تبیان، دستیار زندگی
در حالی‌كه حفظ امنیت اخلاقی در جامعه از وظایف مشترك مردم و مسئولان كشور است اما نیروی انتظامی به عنوان اصلی‌ترین ارگانی كه به طور مستقیم با این مسئله درگیر است هنوز مسئله برخورد با بدحجابی و بی‌حجابی برای كاركنان مركز فوریت‌های پلیسی توجیه نكرده است به طو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنگ‌ها برای ما به صدا در می‌آید


در حالی‌كه حفظ امنیت اخلاقی در جامعه از وظایف مشترك مردم و مسئولان كشور است اما نیروی انتظامی به عنوان اصلی‌ترین ارگانی كه به طور مستقیم با این مسئله درگیر است هنوز مسئله برخورد با بدحجابی و بی‌حجابی برای كاركنان مركز فوریت‌های پلیسی توجیه نكرده است به طوری‌كه برخی از آن‌ها این مسئله را وظیفه 110 می‌دانند و برخی دیگر اعلام می‌كنند كه "فوریت " نیست.


بدحجابی

شب از نیمه گذشته است،‌ صدای موسیقی و جیغ و فریاد نه تنها كل ساختمان، بلكه كل محله را گرفته است، دم‌دم‌های صبح است كه از شدت صداها كم می‌شود امیدوار می‌شویم كه بالاخره زمین لرزه در ساختمان تمام شده و از نفس افتاده‌اند كه ناگهان تمام دخترها و پسرها می‌ریزند وسط كوچه. ظاهراً دیگر چهاردیواری اختیاری آن‌ها فضای بزرگتری را می‌طلبد. به سختی می‌شود تشخیص داد كه كدامشان دختر است و كدام پسر، همه آرایش دارند و دور گردن تمامشان شالی آویزان است، ظاهراً در حال تخلیه ته‌مانده‌های جشن شب گذشته هستند، 10 دقیقه،‌ 30 دقیقه، یك ساعت، ‌نخیر تمام‌شدنی نیست! آزادی مطلق برای عده‌ای كه هیچ حریمی را برای زیاده‌خواهی‌هایشان قائل نیستند.

*******

- الو! مركز فوریت‌های پلیسی 110؟  بله؛ بفرمایید مركز فوریت‌های پلیسی 110  ببخشید آقا برخورد با بدحجابی از وظایف 110 است؟  بله، نخیر، صبر كنید گوشی..  به جایی وصل می‌شود كه تا دقایقی بوق آزاد می‌خورد و قطع می‌شود.

*******

- الو! مركز فوریت‌های پلیس 110؟  بله بفرمایید . ببخشید آقا برخورد با بدحجابی در حوزه وظایف پلیس 110 تعریف شده است؟

- بدحجابی یعنی چی؟ اگر فوریت داشته باشد به ما مربوط است.   ببخشید مگر بدحجابی با فوریت و بدون فوریت وجود دارد؟

- آقا مواردی كه ضروری باشد به ما مربوط است.

- عذرخواهی می‌كنم مثلاً اگر همسایه‌های ما بی‌حجاب و بدحجاب می‌آیند در كوچه یا مثلاً‌ با شلوارك و بدون هیچ حجابی 6 طبقه ساختمان را می‌آیند دم در ساختمان كه آشغال بیرون بگذارند و بقیه همسایه‌ها از این موضوع شاكی هستند، فوریت دارد یا ندارد؟

- باید برای این مسئله همسایه‌ها شكایتی را تنظیم و امضا كنند و به كلانتری بدهند تا برخورد شود.

- خوب اگر یك شهروندی بخواهد در محله‌ای كه در آن زندگی می‌كند موردی از بی حجابی در فضای عمومی را نبیند در عین حال بخواهد كه نامی از او نیز در كلانتری ثبت نشود، امكان دارد؟

اگر تمام دست‌اندركاران قوا در قوه مجریه، مقننه و قضائیه معتقدند كه در این موضوع، جای هیچ‎گونه مصلحت‌اندیشی وجود ندارد قطعاً نیروی انتظامی به عنوان مجری قانون باید با قاطعیت با پدیده بدحجابی و بی‌حجابی برخورد كند‌ ضمن اینكه اتفاقا مصلحت جامعه اسلامی ما در برخورد با رواج فساد و ابتذال است.

- نخیر! این همان قضیه خر و خرما می‌شود...اگر به ما هم اعلام كنند ما باز موضوع را به كلانتری محل با نام و شماره تلفن فرد تماس‌گیرنده ارجاع می‌دهیم پس بهتر است استشهاد محلی جمع كنند تا برخورد شود.

*******

- الو! پلیس 110؟  پلیس 110 بفرمایید!   ببخشید مبارزه با بدحجابی از وظایف شماست؟  نخیر! وظیفه اماكن است.

برخورد با "بی‌حجاب " و "بدحجاب " فوریت پلیس نیست .

