تبیان، دستیار زندگی
صویب قانونی برای احترام به مقدسات ادیان ضروری است خبرگزاری مهر: اجلاس بین المللی "تعامل سازنده ادیان؛ چهارچوبی برای نظم جهانی" دیروز در اصفهان، پایتخت فرهنگی جهان اسلام آغاز و طی آن شخصیتهای دینی ایران و جهان در سخنانی با تأک...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در نخستین روز اجلاس "تعامل سازنده ادیان" تأکید شد:

تصویب قانونی برای احترام به مقدسات ادیان ضروری است


خبرگزاری مهر: اجلاس بین المللی "تعامل سازنده ادیان؛ چهارچوبی برای نظم جهانی" دیروز در اصفهان، پایتخت فرهنگی جهان اسلام آغاز و طی آن شخصیتهای دینی ایران و جهان در سخنانی با تأکید بر اینکه اسلام دین صلح است، ضرورت احترام به ادیان الهی را یادآور شده و خواستار تصویب قانونی برای رعایت این امر شدند .

گفتگوی بین الادیانی بر اساس باورهای اخلاقی و حقوقی در جهت حفظ حریم قدسی انبیاء الهی و اماکن مقدسه، مقابله فکری و فرهنگی با سیاستهای تفرقه افکن منجر به تنش های اجتماعی، تقویت باورهای ایمانی برای ایجاد صلحی پایدار و زمینه سازی برای ساخت جامعه ای منجی گرا همراه با توسعه انسانی و معنوی از جمله اهداف اعلام شده برای اجلاس بین المللی " تعامل سازنده ادیان الهی، چهارچوبی برای نظم جهانی" است .

بیش از 20 مقاله از کشورهای خارجی به دبیرخانه اجلاس رسیده است . ادیان الهی و عالم متعالی، پیامبران اسلامی از سوی ادیان الهی، انسان کامل از دیدگاه ادیان، اهانت انبیا و اماکن مقدس از دیدگاه حقوق بشر و حقوق مدنی و پیامدهای تربیتی ادیان و عدالت و آزادی از جمله عناوین و محورهای مقالات ارائه شده است .

آیت الله جوادی آملی در اجلاس بین المللی تعامل سازنده ادیان الهی با اشاره به اینکه دین اسلام بر مودت، رحمت و عطوفت تأکید بسیاری دارد و در این دین الهی انسانها به همزیستی مسالمت آمیز به دور از هر گونه دشمنی دعوت شده اند، افزود: در هر عصری افرادی بوده اند که به ساحت انبیاء توهین کرده اند، دنیای امروز نیز از این امر مستثنی نیست، بلکه کج فهم ها و آنهایی که فکر می کنند می توانند با دین خدا دشمنی کنند، فعالیتهای دارند که البته سخت در اشتباه و گمراهی قرار دارند .

آیت الله جوادی آملی با اشاره به هوشیاری مردم در مقابله با توطئه های دشمنان، گفت: اجلاس تعامل سازنده ادیان فرصتی برای اعلام و تأکید بر وحدت مسلمانان است، در این اجلاس باید همدلی و همگرایی بین ادیان را مورد تأکید قرار داده و آنرا تقویت کنیم .

حجت الاسلام محمود محمدی عراقی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این اجلاس با اشاره به اینکه رسیدن به وفاق عمومی، همراه با همبستگی و همفکری رهبران الهی از جمله اهداف اجلاس فوق است، بر ضرورت احترام به مقدسات ادیان الهی تأکید کرد و گفت: باید با جدیت برای دستیابی به یک توافقنامه بین المللی در همین راستا تلاش کنیم .

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: این اجلاس با هدف همبستگی رهبران و پیروان ادیان آسمانی در برابر مقدسات الهی و نشان دادن این همبستگی به دنیا برگزار می شود .

حجت الاسلام عراقی با اشاره به اینکه به اعتقاد ما یکی از اهداف دستهای پلیدی که اهانتهای اخیر را مرتکب شده اند، ایجاد اختلاف بین ادیان آسمانی و مذاهب این ادیان است ، گفت: برای این اجلاس از بیش از 50 کشور جهان پاسخ مثبت برای شرکت به دست ما رسیده است که متأسفانه به دلیل کمبود وقت و مشکلات نتوانستیم از حضور تمامی رهبران دینی در این اجلاس برخوردار شویم .

آیت الله محمد علی تسخیری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در سخنانی اهانت به مقدسات، ضربه به کرامات انسان است و بدتر از آن توجیه اهانت به مقدسات با عنوان آزادی است، آزادی تا وقتی مفید است که اهانتی در قالب آن صورت نگیرد .

وی با تأکید بر نقش برجسته علمای دینی در حفظ و صیانت از اسلام و ترویج مبانی آن، افزود: علمای دینی می توانند جهان را از مادیات رها کنند، که البته این وظیفه سنگینی است و به هوشیاری این قشر نیاز دارد .

آیت الله تسخیری تعامل بین ادیان را حرکت مثبتی توصیف کرد و گفت : این حرکت می بایست تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه یافته و به صورت منطقی پیش رود .

