تبیان، دستیار زندگی
عید بدون سفره هفت سین معنی ندارد بدون شک اگر بخواهیم نام مربیان موفق لیگ ایران در فصل جاری را به میان بگشیم نام دکتر بیژن ذوالفقار نسب مربی مودب ، محجوب و تحصیلکرده سایپا از مطرح ترین هاست . سایپا امسال خود را تا به اینجا در...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عید نوروز هم کلام با دکتر ذوالفقار نسب

عید بدون سفره هفت سین معنی ندارد


بدون شک اگر بخواهیم نام مربیان موفق لیگ ایران در فصل جاری را به میان بگشیم نام دکتر بیژن ذوالفقار نسب مربی مودب ، محجوب و تحصیلکرده سایپا از مطرح ترین هاست . سایپا امسال خود را تا به اینجا در جمع مدعیان قهرمانی می بیند و بی انصافی است که اگر بخواهیم از نقش کارساز دکتر به راحتی عبور کنیم با این حال مصاحبه فانتزی با کسی که تا حدود زیادی در زندگی ورزشی اش به انسان جدی معروف است و از عید گفتن سخت است . اما وقتی با دکتر همکلام شدیم به وضوح مشاهده کردیم که او در این باره هم بر خلاف پیش زمینه هایی که داشتیم ازجمله سرآمدهاست . دکتر ساده و بی ریا حرف زد شعار نداد دنبال کلمات دهان پرکن نبود او خود را یک روستایی ساده ساکن شهر میداند وبه روستایی بودنش و این که به فرهنگ مهمان دوستی مسلح باشد افتخار داشت برخلاف خیلی ها سعی کرد در سراسر مصاحبه اش کاری نکند که موجب کدورت دیگران شود .حتی چنین امر مهمی باعث نشد با احتیاط حرف بزند . گفتنی هایش را گفت و ادب را در سراسر صحبت با ما رعایت کرد برای دکتر ذوالفقار نسب وهمه جامعه ورزش در سال 85 آرزوی موفقیت داریم . این گفتگوی صمیمانه پیش روی شماست .

آقای دکتر به ایام عید نوروز نزدیک می شویم چه حرفی برای گفتن با مردم دارید؟

برای همه مردم عزیز و قدرشناس کشورم آرزوی سلامتی و شادکامی دارم . امیدوارم سال آینده سالی خوب و پربار برای هموطنان عزیزم باشد . از خداوند متعال می خواهم که به کار و تلاش آنها برکت بدهد تا در پی این تلاش زندگی همه ایرانی ها رونق بگیرد .

عید از منظر شما چه تعریفی دارد ؟

درنظر ما ایرانی ها اولین روز از سال نو عید است .همه ایرانیان این روز رامیمون و خجسته می دانند. عید نوروز برای ما ایرانی ها حال وهوای خاص خود را دارد و گمان میکنم در جهان کمترین روز عیدی را این چنین شاهد باشیم .

هنگام تحویل سال نو چه حس و هوایی دارید ؟

آدمی در این زمان به کلی منقلب می شود . من که غم و غصه هایم را فراموش می کنم و فقط به آینده می اندیشم . دل به روز های بهتر خوش می دارم و از اینکه در کنار خانواده ام هستم لذت می برم .

چه خاطره خوشی از عید دارید؟

ما ورزشی ها از عید خاطرات زیادی داریم که همگی آنها برای ماعزیز هستند . با اینکه به دلیل حضور در اردوهای ورزشی چندین بار در زمان تحویل سال دور از خانه و خانواده بوده ام و این امر برایم سخت بود اما باور کنید همین امر ودر حضور دوستان بودن برای من خاطره خوبی بوده است. ضمن اینکه بواسطه برگزاری مراسم سال نو فرصت زیادی برای در کنار خانواده بودن به وجود می آید که این از بهترین خاطرات عید است .

