق این نام به او شده است.

تنبل از دست های درازش برای دفاع از خود و نیز آویزان شدن از درختان استفاده می کند که شکل آن ها منحنی شکل است. بازوها و پاهای بسیار بلند با پنجه های قوی و یا ناخن های بلند و قلاب مانند بسیار محکم، جانور را حتی در حالت خواب هم روی شاخه ها محکم نگه می دارد. چون پاهایش برای راه رفتن بسیار ضعیف هستند، تنبل سه انگشتی وقتی که هفته ای یک بار روی زمین حرکت می کند، با دست هایش خود را به جلو می خزاند.

تنبل

تنبل به جای هفت مهره گردن که در دیگر پستانداران وجود دارد. نه مهره گردنی دارد که سبب می شوند بتواند گردنش را به اندازه سه چهارم یک دایره بچرخاند. تنبل کمتر از 60 سانتی متر قد و حدود 5/2 کیلوگرم وزن دارد.

جهت خواب موهای بلند و زیر بدن تنبل به طرف زمین است تا بتوانند باران را از خود عبور دهند. پوست پر مو و سنگین این جانور هم سبب کم تحرکی آن می شود اما این پوست مزیت مهمی دارد. در میان موهای بدن تنبل سوسک ها، کنه ها و بیدها زندگی می کنند. خزه ها و جلبک های سبز نیز که در لابه لای موهای آن زندگی می کنند، در فصل گرم و بارانی این گیاهان رشد کرده و سطح بدن او کاملاً به رنگ سبز در می آید که در میان برگ های درختان نوعی همرنگی و استتار برای آن ایجاد می کند. سبز شدن رنگ بدن حیوان باعث می شود حتی چشمان تیزبین عقاب ها و دشمنان این چنان هم نتواند او را تشخیص دهد و او محفوظ بماند.

تنبل

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:همشهری بچه ها

مطالب مرتبط:

مرغ کیوی

عجیب ترین موجودات اقیانوس

زیباترین پروانه ها

عقاب طلایی

این قورباغه قور قور نمی کند

قورباغه آبی اما سمی!

بندبندی در اعماق اقیانوس

حلزون های مخروطی خطرناک

گربه ماهی‌ كه چوب می خورد

خونخوار آفریقایی، موش می‌خورد!

پروانه‌های ابریشم‌باف اقیانوس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.