تبیان، دستیار زندگی
دایناسورها به خاطر داشتن ویژگی های خاص نسبت به سایر حیوانات گونه غالب بوده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دایناسورها موجوداتی خاص

دایناسورها به خاطر داشتن ویژگی های خاص نسبت به سایر حیوانات گونه غالب بوده اند.

دایناسور

دایناسورها نوعی خزنده اند

تمساح ها که از عموزاده های دور دایناسورها هستند. امروزه نزدیک ترین خویشاوندان آن ها محسوب می شوند. دایناسورها ، مانند تمام خزندگان پوستی خشک و ضد آب داشتند که بدنشان را مرطوب نگه می داشت. خزندگان به خاطر داشتن همین مزیت، می توانند در مکان های بسیار خشک زندگی کنند، در حالی که دوزیستان هرگز نمی توانند دور از آب زندگی کنند.

دایناسورها به سرعت می دویدند؟

سرعت دایناسورها به نوع شان بستگی داشت. چابک ترین دایناسورها شبیه شتر مرغ بودند، پس به همان سرعت هم می دویدند، یعنی 50 تا 60 کیلومتر در ساعت. طبیعتاً دایناسورهای بزرگتر آهسته تر حرکت می کردند. البته، این موضوع در همه موارد صادق نیست. مثلاً فیل، علی رغم هیکل بزرگش، می تواند 40 کیلومتر در ساعت حرکت کند.

دایناسورها از درخت ها بالا می رفتند؟

بیشتر دایناسورها یا خیلی بزرگ بودند یا ساختار بدنشان با بالا رفتن از درخت سازگاری نداشت. فقط بعضی از دایناسورها که جثه های کوچکی داشتند و چابک بودند، می توانستند به کمک چنگال هایشان از درخت بالا بروند.

دایناسورها می توانستند شنا کنند؟

دایناسورها ، حتی بزرگترین شان، شنا می کردند. رد پای دایناسورهایی را یافته اند که به زحمت قابل تشخیص بود. بررسی این رد پاها نشان می دهد که دایناسورها باید تا گردن در آب فرو رفته باشند و گاه پاهایشان را در ته آب گذاشته باشند.

پاهای دایناسورها به شکل قائم زیر بدنشان قرار داشتند، به همین دلیل آن ها می توانستند به سرعت بدوند.

خزندگانی که نمی خزند

دایناسور

پاهای دایناسورها ، مانند پستانداران به شکل قائم زیر بدنشان قرار داشتند، و مانند پاهای سوسمارها و تمساح ها در پهلوی بدنشان قرار نگرفته بودند. به همین دلیل دایناسورها ، حتی آنهایی که خیلی بزرگ و سنگین بودند، می توانستند به جای خزیدن روی سطح زمین، به سرعت و با چابکی حرکت کنند.

پاهای انواع سوسمارها و تمساح ها در پهلوی بدنتان قرار دارند، به همین دلیل آنها مجبورند بخزند.

ترجمه:مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

مخلوقاتی شگفت انگیز

حیواناتی که در کشتی نوح جای نداشتند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.