-------------------------------------------------------------------

در حالی‌كه حفظ امنیت اخلاقی در جامعه از وظایف مشترك مردم و مسئولان كشور است اما نیروی انتظامی به عنوان اصلی‌ترین ارگانی كه به طور مستقیم با این مسئله درگیر است هنوز مسئله برخورد با بدحجابی و بی‌حجابی برای كاركنان مركز فوریت‌های پلیسی توجیه نكرده است به طوری‌كه برخی از آن‌ها این مسئله را وظیفه 110 می‌دانند و برخی دیگر اعلام می‌كنند كه "فوریت " نیست.

نكته قابل تأمل این است كه مردم به عنوان اهرم نظارتی جدی كه می‌توانند در انجام وظیف حفظ امنیت اخلاقی جامعه و مبارزه با بی‌عفتی‌ها و بدحجابِ‌ها به یاری پلیس بیایند در اینجا تنها می‌توانند امر به معروف و نهی از منكر داشته باشند چون پلیس از یافته‌های آن‌ها بهره‌ای نمی‌برد.

بدحجابی

آیا بهتر نیست به موضوع " بدحجابی " كه همچون علف هرزی تمام سطح جامعه را هدف قرار داده است به عنوان یك "فوریت " تعریف شود و شماره تلفنی تحت هر عنوانی "پلیس حجاب "، "پلیس عفاف " و... از سوی پلیس اعلام شود تا مردم بتوانند به راحتی منطاق و مراكزی را كه محل تجمع سلب‌كنندگان امنیت اخلاقی جامعه هستند را به پلیس گزارش دهند.

آیا همین‌قدر كه مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود بر بحث تأمین امنیت، به وی‍ژه امنیت اخلاقی و روانی جامعه تأكید كرده‌اند و این مسئولیت را از مهمترین وظایف نیروی انتظامی عنوان می‌كنند،‌ "فوریت " مسئله را نشان نمی‌دهد؟

آقای مسنی كه ساكن یكی از نقاط شمالی پایتخت است درباره نحوه برخورد نیروی انتظامی با بدحجابی در سطح محلات می‌گوید: "نیروی انتظامی بدحجابی در میادین اصلی شهر را بتواند مدیریت و كنترل كند، ‌شاهكار كرده است، ‌برخوردهای آن‌ها در سطح محلات پیشكش! "

خانمی كه خودش هم تقریباً حجاب كاملی ندارد درباره سلب آسایش برخی از همسایه‌ها با بعضی رفتارها و حركات خارج از عرف جامعه شروع به گلایه می‌كند كه "من خودم یك پسر و یك دختر جوان و نوجوان در خانه دارم، هر چند كه خودم هم خیلی محجبه نیستم اما دوست ندارم بچه‌هایم هر روز در كوچه و خیابان، جوان‌هایی را ببینند كه خودشان را شبیه تن‌فروشان غربی می‌چرخانند، بالاخره هر چقدر هم من آن‌ها را به درستی تربیت كرده باشم آن‌ها از جامعه تأثیر می‌پذیرند. خانم دیگری وارد بحث می‌شود كه "ما از صبح كه جوانمان از خانه بیرون می‌رود تا وقتی برگردد باید نگران این باشیم كه چه الگوی جدیدی را با خودش به خانه می‌آورد هر چقدر كه ما فضای خانه و خانواده را سالم نگه داریم جامعه به جوانمان خط می‌دهد. "

تعطیلی برخوردهای فصلی نیروی انتظامی‌، حاشیه امنی برای بدحجابان :

حجت‌الاسلام موسی قربانی؛ عضو كمیسیون قضایی مجلس از وضعیت برخوردهای فصلی نیروی انتظامی با مسئله بدحجابی گلایه دارد. وی معتقد است: "در این نوع برخوردهای فصلی كه هر از گاهی توسط نیروی انتظامی با بدحجابان صورت می‌پذیرد، هنجارشكنان به این نتیجه می‌رسند كه نیروی انتظامی بعد از 2 روز كار را رها می‌كند و دوباره برای بدحجابان حاشیه امنی ایجاد می‌شود. "

آیا بهتر نیست به موضوع " بدحجابی " كه همچون علف هرزی تمام سطح جامعه را هدف قرار داده است به عنوان یك "فوریت " تعریف شود و شماره تلفنی تحت هر عنوانی "پلیس حجاب "، "پلیس عفاف " و... از سوی پلیس اعلام شود تا مردم بتوانند به راحتی منطاق و مراكزی را كه محل تجمع سلب‌كنندگان امنیت اخلاقی جامعه هستند را به پلیس گزارش دهند.