آقای دکتر بوی عید از چه زمانی می آید ؟

وقتی در خیابان شاهد فروش ماهی قرمز هستید کاملا آن را حس می کنید . این در حالی است که هنوز عید نیامده است . فعال شدن کسب و کار ، خانه تکانی در منازل توسط خانم های خانه همگی حکایت از آمدن عید می دهد . این طوری بوی عید قبل از آمدنش به مشام می رسد .

از خانه تکانی گفتید ، آیا در این امر در خانه به همسرتان کمک می کنید ؟

باور کنید فرصت این کار را ندارم اما به شدت به دو پسرم توصیه کرده ام که به مادرشان کمک کنند . خوشبختانه آنهاهستند و جور مرا می کشند .

دکتر ذوالفقار نسب در چیدن بساط هفت سین هم کمک نمی کند ؟

موقعی که در خانه باشم و زمان چیدن سفره باشد حتما در این کار سهیم می شوم . در این باره بد سلیقه نیستم و حتما همسرم از من نظر می پرسد .

بیشترین عیدی را تا بحال به چه کسی داده اید ؟

به پسرانم و از این اتفاق خیلی خوشحالم

و بیشترین عیدی را از چه کسی گرفته اید ؟

بیشترین عیدی را از مادرم گرفته ام و البته از برادرم (اقبال )

اولین خانواده ای که پس از سال نو به آنها سر می زنید ؟

اگر در تهران باشم به منزل پدر همسرم می روم و اگر فرصتی دست داد و در سنندج بودیم همه بزرگترهای فامیل آنجا هستند وحسابی سرمان شلوغ است.

و اولین خانواده ای که در خانه دکتر را می کوبند ؟

یا شانس و یا اقبال ... باید دید همت کدامیک بلندتر است تا اولین مهمان سال ما باشند .

عید امسال کجا خواهید بود ؟

ما که تا روز 28 اسفند بازی داریم . در این روز در شهر مشهد هستیم . از سوی دیگر 11 فروردین ما هم بازی داریم . با توجه به تمرینات جدی که داریم و حضور در کورس قهرمانی پیش بینی می کنم فرصتی برای خروج از چهار چوبی که الان در آن قرارداریم نداشته باشیم .

دوست دارید کجا باشید ؟

اگر فرصت به دست آمد سری به سنندج بزنم وبادیدار با اقوام روحیه بگیرم .

از کدام استان ها خاطره خوش دارید؟

من به دلیل نوع شغلی که دارم به اغلب استان ها سفر کرده و حتی در آنجاکار کرده ام بدون اغراق همه استان های کشورم را دوست دارم . اما بعداز کردستان که زادگان من است از تبریزی های خونگرم و مهمان نواز ، از کرمان دوست داشتنی که در هر دوی این استان ها ایام خوبی را سپری کرده ام و نیز هرمزگان خاطرات خوب زیاد دارم . ضمن اینکه خودم را مدیون مردم همه استانهایی می دانم که در انجا کار کرده ام .

دکتر برای خرید شب عید هم به خیابان می رود ؟

چرا که نه فرصت داشته باشم حتما دوست دارم با خانواده مثل همه مردم در خیابان به خرید مشغول شوم اما شما که مشکلات ما را بهتر می دانید داخل هر مغازه ای که برویم باید کلی بحث فوتبال کنیم که این طوری مایه دلخوری می شود .. آن هم در روزهای به این شلوغی .

سال نو و جام جهانی ... حتی در چنین مصاحبه هایی نمی شود از فوتبال بایک فوتبالی سخن نگفت ...

مهم ترین واقعه ورزشی سال همین جام جهانی است . باید با کسب نتایج خوب اعتبار فوتبالمان بالا برود فکر می کنم همه اهالی ورزش به این امر نگاه ویژه دارند .همه مردم خواهان پیروزی در این رویداد بزرگ هستند و البته من هم همینطور اما باید بپذیریم که کار سختی در پیش داریم . ان شاء الله با درک چنین واقعیتی پیش بینی های لازم برای کسب نتایج آبرومند داشته باشیم . امیدوارم با کمک همه مسئولان تیم ملی با همه وجود برای خوشحال کردن مردم تلاش کند .

