تبیان، دستیار زندگی
دانش آموزان دبیرستان میرداماد، یکی از پرتلاش ترین پژوهشگران شرکت کننده در ششمین جشنواره دانش آموزی موسسه تبیان بودند که با 13 گروه در موضوعات متنوع در سه بخش مسابقات و سمینارها و غرفه ها حضور داشتند و از میان این گروه ها، 4 گروه موفق به کسب جوایز برتر...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان میرداماد

در ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

دانش آموزان دبیرستان میرداماد، یکی از پرتلاش ترین پژوهشگران شرکت کننده در ششمین جشنواره دانش آموزی موسسه تبیان بودند که با 13 گروه در موضوعات متنوع در سه بخش مسابقات و سمینارها و غرفه ها حضور داشتند و از میان این گروه ها، 4 گروه موفق به کسب جوایز برتر این دوره از جشنواره شدند.

سمینارهای علمی :

در این بخش، سمینار «راه های گرایش جوانان به دین» توسط خانم ها سارا جهان مهر، حانیه مظلوم و طناز بهادری به راهنمایی سرکار خانم زهره قاموس ارائه شد که موفق به دریافت جایزه به عنوان یکی از برترین سمینارهای ارائه شده در این دوره جشنواره گردید. دانش آموزان در این پژوهش به بررسی نیاز به دین، فواید دین، علل دین گریزی جوانان و ارائه راه حل هایی برای حل این مشکل پرداخته اند. برای مشاهده نتایج این تحقیق می توانید فایل مربوط را از اینجا دانلود کنید.

پروژه «ساخت و تهیه گچ تخته سیاه ضدحساسیت پوست»، یکی دیگر از سینمارهای ارائه شده پژوهشگران این دبیرستان بود، که موفق به دریافت جایزه به عنوان کاربردی ترین پروژه جشنواره گردید. این سمینار توسط خانم ها زهرا فتاح پور، مهرنوش کلهر و ساناز ایمانی به راهنمایی سرکار خانم نسیم پازوکی ارائه گردید. برای اطلاع از نحوه انجام کار و نتایج به دست آمده از این پژوهش می توانید فایل مربوط به این سمینار را از اینجا دانلود نمائید.

پژوهشگران جوان این دبیرستان همچنین به پژوهش در زمینه «ساخت دستگاه جهت یاب صوتی برای ناشنوایان» پرداخته اند، که این سمینار نیز موفق به کسب جایزه به عنوان انسان دوستانه ترین پروژه گردید. این تحقیق توسط خانم ها زهرا برقانی نژاد، زهرا احمدوند و زینب السادات میرحبیبی به راهنمایی سرکار خانم طیبه کبیری و جناب آقای مجیدی انجام شده است. پژوهشگران در این تحقیق ابتدا به بررسی امواج صوتی پرداختند و با شناختی که از این امواج به دست آوردند، دستگاهی به منظور جهت یابی صوت ساخته اند. این دستگاه از 8 میکروفون تشکیل شده که در هشت جهت اصلی و فرعی قرار گرفته اند، که هر کدام از این میکروفون ها صوت منتشر شده از آن جهت را دریافت می کند. این دستگاه توانایی این را دارد که صوت منتشر شده در محیط را دریافت و جهت بلندترین صورت را مشخص نماید. برای آگاهی از این پژوهش می توانید فایل ارائه شده را از اینجا دانلود نمایید.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان میرداماد

یکی دیگر از سمینارهای ارائه شده توسط پژوهشگران این دبیرستان، درباره «افزایش مقاومت رنگ خودروها» بود که توسط خانم ها نگار اعتمادی، فاطمه رضایی و زهرا حسینی به راهنمایی سرکار خانم نسیم پازوکی ارائه گردید.

سمینار «مقایسه سبک شعری فروغ و رپ» نیز توسط خانم ها فاطمه عامری، دل آرا چنگیری و عارف سیاووشی و به راهنمایی سرکار خانم صوفی قربانی ارائه گردید.

آخرین سمینار ارائه شده توسط پژوهشگران این دبیرستان با موضوع «پرگار» بود، که توسط خانم ها مرضیه روستایی و سیمین کنب به راهنمایی سرکار خانم زهرا حسین نژاد صورت پذیرفته بود. دانش آموزان در این تحقیق ابتدا به تعریف انواع پرگارها و سپس ایده هایی در زمینه ساخت پرگارهایی به منظور ترسیم بیضی و همچنین چهارضلعی ها پرداخته اند. برای آگاهی از نتایج این پژوهش می توانید فایل مربوط را از اینجا دانلود نمائید.

غرفه :

پژوهشگران دبیرستان میرداماد، در غرفه شماره 22 جشنواره امسال به ارائه نتایج 5 پژوهش انجام گرفته در این دبیرستان پرداختند.