آیا نیروی انتظامی مصوبات مربوط به حجاب را اجرا كرده است؟

حجت‌الاسلام سید ضیاءالدین صالحی خوانساری؛ كارشناس مسائل دینی و مذهبی با هشدار نسبت به گسترش فساد میان بخش بزرگی از زنان و دختران جامعه می‌گوید: ‌در شرایط فعلی باید سؤال شود كه هریك از بخش‌های مسئول در این امر در برابر این هجمه سنگین چه كرده‌اند و جدای از اقدامات فرهنگی كه باید در این خصوص انجام شود، آیا مصوبات امنیتی و انتظامی كه در امر حجاب و پوشش مناسب وجود دارد، اجرا شده است؟

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه شاهدیم كه برخی از قوانین در حوزه حجاب و پوشش به‎طور كلی به خاطر برخی مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی و اجتماعی رها شده است و باید پرسید آیا امروز همه مصمم هستند كه قوانین حوزه حجاب باید اجرا شود؟ وی تأكید می‌كند: اگر تمام دست‌اندركاران قوا در قوه مجریه، مقننه و قضائیه معتقدند كه در این موضوع، جای هیچ‎گونه مصلحت‌اندیشی وجود ندارد قطعاً نیروی انتظامی به عنوان مجری قانون باید با قاطعیت با پدیده بدحجابی و بی‌حجابی برخورد كند‌ ضمن اینكه اتفاقا مصلحت جامعه اسلامی ما در برخورد با رواج فساد و ابتذال است.

صدمات "عریانی " كمتر از وضعیت فعلی جامعه است

حجت‌الاسلام سید ضیاءالدین صالحی خوانساری معتقد است: دیگر وضعیت حجاب و پوشش زنان بدتر از این نمی‌تواند باشد چرا كه وضعیت بدتر از شرایط فعلی در واقع "عریانی " است و تصور می‌كنم كه صدمات عریانی، كمتر از وضعیت فعلی است.

وی با بیان اینكه در شرایط فعلی هیچ امنیت اخلاقی در جامعه برای متدینین نیز باقی نمانده است ، می‌گوید: حتی برای زنان و دختران با‌حجاب و معتقد ما نیز امنیت اخلاقی به خطر افتاده و همه متدینین هراس دارند كه آتش این پدیده، گریبان آنها را نیز بگیرد و این بلا بر سر فرزندان و دختران آنها نیز آید.

این كارشناس دینی و مذهبی ضمن هشدار نسبت به این موضوع كه در صورت عدم برخورد با وضعیت بدحجابی و بی‌عفتی در جامعه، به مرز بسیار خطرناك خواهیم رسید، تصریح می‌كند: حریم بسیاری از خانواده‌ها به خاطر شرایط فعلی به خطر افتاده است و دختران متدین جامعه ما نیز در شرایط آسیب قرار گرفته‌اند؛ چه بسیاری از دختران كه با پوشش مناسب به دانشگاه می‌روند اما بخش عظیمی از دختران دانشگاه را افراد بدحجاب تشكیل داده‌اند كه باعث نگرانی خانواده‌ها از وضعیت فرزندانشان شده است.

بدحجابی تابستان

برخی از مسئولان، برخورد ناجا با بدحجابی را نقض حدود قانونی مردم می‌دانستند

سعدالله زارعی؛ روزنامه‌نگار و كارشناس با بیان اینكه دولت به معنای نظام، مسئولیت خاصی در كنترل بدحجابی دارد، می‌گوید: طبیعی است كه بخشی از مسئولیت‌ كنترل بدحجابی به‎عهده نیروی انتظامی است كه باید با استفاده از یگان‌های خاصی كه برای این منظور آموزش دیده‌اند و با جلوگیری از تفریط وارد صحنه شود و تذكرات لازم را به كسانی كه این حكم اسلامی را نادیده می‌گیرند بدهد.

طرح‌ گسترش فرهنگ حجاب و عفاف؛‌ از تصویب تا كدام اجرا؟!

سیزدهم دی ماه سال 1384 بود كه در چهار صدوبیست و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی كشور زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی با عنوان " راهكارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب " تصویب و برای 26 وزارتخانه،‌ سازمان و دستگاه اجرایی وظایفی تعیین شد. بر اساس این مصوبه، رسانه ملی موظف به تبیین نقش حجاب و عفاف در سلامت جامعه، آموزش و پرورش موظف به تعیین رنگ‌های پوشش دانش آموزان با محوریت عفاف، میراث فرهنگی موظف به اطلاع‌رسانی با محوریت حجاب در بین‌ گردشگران، وزارت راه موظف به نصب تابلوهای راهنما با محوریت عفاف، تربیت‌بدنی موظف به كنترل سالن‌های ورزشی از نظر رعایت حجاب، وزارت ارشاد موظف به اجرای قانون منع استفاده ابزاری از تصاویر زنان در نشریات،‌ وزارت كشور موظف به تهیه شناسنامه فرهنگی مناطق مختلف كشور، سازمان مدیریت موظف به تنظیم ضوابط مربوط به حجاب در جذب كارمندان و قوه قضائیه موظف به برخورد با بدحجابان است. سایر دستگاه‌ها نیز وظایفی از این دست دارند اما پس از گذشت 5 سال از این مصوبه دستگاه‌ها تا چه حد به وظایفشان در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب عمل كرده‌اند؟ آیا هنوز رسیدگی به پدیده بدحجابی در سطح شهرها در یك جامعه اسلامی "فوریت " نیست؟

بخش اجتماعی تبیان


منبع:فارس نیوز

لینک  مرتبط :

• حجاب هایی که حجاب نیستند