عید از نگاه ورزشکاران چگونه است ؟

عید ورزشکار استثنایی است. ورزشکار باید به خاطر هدفی که دارد از خیلی از خوشی ها فاصله بگیرید دوری از خانواده را تحمل کند . من به چشم دیده ام ورزشکارانی را که به دلیل دوری از خانواده در ایام عید حتی به مشل هم برخورده اند اما باید تحمل داشت باید سختی کشید ورزشکار وقتی در ایام عید از خانواده اش دور است سخت ترین فشارهای روحی را شاهد است . با تحمل این سختی هاست که پیروزی به او لبخند می زند .

دکتر ذوالفقار نسب جزء کسانی نیست که ازمهمان نوروزی فراری هستند ؟

نه خدا آن روز را نیاورد ... ما روستایی ها هنوز با برخی از کارهایی که بعضی شهری ها می کنند ناآشنا هستیم . ایرانی معروف به مهمان دوستی همیشه منتظر مهمان است .مهمان حبیب خداست .

آیا سر سال نو تلاش می کنید تا کدورت ها را فراموش کنید ؟

واقعا یکی از شاهکارهای نوروز همین است . ویژگی عید همین است که تلاش کنید کدورت ها و سوءتفاهم ها برطرف شود .خیلی ها را می شناسم که در ایام نوروز با روبوسی ودید و بازدید مشکلات خودشان را حل کرده اند من از دسته افرادی هستم که چنین فرصتی رااز دست نمی دهم اگر خدای ناکرده مشکلی با کسی داشته باشم . که خدا را شکر کم تعداد هستند تحت هر شرایطی پیشقدم می شوم تا کدورت ها برطرف شود . به همه توصیه می کنم که چنین باشند .

چه نقطه ضعفی دارید که با رسیدن سال نو در فکر رفع آن باشید ؟

همه آدم ها دارای نقطه ضعف هستند . من هم نقطه ضعف فراوانی دارم . برخی از آنها به چشم خودم می آید و برخی نه ... یکی از نقاط ضعف من حساس بودنم است . در خیلی از زمینه هاست که خیلی ناراحت می شوم ولی آن را در خودم نگه میدارم و بیرون نمی ریزم . این برای سلامتی ام خوب نیست . تلاش می کنم تا از این پس با بروز این ناراحتی ها به فکر سلامتی خودم باشم .

دکتر ذوالفقار نسب در دوران کودکی با عید چه می کرد و چه خاطراتی از ان دوران دارد؟

کودکی ام در سنندج سپری شده.. پوشیدن لباس نو و مهر و محبت اطرافیان در ایام را به خوبی به یاد دارم . مهر و محبت همیشه بود اما این ایام شکل و نمایی بهتر می یافت . یادم می آید در منازل سنندج همیشه باز بود و برروی هر مهمانی لبخند می زد . از این جهت است که می گویم از مهمان گریزان نیستم بخصوص از نوع نوروزی اش البته اصل ماجرای عید کودک به شیطنت کردن و بازی ودید و بازدید و عیدی گرفتن و این طور امور خلاصه می شود شاید باورش برای خیلی ها مشکل باشد اما شیطنت کردن هم برای خودش در آن ایام کاری بود یادم می آید در سنندج در کودکی انجام بازی های محلی برای خودش عالمی داشت .

عید بدون سفره هفت سین یعنی چه ؟

یعنی هیچ فکر می کنم کمتر خانه ایرانی سفره هفت سین عید نوروز را برپا نکند مگه مورد خاصی به وقوع پیوسته باشد . بدون سفره هفت سین ، عید نوروز رونق خود را از دست می دهد . سفره هفت سین برکت عید است . امیدوارم امسال سفره هفت سین ایرانی ها رنگین تر از همیشه برپا شود .از خداوند برای همه هموطنان برکت و روزی بیشتر رادر سال 1385 طلب میکنم .