از میان این 5 پژوهش، تحقیقی درباره «عطر گیاهی» انجام شده بود که موفق به کسب جایزه به عنوان یکی از برترین پژوهش های ارائه شده در بخش غرفه ها گردید. اعضای این گروه خانم ها الهام فیض اله زاده و شیرین صادقی بودند که در این زمینه از راهنمایی سرکار خانم اعظم صلح جو بهره مند شده اند. در این پژوهش به موضوعاتی مانند، تعریف عطر، انتخاب عطر، ساختار عطر، عطر درمانی، عطر و هنر و… پرداخته اند، برای آگاهی از دستاوردهای این پژوهش می توانید فایل ارائه شده را از اینجا دانلود نمائید.

یکی دیگر از موضوعات ارائه شده در این غرفه «بررسی خواص تفاله چای و استفاده مجدد از آن» بود که توسط خانم ها مهدیه کاظمی، مینا علی کائی و هلیا بهروز به راهنمایی سرکار خانم نسیم پازوکی انجام پذیرفته است. دانش آموزان در این تحقیق به این نتیجه رسیده اند که از تفاله چای می توان در موارد زیر استفاده کرد :

• استفاده از تفاله چای سبز در خمیر دندان

• استفاده از تفاله چای برای شستشوی تراشه های حساس

• استفاده از چای به عنوان ضدآفتاب

• استفاده از تفاله چای به عنوان جوهر برای صنعت چاپ و تحریر نساجی

• استفاده از تفاله چای به عنوان کود

• استفاده از تفاله چای به عنوان ماسک سر

برای مشاهده روند انجام کار و آزمایش های صورت گرفته و همچنین نتایج به دست آمده، می توانید فایل ارائه شده را از اینجا دانلود نمائید.

«لامپ خورشیدی مخصوص حیاط» نیز یکی دیگر از پژوهش های ارائه شده دانش آموزان این دبیرستان بود که توسط خانم های مهدیه درخشان و فائزه کریمی به راهنمایی سرکار خانم طیبه کبیری و جناب آقای مجیدی صورت پذیرفته است. هدف دانش آموزان در این تحقیق تبیین لزوم استفاده از انرژی های پاک و همچنین ساخت لامپی خورشیدی می باشد. برای آگاهی از این تحقیق می توانید فایل این پژوهش را از اینجا دانلود نمائید.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان میرداماد

همچنین پژوهشگران این دبیرستان تحقیقی درباره «طراحی، آزمایش و ساخت وسیله ای برای بررسی حالت های ماده، فشار، چگالی و فشار هوا» انجام داده بودند. این پژوهش توسط خانم ها نازنین اکبری، زینب شکریان و ریحانه فردوسی زاده به راهنمایی سرکار خانم اعظم حشمتی انجام گرفته است.

از دیگر موضوعات ارائه شده در این غرفه می توان به پژوهش «معماری با اریگامی» اشاره کرد که توسط خانم ها فرنوش نیازی، فاطمه عابدی و نرجس لطفی به راهنمایی سرکار خانم زهرا حسین نژاد انجام شده است. دانش آموزان در این تحقیق به تاریخچه اریگامی و کاربردهای آن پرداخته اند، و همچنین ماکت های ساخته شده با این روش را برای نمایش در این غرفه قرار داده بودند. شایان ذکر است که اریگامی سمبل صلح در جهان است.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان میرداماد

مسابقه :

پژوهشگران این دبیرستان در بخش مسابقات این دوره از جشنواره نیز حضور داشتند و به رقابت با دیگر دانش آموزان پرداختند.

اعضای گروه «سازه های ماکارونی» این دبیرستان خانم ها زهرا عزتی، سبا سادات سجادی و زهرا قاسمی بودند که در این زمینه سرکار خانم طیبه کبیری به راهنمایی و هدایت این دانش آموزان پرداختند. برای آگاهی از روند ساخت پل ماکارونی این دانش آموزان می توانید فایل مربوطه را از اینجا دانلود نمائید. همچنین می توانید برای آشنایی با این پروژه جذاب به اینجا مراجعه نمائید.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان میرداماد

مسابقه «اجاق خورشیدی» از دیگر موضوعاتی بود که دانش آموزان این دبیرستان در آن شرکت کردند و اعضای این گروه عبارتند از خانم ها عاطفه دره شیری، فاطمه سلیم خانی و مائده نصیری به راهنمایی سرکار خانم طیبه کبیری. نتایج پژوهش این دانش آموزان را می توانید با دریافت این فایل مشاهده نمائید، همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در باره این پروژه را می توانید به اینجا مراجعه نمائید.

شما می توانید برای مشاهده گالری تصاویر این پژوهشگران به اینجا مراجعه نمائید.

بخش پژوهش های دانش آموزی، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی