تبیان، دستیار زندگی
جواد نكونام را همه می شناسند ؛ هافبك میانی كه تا مدت ها پیش در تركیب تبم ملی و فوتبال ایران بی رقیب بود ؛ جواد حالا در امارات توپ می زند تا از دوری ایران زیاد اذیت نشود ! وی كه در ارائه فوتبال حرفه ای جزو بهترین ها است برای ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نكونام : با گروه عقرب چشمك بازی می كردیم


جواد نكونام را همه می شناسند ؛ هافبك میانی كه تا مدت ها پیش در تركیب تبم ملی و فوتبال ایران بی رقیب بود ؛ جواد حالا در امارات توپ می زند تا از دوری ایران زیاد اذیت نشود ! وی كه در ارائه فوتبال حرفه ای جزو بهترین ها است برای جام جهانی و بازی در در آلمان نقشه های بسیاری در سر دارد .

نكونام پیشنهاد تیم های بزرگ اروپایی را رد كرد تا پس از اتمام قردادش لژیونر شود اما شانس با وی یار نبود و سر انجام مجبور شد مدتی را در دبی توپ بزند تا وی هم مزه پول خوب عرب ها را بچشد !

نكونام پسر خانواده دوستی است كه برای عید امسال همه برنامه دارد :

تعطیلات ایران هستی ؟

امیدوارم باشم ؛ چون تمرینات تیم ادامه دارد ولی چند روزی مرخصی می گیرم البته ما اردو داریم و باید خود را آماده بازی های مهم تداركاتی كنیم .

امسال سال متفافتی را پشت سر گذاشتی ؟

دقیقا همه چیز فرق می كرد والبته هیجان انگیز بود ما به جام جهانی رفتیم و این بسیار خوشحال كننده بود البته آمادگی خوبم در در بازی ها هم از خاطرات خوب دیگر است .

پیشنهاد های اروپایی خوبی رااز دست دادی ؟

قسمت نبود فقط همین را می توانم بگویم ؛ چون ماتا عقد قرارداد پیش می رفتیم اما جور نمی شد ؛ پس مسئله ای بوده كه باعث شده من به اروپا نروم . البته شرایط خوب بود و خودم خیلی دوست داشتم فوتبالم را در یكی از این تیم های بزرگ ادامه دهم اما وقتی خدا نخواهد هیچ اتفاقی نمی افتد به همین دلیل اصرار نكردم !

وقضیه دبی پیش آمد ؟

امارات جای مناسبی برای پیشرفت نیست اما از موقعی كه من در فوتبال این كشور توپ می زنم می بینم كه همه جا می توان خوب بود و پیشرفت كرد ؛ اینجا همه امكانات خوب است و هم آرامش بیشتری برای بازی كردن داری و بیشتر به فوتبالت می رسی .

با این حساب اگر عید در ایران باشی در كنار خانواده ات هستی ؟

این بزرگترین عید است ؛ من وقتی پیش خانواده ام هستم بهترین روزهای عمرم را سپری می كنم .

هفت سین هم می چینی ؟

صد در صد . من همیشه در همین یك كارمشوق اصلی خانواده ام ؛ چون به سنت های عید وسفره و وسایلش علاقه زیادی دارم . خصوصا اینكه ما همگی در یك ساختمان زندگی می كنیم و كنار هم هستید . برادرم كه ازدواج كرده هم با ماست و خیلی خوش می گذرد .

پس حالا بیشتر قدر خانواده ات را می دانی ؟

صد در صد . دوری از پدر و مادر خیلی سخت است ؛ خصوصا برای من كه دائم در كنارشان بودم و ندیدن آنها برادرهایم خیلی اذیتم می كند .حالا در سال جدید سعی می كنم بیشتر كنارشان باشم تا آن روز ها جبران شود تا آن روزها جبران شود .

عید در بین ورزشكاران هم حال و هوای خاصی دارد ؟

به هر حال ما اكثرا در كنار هم هستیم و روز های عید هم مثل یك خانواده پیش هم بودیم ؛ ما اكثراوقات در اردو ها جشن می گیریم .این روز ها برای همه جالب است حتی یازیكنان خارجی كه در ایران فوتبال بازی می كنند ؛ چه برسد به ما !

بهترین عیدی كه گرفتی؟

قبلا هر سال برای عیدی ها خوشحال بودیم واز مدت ها قبل برنامه ریزی می كردیم ؛ اما حالا وضعیت فرق كرده ؛ سال ها پیش زمانی كه آرزو داشتم فوتبالیست شوم و در تیم ملی ایران بازی كنم تمام عیدی هایم كه جمع كرده بودم را فوتبال دستی خریدم تا حداقل با این كار كمی به آرزوهایم نزدیك شوم .

حالا چطور ؟

حالا وضعیت فرق كرده ؛ من به همه عیدی می دهم ؛ برادرها و دختر كوچولوی برادرم و بچه های فامیل اگر ببینمشان بی نصیب نمی مانند .

عید دیدنی هم می روی ؟

پدر من بزرگ خانواده است ؛ اغلب به دیدن ما می آیند ؛ من همانجا همه را می بینم . مهم دیدن است و چون زیاد در خانه نیستم و اكثرا اردو داریم همانجا عذر خواهی می كنم اما در مورد بعضی دوستان و فامبل های نزدیك عذر خواهی كفاف نمی دهد و به دیدنشان می روم .

مهمترین خصیصه جواد نكونام ؟

سعی می كنم هر كاری از دستم بر آید برای دیگران انجام بدهم ؛ البته بنا به نیازش ! اگر اتفاقی برایش افتاد مرا در كنارش ببیند ! همین .

پس به همین خاطر می گویند جواد نكونام خیلی با معرفت است ؟

نمی دانم اسمش را چه می گذارند اما دوست دارم به همه كمك كنم نه مادی ! می خواهم طرف بداند من هستم و احساس كمبود نكند !

شنیدم بچه كه بودی ؛ فقط به فكر فوتبال بودی و بس ؟

دقیقا درس را بی خیال شدم و فقط به فوتبال فكر می كردم ؛ بارها به خاطر فوتبال فرار كردم و بعدش هم كلی جواب پس دادم . البته بعد كه نمرات كم می شد همه می فهمیدند كه قضیه چیه و ....

و بعدش ؟

سر تمرینات تیم ها می رفتم ؛ بازیكنانی مثل عابدزاده را خیلی دوست داشتم و اولین بار كه دیدمش از خوشحالی نمی دانستم چه كار كنم .

دوست داشتی با برزیل همگروه شویم ؛ اما نشد ؟

عیبی ندارد مكزیك هم فوتبال خوبی دارد ؛ همینطور پرتغال ؛ هر دو تا از تیم های صاحب نام هستند كه ما بازی های مشكلی رو به روی آنها خواهیم داشت .

به همین دلیل هیجان این بازیها بیشتر است و ما هم انگیزه بالایی مقابل آنها داریم .تجربه نشان داده است ما در بازیهای سخت بهتر كار می كنیم و نتایج در خور توجهی می گیریم .

و جواد نكونام در جام جهانی ؟

تمام امید من به این بازی ها است که بهترین عملکردم را ارائه دهم پست من می تواند کمک زیادی به تیم کند به طوری که بهترین نتایج از ان ما باشد و به نوعی شگفتی ساز شویم.

