تبیان، دستیار زندگی

5 علت شایع کمردرد

ساختمان کمر عبارت است از: مهره‌ها، دیسک بین مهره‌ها، رباط‌های اطراف ستون فقرات و دیسک، نخاع، اعصاب، عضلات کمر، لگن و پوست پوشاننده کمر.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 علت شایع کمردرد، کمر، کمردرد، ستون فقرات، استخوان، ستون مهره،


ستون فقرات
از چندین مهره تشکیل شده است. این مهره‌ها باعث حرکت می‌شوند. همچنین حفاظت از نخاع را بر عهده دارند.

 

نخاع شامل مجموعه‌ای از اعصاب است. این اعصاب از مغز تا پایین ستون فقرات کشیده شده‌اند.

دیسک‌ها مانند بالش در بین مهره‌ها می‌باشند. این دیسک‌ها، فشار را به حداقل ممکن می رسانند. قسمت مرکزی دیسک قابل پاره شدن می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند موجب ناراحتی بافت عصبی و بروز سیاتیک گردد.

رباط‌ها یکی از قوی‌ترین بافت‌های نرم فیبری می‌باشند که استخوان‌ها را به هم می‌چسبانند. رباط‌ها باعث چسبندگی و ارتباط مهره‌ها به همدیگر و دیسک‌ها می‌شوند. 

بسیاری از عضلات مربوط به خم شدن و چرخاندن کمر و حرکت دادن انتهای بدن، از طریق تاندون‌ها به ستون فقرات متصل می‌شوند.

کمر دارای وظایف متعددی می‌باشد، از جمله: حرکت بدن، حفاظت از بافت‌های بدن و حمایت از ساختمان بدن.

حفاظت از بافت نرم سیستم عصبی و نخاع و لگن و شکم یکی از عملکردهای اساسی کمر می‌باشد.

هنگامی که ایستاده‌ایم، پایین کمر، وزن بدن را تحمل می‌کند. هنگامی که خم می‌شویم و یا کمر را می‌چرخانیم، پایین کمر در حال حرکت می‌باشد. پس صدمه به ساختار بدن (مانند ستون فقرات، عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها) را می‌توان از طرز ایستادن و حرکت فرد تشخیص داد

 

دلایل شایع کمردرد

1- فشار به کمر یا دررفتگی کمر

صدمه به رباط‌ها، تاندون‌ها و یا عضلات کمر موجب وارد آمدن فشار و یا دررفتگی کمر می‌گردد. دررفتگی کمر در اثر استفاده زیاد یا نادرست از کمر و یا حادثه اتفاق می افتد.

اگر درد کمر تا مدت سه ماه ادامه داشته باشد، مزمن نامیده می‌شود. این درد کمر غالبا در افراد 40 ساله دیده می‌شود، اما ممکن است در هر سنی واقع شود.

فشار کمر در اثر استرس و گرفتگی عضلات پایین کمر بوجود می‌آید.

تشخیص دررفتگی و فشار کمر توسط بررسی تاریخچه صدمه، محل درد و صدمه به سیستم عصبی مشخص می‌گردد. معمولا عکسبرداری با اشعه ایکس ، استخوان نابهنجار را مشخص می‌کند.

درمان این دررفتگی و فشار عبارت است از: استراحت کردن، درمان دارویی برای تخفیف درد و گرفتگی عضلات، گرم کردن محل درد و ماساژ. هنگامی که از شدت درد کاسته شد، می‌توان ورزش‌هایی برای تقویت عضلات کمر و شکم انجام داد.

استراحت طولانی در بستر و عدم فعالیت بدنی، خوب نیست، زیرا در این صورت کمردرد دیرتر بهبود می‌یابد.

 

2- تحریک عصبی

اعصاب ناحیه کمر، توسط برخی بیماری ها و یا تحمیل فشار به استخوان و یا بافت کمر آسیب می‌بینند. این ناراحتی اعصاب تا سطح پوست نیز کشیده می‌شود. دیسک کمری (radiculopathy)، دست اندازی (تجاوز) استخوان و تورم اعصاب در نتیجه آلوده شدن به ویروس زونا بوجود می‌آیند.

 

3- دیسک‌های کمر ( radiculopathy)

این درد باعث تخریب دیسک‌های بین مهره‌ها می‌گردد. به علت خراب شدن حلقه دور دیسک‌ها و جراحت‌ها و یا هر دوی این‌ها، تخریب دیسک اتفاق می‌افتد.

پارگی حلقه دور دیسک‌ها به نام سیاتیک خوانده می‌شود. درد سیاتیک در ناحیه کمر و باسن و پایین ساق پا است. سیاتیک با سوزن سوزن شدن و بی‌حسی همراه است. درد معمولا با حرکت کمر و حتی سرفه و عطسه کردن زیاد می‌شود. در موارد شدید، سیاتیک با بی‌اختیاری ادرار و مدفوع همراه است. درد سیاتیک معمولا یک طرف بدن می‌باشد (طرف راست یا چپ).

آسیب عصب را می‌توان از طریق الکترومیوگرام و NCV تشخیص داد. پارگی و فتق دیسک‌ها را به کمک MRI می‌توان تشخیص داد.

درمان شامل مصرف دارو برای کاهش درد و گرفتگی عضلات، تزریق کورتیزون اطراف نخاع، گرما دادن، ماساژ، صوت درمانی و استراحت کردن می‌باشد. اگر با این روش‌ها، بیمار بهبود نیافت، جراحی لازم است.

 

4- تجاوز استخوان

هر گونه شرایطی که منجر به حرکت یا رشد مهره‌های ستون فقرات شود، می‌تواند به نخاع و اعصاب فشار وارد کند. علل تجاوز استخوانی عصب نخاع عبارت است از: لغزش مهره‌ها روی هم، تنگی مجرای نخاع (فشار ریشه عصب یا نخاع توسط خار مهره یا بافت نرم در کانال نخاع) و باریک شدن مدخل نخاع که در اثر ورم مفاصل می‌باشد (عصب نخاع از این مدخل می گذرد و به تمامی بدن می رود). این دلایل باعث به وجود آمدن درد سیاتیک، درد در هنگام راه رفتن و درد در هنگام استراحت کردن می‌شود.

درمان این دردها نیز بسیار متفاوت می‌باشد و از استراحت کردن تا عمل جراحی برای برداشتن استخوانی که به بافت عصبی فشار وارد می‌کند، فرق می‌کند.

 

5- موقعیت استخوان و مفاصل

کمردرد در این حالت می‌تواند از زمان تولد یا در اثر فرسایش یا جراحت و یا ورم مفاصل (آرتریت) به وجود می‌آید.

خمیدگی غیر طبیعی ستون فقرات به یک طرف (اسکولیوز) و اسپینا بیفیدا در اثر وراثت و یا در اثر نقصان تولد ایجاد می‌شوند.

همانطور که بزرگ می‌شویم، مقدار آب و پروتئین موجود در غضروف تغییر می‌کنند. این تغییرات باعث ضعف و شکنندگی غضروف می‌گردد. دیسک‌ها و مفاصل دارای غضروف می‌باشند. این قسمت ها نیز در معرض فرسایش قرار دارند.

در اشخاص مسن، شکستگی کمر و استخوان خاجی به نام استئوپروز خوانده می‌شود. در افراد جوان نیز امکان استئوپروز وجود دارد، مانند موتور سوارانی که تصادف می‌کنند و یا بیماران مصروع.

 

در مطلب بعدی راجع به سایر علل موثر در بروز کمردرد و درمان آن با شما صحبت خواهیم کرد.

ادامه دارد...

 


مطالب مرتبط:

ورزش‌هایی برای کمردرد

با کمردرد چه باید کرد؟

5 روش جدید درمان کمردرد

کمردرد، بیماری نیست!

مروروی بر درمان کمردرد

شروع کمردرد از30 سالگی

با کمر درد چه کنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.