تبیان، دستیار زندگی
با فراگیر شدن ایجاد صفحات شخصی در پایگاه های اجتماعی اینترنتی، روز به روز ابعاد جدیدی از خیانت مدیران این سایت ها به كاربران افشا می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیس‌بوك به كاربران خود خیانت می كند


  با فراگیر شدن ایجاد صفحات شخصی در پایگاه های اجتماعی اینترنتی، روز به روز ابعاد جدیدی از خیانت مدیران این سایت ها به كاربران افشا می شود.


فیس بوک

مجله "تایم " در گزارشی در خصوص استفاده شبكه های اجتماعی از اطلاعات شخصی كاربران می نویسد: امروزه تصوری غلط در میان كاربران سایت هایی همچون توئیتر و فیس‌بوك رایج شده است و این افراد گمان می كنند كه دو سایت مزبور از اطلاعات شخصی آنها حفاظت می كند.

* فیس بوك دوست كاربران نیست

پیش از این تصور می‌شد كه توئیتر موظف است تنها در صورت درخواست دادگاه، اطلاعات شخصی اعضاء را به محاكم قانونی تسلیم كند. ولی امروز خبر جالب تری باعث تعجب و وحشت شما خواهد شد. حتی اینكه شما یك مطلب را با عبارت friends only به گونه ای علامت گذاری كنید كه تنها دوستان شما بتوانند آن را ببینند، می تواند مدركی علیه شما در دادگاهی باشد كه براحتی اطلاعات شخصی شما را از فیس بوك درخواست كند. اگر می خواهید این مطلب برای شما راحت تر حلاجی شود كافی است چند بار با خودتان بگوئید: "فیس بوك یك دوست نیست، یك تجارت است ".

* قوانین تازه تصویب شده نیز مدیران فیس بوك را ملزم می كند كه رمز عبوران كاربران را به محاكم قضایی تسلیم كنند

در حال حاضر محاكم قضایی در شرف اعمال قوانین نظارتی بر فعالیت ها و حتی كامنت های اینترنتی هستند و معمولاً از هر 10 شركت اینترنتی، 9 شركت برای افشای اطلاعات شخصی شما با بازرپرسان قضایی همكاری می كنند. برخی از قوانین تازه تصویب شده نیز مدیران فیس بوك را ملزم می كند كه رمز عبوران كاربران را به محاكم قضایی تسلیم كنند، این یعنی شما در حقیقت مطالب خود را درون فیس بوك آپلود نمی كنید، بلكه صفحه فیس بوكی خود را در محدوده نظام حقوقی آمریكا به روزرسانی كرده اید.

* شبكه های اجتماعی اطلاعات شخصی را برای نشان دادن آگهی های تبلیغاتی خود می خواهند، یعنی برای كسب كار

البته وقتی درباره فیس بوك می نویسیم، در حقیقت منظورمان تمامی سایت‌های اجتماعی از قبیل "توئیتر "، "لینكدن " ، "فوراسكوئر " و تمامی سایت های اجتماعی است كه ما به غلط می پنداریم خوبی ما را می خواهند. تصورات ما بر مبنای غلطی پایه ریزی شده است. این سایت ها به هیچ وجه درپی منافع شهروندان نیستند، این سایت ها تنها یك ابزار كسب و كار برای مدیران خود هستند.

وقتی درباره فیس بوك می نویسیم، در حقیقت منظورمان تمامی سایت‌های اجتماعی از قبیل "توئیتر "، "لینكدن " ، "فوراسكوئر " و تمامی سایت های اجتماعی است كه ما به غلط می پنداریم خوبی ما را می خواهند

پس نباید این سایت ها را غولی سزاوار لعن و نفرین بدانیم، مسأله بسیار ساده است، این سایت ها اطلاعات شخصی ما را برای نشان دادن آگهی های تبلیغاتی خود می خواهند، یعنی برای كسب و كار.

* ناتوانی كاربران در جلوگیری از سوء استفاده مدیران فیس بوك و شبكه های اجتماعی

مشكل اصلی كاربران امروزی اینترنت آن است كه نمی توانند بین این حقایق و توقعات مشتری مدارانه خود رابطه برقرار كنند. بشر امروزی عادت كرده است كه عواقب ناشی از كوتاهی های خود را به گردن شركت ها بیندازد. مثلاً اگر ما زیاد سیگار می كشیم این تقصیر كارخانه های تولیدكننده سیگار است. اگر ما بیش از حد چاق شده ایم تقصیر فروشندگان غذاهای حاضری است. ولی اگر سایت های اجتماعی از اطلاعات شخصی شما سوء استفاده می كنند، این دیگر تقصیر شما نیست

بخش ارتباطات تبیان


منبع: فارس