احتمال شگفتی ساز بودن ایران در جام جهانی چقدر است؟

امسال وضع فرق می کند تیم ما بازیکنان خوبی دارد ما شرایط بسیار خوبی داریم بازیکنان ما در بهترین تیم های دنیا توپ می زنند وعملکرد فوق العاده ای دارند با این حساب ما می توانیم برای شگفتی سازی اماده باشیم قطعا در مقابل مکزیک و پرتقال بهترین عملکرد را خواهیم داشت و اگر بتوانیم مقابل این دو تیم عملکرد مناسبی داشته باشیم جزو بهترین های جام خواهیم بود

خانواده ات چقدر به پیشرفت تو کمک کردند ؟

خیلی پدرم خود ش مربی من است و نونهالان را اموزش می دهد از ابتدای علاقه ام به فوتبال با تشویق وی رو برو بودم و انها طوری رفتار کردند که به پیشرفت من کمک کند همین طور هم شد ومن با کمک پدرم و همراهی های مادرم به اینجا رسیدم .

جواد نکونام در کارخانه چقدر کمک می کند ؟

اگر بگویم هیچی باور نمی کنید چون من اصلا خانه نیستم که به مادرم کمک کنم وقت استراحت هم نای کار کردن ندارم و اگر بخواهم کاری انجام بدهم انها اجازه نمی دهند چون می دانند در تمرینات خسته می شوم وتوان کار دیگری ندارم

غذا پختن بلدی ؟

نه اما می توانم به شما قول بدهم نیمرو را درست و اصولی بپزم طوری که دیگر نتوانید غذای دیگری بخورید

چون دیگر زنده نیستیم؟

نه از بس خوشمزه است چون این نیمرو به اندازه هزاران غذای گران و پر چربی ارزش دارد

علیرضا نیکبخت دوست صمیمی تو است چرا؟

علی نیکی یکی از بهترین دوستان من است وی بچه مهربان و با معرفتی است و خصوصیات اخلاقی ام با وی مچ است یعنی می توانیم با هم کنار بیاییم علی خصوصیات اخلاقی خوبی دارد ودر سفرها بهترین روزها را کنار هم می گذرانیم .

وگروه عقرب هم از همین جا تشکیل شد؟

گروه عقرب را در بازی های بوسان کره تشکیل دادیم من نیکی امیرابادی بیاتی نیا ارشاد یوسفی و جواد کا ظمیان اعضای گروه بودیم.

چکار می کردید ؟

کار خاصی انجام نمی دادیم دور اتاق می نشستیم و چشمک بازی می کردیم چون حوصله مان سر می رفت و اینطوری سر گرم می شدیم

همین؟

البته در حیا ط بزرگ جلوی هتل تاب های بزرگی بود که با همین گروه انجا می رفتیم وحسابی تا ب بازی می کردیم خیلی لذت می بردیم چون بعد از بازی های سخت ما به تفریح احتیاج داشتیم

چه قدر به تیپت اهمیت می دهی با توجه به اینکه علی نیکی دوست صمیمی تو است؟

تیپ چیز خوبی است و همه دوست دارند لباس خوب و گران بپوشند اما من به اندازه نرمال به این مسئله اهمیت می دهم چون تیپ و قیافه باید بر اساس فرهنگ جامعه باشد ومن به این مسئله اهمیت می دهم البته بیشتر اوقات لباسهایم رادر سفرها می خرم اما با توجه به رعایت اصولی که گفتم قیمتش زیاد مهم نیست اگر قشنگ باشد کافی است

چرا ازدواج نمی کنی ؟

هنوز زود است قبلا هم گفته بودم تا 60سالگی مجرد می مانم چون قصد ندارم به این زودی ها برای خودم درد سردرست کنم

یعنی ازدواج دردسر است ؟

برای بازیکنی مثل من درد سر است چون مادام در سفریم و مشکلات زیادی داریم اگر ازدواج کنیم همسرمان فقط اذیت می شود ونمی تواند انطور که باید به زندگی اش برسد چون همسری در کنار خود نمی بیند.

خانواده ات اصراری به تشکیل خانواده تو ندارند؟

نه انها هم معتقدند که من حالا حالاها وقت دارم و عجله نکنم بهتر است هر زمانی که وقتش برسد و قسمت باشد این مسئله پیش می اید انها خوشبختی من را می خواهند و چیزی جز این نیست .