بهترین فوتبالیست ایرانی و خارجی سال 84 از نگاه دکتر ذولفقار نسب ؟

من کار مهدوی کیا و کریمی را از بین ایران ها و رونالدینهو وهانری رادر جمع خارجی پسندیدم

سال پیش این موقع کجا بودید ؟

درست در همین ایام با تیم امید در اردو به سر می بردم

آن موقع چه اهدافی را دنبال می کردید آیا به اهداف امسال خود رسیدید؟

من همیشه 50 درصد از فکر خود م را به زندگی شخصی می دهم و بقیه اش را به امور دیگر من جمله ورزش ... در زمینه ورزشی تقریبا به هدف های مورد نظرم رسیده ام و شاید موفق بوده ام و حتی جلوتر از هدف هایم اما در امور شخصی فرصت رسیدن به اهداف مورد نظرم را پیدا نکرده ام که از این بابت متاسف هستم .امیدوارم سال بعد جبران کنم .

جشن نیکوکاری و کمک و احسان به نیازمندان در ایام عید چه حکایتی دارد ؟

همه ایرانی ها با توجه به احساس والایی که دارند وخلق و خوی انسانی باید به این نکته توجه ویژه کنند . این یک سنت حسنه است و در دین ما هم به آن به جد سفارش شده است . ما باید به دیگران کمک کنیم تادیگران هم به ما کمک کنند . من هم وظیفه خودم میدانم که در حد توان به نیازمندان کمک کنم که کمک هم می کنم . در این باره فقط آرزو می کنم این کمک ها شکل ریا به خود نگیرد. این کارها باید بین خودمان وخدای خودمان باشد و به بیرون درز پیدا نکند .در این حالت شکل کار عالی است . از خداوند می خواهم توان کمک کردن به دیگران را به من بدهد که هیچ چیز ازاین بهتر نیست . طی سالیان گذشته ... نه ننویس اینطوری بهتره ...

مشغله دیگر شما بجز فوتبال ؟

فوتبال برای ما زمان و اوقات فراغت نمی گذارد . ولی با این حال من در هر فرصتی به مطالعه رو می اورم . مطالعه را سخت دوست دارم . دو پسرم محصل هستند .به آنها کمک می کنم خوشبختانه همسرم هم فرهنگی است و علاوه بر بسیاری از امور زندگی در این امر همراه همیشگی من است. بخشی از خانواده ام در تهران و بخشی در سنندج هستند .رفت و آمد بین این دو شهر هم زمان فراغت مرا کمتر می کند .

دکتر ذوالفقار نسب دروغ هم می گوید ؟

خدانکند .

دروغ سیزده چظور ؟

از قول من بنویسید بیکار ی در ایران مهار شد

هنگام رانندگی به گاز دادن بیش از حد علاقه دارید؟

من آدم محتاطی هستم در شهر که هرگز تند نمی رانم . در تهران امکان این کار هم وجود ندارد من به شدت مقید به اجرای مقررات هستم البته من و بازیکنان سایپاکه تمریناتمان در کرج است گاهی به دلیل جبران تاخیر در اتوبان مجبور به تند رفتن هم می شویم این فاصله طولانی را رفتن و برگشتن گاهی اوقات چنین اجازه ای را به ما می دهد

صحبت در مورد عید هم شیرین است و هم تمام نشدنی شما بعد از بازی با استقلال و تمرینات امروز خسته هستید بیش از این مزاحم شما نمی شوم به عنوان حرف آخر ؟

از شما ممنون هستم که چند روز قبل از عید ما را به حال و هوای نوروز بردید و فکر ما را به این سمت کشیدید حسن استفاده را از این فرصت می کنم وبه همه هموطنانم فرارسیدن سال نو را تبریک می گویم همچنین علاوه بر نشریه خوب کیهان ورزشی و همکاران زحمتکش شما سال نو را به همه اهالی مطبوعات و جامعه ورزشی تبریک می گویم و از خداوند متعال برای همه طلب شادکامی و سلامتی می کنم