تبیان، دستیار زندگی
امروزه امواج ماهواره و ابنترنت در اكثر خانه های ما رسوخ پیدا كرده است و این سیستم های پیشرفته در كنار مزایایی كه دارد تهدیدی جدی برای جوانان و نوجوانان به شمار می رود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک خطر جدی در نزدیکی ما

اینترنت


امروزه امواج ماهواره و ابنترنت در اكثر خانه های ما رسوخ پیدا كرده است و این سیستم های پیشرفته در كنار مزایایی كه دارد تهدیدی جدی برای جوانان و نوجوانان به شمار می رود چرا كه شبكه های بسیاری با صرف بودجه های كلان و برنامه ریزی شده به مصاف فرهنگ اصیل ایرانی و ارزش های انقلابی و اسلامی ما آمده اند و با ارائه اطلاعات نادرست و مغرضانه سعی در فتنه برافروزی دارند. سرهنگ عبدالرضا مجیدی خاطر نشان می کند: مهم ترین تهدیدی كه متوجه جوانان ما در استفاده از شبكه های ماهواره ای و اینترنتی است رواج خشونت و سكس می باشد و این موضوع عامل اصلی نگرانی والدین و خانواده ها محسوب می شود.

اکنون رقیبی به نام تربیت رسانه ای از قبیل سی دی، ماهواره و اینترنت جایگزین فضاهای تربیتی خانواده ها شده است . این امر تهدیدی جدی و نگران کننده برای والدین محسوب می شود. وسایل ارتباط جمعی سرعتی وصف ناپذیر یافته و زمان و مکان را درنوردیده است و هیچ مانعی را بر سر راه خود برنمی تابد . نوجوانان که بازیگران اصلی و سواران پیشتاز این موج هستند، نیز بیش از هر زمان دیگری نیاز به شناختن و شناخته شدن دارند.

از آثار هرزه نگاری اعتیاد جنسی است، كه در جوامعی كه اینترنت ارزان در اختیار افراد قرار دارد، شیوع بسیاری دارد. در این موارد زنان از همسران خود شكایت دارند كه به ایشان بی توجهی كرده و بیش از آنكه از بودن در كانون خانواده و در كنار همسرلذت ببرند از صرف وقت در اینتر نت و فضای مجازی و لذت های منحرف جنسی و غیر آن لذت می برند

خانواده ها نه می توانند فرزندان خود را از دسترسی به علوم و فنون روز بازدارند و نه این که می توانند آنها را در چاردیواری اتاق خالی محبوس کرده و تمام این وسایل ارتباط جمعی را از دسترس آنها دور نگه دارند، بلکه همه وظیفه داریم در این گردونه علم و ارتباط، بچه ها را نسبت به خطراتی که آرام آرام جسم، روح و روان آنها را تخریب می کند آگاه سازیم و نحوه صحیح استفاده از این وسایل ارتباطی را به فرزندان مان آموزش دهیم. علاوه بر امواج منفی که بر تربیت نسل های جدید سرازیر گشته است ، می توان گفت این گونه ابزارها و برنامه هایی که راائه می دهند تاثیرات منفی فراوانی را بر ارکان خانواده و روابط همسران نیز برجای می گذارد .

اینترنت

یكی از آثار جرایم مربوط به محتوا، همچون هرزه نگاری و ترویج مطالب مستهجن، تزلزل در روابط زناشویی است; چرا كه از آثار هرزه نگاری اعتیاد جنسی است، كه در جوامعی كه اینترنت ارزان در اختیار افراد قرار دارد، شیوع بسیاری دارد. در این موارد زنان از همسران خود شكایت دارند كه به ایشان بی توجهی كرده و بیش از آنكه از بودن در كانون خانواده و در كنار همسرلذت ببرند از صرف وقت در اینتر نت و فضای مجازی و لذت های منحرف جنسی و غیر آن لذت می برند. بخشی از عوامل طلاق در این قبیل كشورها اعتیاد به اینترنت، به ویژه اعتیاد جنسی مجازی است.

دیگر، زن و شوهر ازكنار یكدیگر بودن كمتر لذت می برند و بیشتر وقت خود را صرف لذت های رنگارنگ، اما پلید در فضای مجازی می كنند. درنتیجه محبت به عنوان ركن اصلی و اساسی خانواده روبه سستی می رود. فرزندانی كه در این محیط بار می آیند، دچار انحراف اخلاقی شده و سلامت روانی و روابط جنسی پاك از بین می رود. از این روست كه نتیجه اباحه گری جنسی به افزایش پدیده هایی، مثل فرزندان تك والدینی، زنان و مردانی كه تنها زندگی می كنند، بچه های نامشروع و... خواهد انجامید. بنابراین لزوم نظارت سخت گیرانه و دقیق در فضای مجازی از سوی نهادهای مسئول و والدین رخ می نماید. وظیفه نهادهای فرهنگی نیز در فرهنگ سازی در جهت بهره برداری صحیح از اینترنت بسیار مهم و تأثیرگذار است.

کاهش علایق و ارزش های ملی

یكی از ویژگی های اینترنت، جهانی بودن آن است، كه با وجود فوایدی كه دارد، اثرات مخربی نیز بر فرهنگ های ملی جوامع می گذارد; چرا كه جوانان با استفاده از اینترنت ضمن این كه با زبان انگلیسی حاكم بر آن درگیر هستند، از زبان ملی خوددور می شوند، به عنوان مثال در چت های اینترنتی، فارسی زبانان بیشتر از الفبای انگلیسی به جای الفبای فارسی استفاده می كنند (كه یكی از دلایل آن كمبود نرم افزارهای قدرتمند فارسی است ). گسترش این كاربرد خود موجب تضعیف الفبای فارسی خواهد شد.