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه اهانت به مقدسات، ضربه به کرامات انسان است و بدتر از آن توجیه اهانت به مقدسات با عنوان آزادی است، گفت: باید متذکر شد که آزادی تا وقتی مفید است که اهانتی در قالب آن صورت نگیرد .

پروفسور حمید مولانا استاد و محقق ارتباطات در اجلاس تعامل سازنده ادیان الهی یادآور شد: فرهنگ نماینده و نشانه آزادی و تمدن نیز بیانگر توسعه فیزیکی و رویارویی انسان با طبیعت است .

وی افزود: همگرایی بین قلم و تفکر و اندیشه از وظایف دین است و علم غرب فعلی با تفکر و اندیشه کاری ندارد.

پروفسور مولانا با اعلام اینکه آزادی با تفکر و اندیشه همراه است و مقدسات الهی با تفکر، هنر و اندیشه در تعامل هستند گفت: در دنیا دو نوع انقلاب داریم یکی اینکه تمدنها دچار تغییر و تحول شوند و دیگر اینکه تفکر و آموزش مد نظر قرار گیرد، و انقلاب اسلامی نیز از نوع تفکر و آموزش بوده است .

استاد محمود فرشچیان نگارگر، در پیام تلفنی خود به اجلاس بین المللی تعامل سازنده الهی، به آیه ای ازسوره آل عمران اشاره کرد و گفت: قرآن مجید به این امر تأکید دارد که فقط و فقط خدای یکتا را پرستش کنید و برای او هیچ شریکی قرار ندهید تا رستگار شوید .

فرشچیان به ضرورت همسو بودن ادیان الهی تأکید کرد و گفت: بر این باور هستیم که هدف همه ادیان الهی همسویی با هم و در تعامل با یکدیگر است، یعنی هر کدام از ادیان با توجه به اعتقادات خود برای رستگار شدن و رسیدن به خدای یکتا برنامه و ایدئولوژیهای مخصوص به خود را داند .

خاخام فریدمن رئیس جامعه یهودیان ضد صهیونیست از اتریش در اجلاس بین المللی تعامل سازنده ادیان گفت: بدیهی است که در این جهان اعتقاد به خداوند مبنا است و دین نقش مهمی در آن ایفا می کند .

وی افزود: یهودیها در سراسر دنیا سعی می کنند با ایمان به خدا مذهب خود را دنیبال کنند اما در این میان حرکتهایی مانند صهیونیست فجایای جهانی را به وجود می آورد .

خاخام فریدمن با اشاره به اینکه در جریان این حرکتهای ضد انسانی یهودیان مؤمن نیز قربانی شده اند، گفت: صهیونیست نظامی سلکولار است و نباید ارتباطی میان آن و دین یهود قائل شد.

وی گفت: ما به شجاعت ایران به خاطر تظاهرات و مقابله با توهینها احترام می گذاریم، ایرانیان به دلیل ایمان به خدا تظاهرات کردند .

وی تصویب قانونی برای احترام به مقدسات را در اتحادیه اروپا ضروری اعلام کرد .

دکتر محمد لگنهاوزن استاد مؤسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی (ره) نیز در سخنانی با اشاره به اینکه برخی برای رسیدن به اهداف خود از زور استفاده می کنند، یادآور شد: گفتگوی دینی دلیلی برای پذیرش اعتقاد طرف مقابل نیست، بلکه باید در این گفتگوها درباره تفاوتها به گفتگو بنشینیم، گاهی تعصب میان طرفین گفتگو، پیشداوریهایی را موجب می شود که مانعی برای تحقق اهداف سازنده گفتگوی ادیان است .

دکتر مغیث الدین شیخ رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه لاهور پاکستان گفت: پاسخ سردبیرها به توهینهای روزنامه ها به پیامبر اسلام(ص) نشان می دهد که تعمدی در کار بوده است، این کاریکاتورها نه تنها جامعه اسلامی را قربانی کرد بلکه شهرت دانمارک را از بین برد و باعث شد که میلیونها دلار ضرر کند.

وی با تأکید بر اینکه آزادی بیان نباید هیچ ملت یا عقیده ای را تحقیر کند، افزود: آزادی بیان به معنای حقوق مذاهب و ارزشهای اسلامی است آزادی بیان عدم جریحه دار کردن احساسات مردم است و روزنامه نگاران باید به این امر احترام بگذارند آزادی بیان باید از صلح دفاع کند و منجر به خشونت نشود.

اجلاس بین المللی تعامل سازنده ادیان الهی؛ چهارچوبی برای نظم جهانی، از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می شود .

در حاشیه اجلاس "تعامل سازنده ادیان" نمایشگاهی از کتابها و نشریات اسلامی برگزار شده است .

این اجلاس دیروز در اصفهان آغاز و عصر امروز با تأکید شرکت کنندگان بر ضرورت احترام به مقدسات ادیان و تصویب قانونی برای این امر، به پایان خواهد رسید .

روابط عمومی موسسه تبیان