فرزندان ما در استفاده ناصحیح از این وسایل و بخصوص اینترنت دچار تضادهایی می شوند که نمی توانند مسیر زندگی خویش را به درستی با فرهنگ ایرانی اسلامی مطابقت داده و به نوعی دچار سرگردانی و تضادهای فرهنگی می شوند. تحریک های عصبی، اختلالات یادگیری، بحران هویت و تخیل گرایی افراطی نیز از عوامل مخرب استفاده نادرست از وسایل ارتباط جمعی است. اختلالات ناشی از استفاده غلط وسایل ارتباط جمعی می تواند اثرات جبران ناپذیری را بر روی دانش آموزان و جوانان داشته باشد. بنابراین خانواده ها با ایجاد محیطی امن و ایجاد جذابیت ها می توانند فرزندان خود را به سوی محیط گرم خانواده راهنمایی کنند و بصیرت و بینش فرزندان را بر استفاده از این وسایل افزایش دهند.»

روانشناسان شبكه ای بی سی نیوز (ABC News)، براساس تجربیات خود در مواردی كه با كودكان سروكار داشته آند، براین باورند كه پسرانی كه با تصاویر خشونت آمیز و مستهجن سروكار داشته اند، اغلب انگیزه های بوالهوسانه ای نسبت به دختران دارند; در عین حال، دختران نیز پاسخ مثبتی به این گونه تمایلات پسرها نشان می دهند

كم رنگ شدن ارزش های مترقی

اینترنت

هرجامعه، صاحب ارزش هایی است كه ناشی از فرهنگ آن است، اما برخی ارزش های مترقی در جوامع اسلامی است، كه در اثر تأثیر از فرهنگ بی بندبار و اباحه گرغرب در حال كم رنگ شدن است. ارزش هایی مثل حیا و عفت زن، اهمیت داشتن شخصیت انسان نه جنسیت آن، قبح عریان نمایی و... كه در نتیجه رواج استفاده از مطالب مستهجن وملاك شدن بول الهوسی در روابط انسانی در حال كم رنگ شدن است. روانشناسان شبكه ای بی سی نیوز (ABC News)، براساس تجربیات خود در مواردی كه با كودكان سروكار داشته آند، براین باورند كه پسرانی كه با تصاویر خشونت آمیز و مستهجن سروكار داشته اند، اغلب انگیزه های بوالهوسانه ای نسبت به دختران دارند; در عین حال، دختران نیز پاسخ مثبتی به این گونه تمایلات پسرها نشان می دهند).(1) در نتیجه رواج بوالهوسی است كه بلوتوث و ارسال تصاویر مستهجن در میان جوامع اسلامی رشد می یابد، روابط آزاد دختر و پسر ترویج می شود،كم پوشی و عریان پوشی در میهمانی ها و عروسی ها، به ویژه در میان جوانان گسترش می یابد.

علاوه بر این رایانه موجب بروز پدیده جدید «اعتیاد نو و مدرن» و افزایش آسیب های اجتماعی می شود. «استفاده خارج از حد متعارف از اینترنت باعث وابستگی شدید روانی و فکری جوان و نوجوان می شود. به طوری که بعضی از جوانان به یک فضای غیرواقعی پناه برده و در آن زندگی می کنند. در این میان سودجویان نیز از طریق اینترنت به راحتی کالاهایشان را تبلیغ می کنند، خبرهای دروغین و پیام های مورد نظرشان را برای جوامع می فرستند، ابهت فرهنگی و دینی خانواده ها را می شکنند و زمینه های آشفتگی هویت را برای نوجوانان فراهم می کنند.»

نتیجه گیری

جرایم رایانه ای یكی از پدیده های نوظهوری است كه گرچه برخی از جرایم آن شباهت هایی با جرایم سنتی دارد، اما تفاوت هایی در روش و ماهیت و نوع جرم دارد.

جرایم رایانه ای به دلیل تأثیرات ناگواری كه بر جامعه اطلاعاتی و كاربران دارد، برخورد جدی تری را از سوی دولتمردان سیاسی و قضایی می طلبد. نظارت و فیلتر كردن دقیق تر و جدی تری، چه برای جلوگیری از آسیب های امنیتی و چه آسیب های فرهنگی را می طلبد.

برنامه ریزی برای ساخت و تولید برنامه های جذاب و شادی آور و ساخت سریال ها و فیلم هایی كه بتواند خوراك مناسبی برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان باشد بهترین ابزار برای معرفی فرهنگ و ارزش های اصیل ایرانی و اسلامی و مقابله با این تهدید ها است. لذا رقابت در عرصه تنوع، پویایی ، تولید لحظات تبسم آور و نهادینه كردن فرهنگ اسلامی و ایرانی بسیار مهم و ضروری است. همچنین  آموزش و اطلاع رسانی علمی و حساب شده در این عرصه نیز می تواند راه گشا باشد.

پی نوشت :

1- دین چابنر. ماهنامه - سیاحت غرب، 1383، سال اول، شماره 12، خرداد.

فرآوری : کهتری

بخش خانواده ایرانی تبیان 

منابع:

محمد حسین طارمی-  پگاه حوزه

پایگاه خبری پلیس ایران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.