تبیان، دستیار زندگی
تب جام جهانی 2006 در راه است... سال 2005 رفت ولی ... سال 2005، سال طی شدن جاده طولانی و پرپیچ و خم صعود تیمها تا جام جهانی آلمان بود، راهی که کمی قبل تر در سپتامبر 2003 در آمریکای جنوبی آغاز شد. در سراسر جهان، 194 تیم در 84...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تب جام جهانی 2006 در راه است...

تب جام جهانی 2006 در راه است...

سال 2005 رفت ولی ...


سال 2005، سال طی شدن جاده طولانی و پرپیچ و خم صعود تیمها تا جام جهانی آلمان بود، راهی که کمی قبل تر در سپتامبر 2003 در آمریکای جنوبی آغاز شد.

در سراسر جهان، 194 تیم در 847 بازی شرکت کردند و 2464 توپ از خط دروازه ها گذشت. اما تمام این گلها یا اتفاقات بازیها به تاریخ پیوسته است و اکنون کشور فوتبال زده آلمان سخت در تلاش است تا میزبانی شایسته برای 32 تیم صعود کرده باشد. رقابتی که از 9 ژوئن تا 9 جولای در 8 گروه آغاز می شود و ژرمنها برای تنخستین بار بعد از جام ملتهای اروپا 1988 میزبان یک رقابت بزرگ جهانی هستند.

12 استادیوم برای برگزاری مسابقات در نظر گرفته شده است. از اوج هنر شگفت انگیز مهندسی در مونیخ تا استادیوم دوباره حوان شده المپیک برلین... محلی که بازی فینال را شاهد خواهد بود. اما هنوز مشکلات اساسی وجود دارد. در جریان فینال جام کنفدراسیونها که ژوئن 2005 برگزار شد، سقف فابریک ورزشگاه شهر فرانکفورت که با استفاده از تکنولوژی برتر و هزینه ای 126 میلیون یورویی نصب شده بود در طوفان و رعد و برق آسیب دیده و باعث شد باران به ورزشگاه والداشتادیون نفوذ کند.

در ماه نوامبر در نورنبرگ- یکی دیگر از میزبانها- سقف استادیوم فرانکن اشتادیون در حین برگزاری یک کنسرت و بر اثر بالا و پائین پریدن تماشاگران شکست و فرو ریخت.

ورزشگاه فریتس والتر که زمین خانگی کایزرسلاترن به شمار می رود حدود یک ماه قبل بدلیل وجود ترکهایی در سقف نتوانست دیدار مقابل آینتراخت فرانکفورت را میزبانی کند، اما مسئولان گفتند که این استادیوم بسرعت مرمت خواهد شد. بالاخره اینکه وقتی آلکساندر لاس از تیم هامبورگ در دیدار مقابل کلن در استادیوم آ.او.ال آره نا بر اثر یک شیء آسیب دیدگی شد، کمیته برگزار کننده جام جهانی از تمام میزبانان تعهد گرفت که تمام جوانب امنیتی را رعایت کنند.

سپ بلاتر رئیس فیفا چندی قبل گفته بود: « این زنگ هشدار یا چراغ زردی برای کمیته برگزاری بوده است.»

بدنبال این اتفاق تصمیم گرفته شد در تمام استادیوم ها پشت دروازه تور کشیده شود.

این تمام مشکلات نبوده است. دیدار آلمان – لهستان در چارچوب رقابتهای گروه یک در مرحله نهایی جام جهانی دورتموند باعث نگرانیهای زیادی شده است.

در اواخر ماه نوامبر اوباشان آلمانی و لهستانی در نزاعی سازماندهی شده و 100 نفره در نزدیکی مرز لهستان به درگیری پرداختند، بطوری که پلیس ناچار شد 30 آلمانی و 55 لهستانی را که مجروح شده بودند، شناسایی کند. اختلاف بین لهستانی ها و ژرمنها به دوران جنگ جهانی دوم باز می گردد. اکنون پلیس با جمع آوری اطلاعات کامل از اوباشان منطقه اعلام کرده که از ورود آنها به این کشور جلوگیری خواهد کرد. اما مسلماً حتی نیروهای امنیتی و نظامی نمی توانند از پس جامعه بزرگ لهستانی های مقیم آلمان برآیند.

شیطنت های اخیر و تلاش برای سیاسی کردن رقابت ها که نمونه بارز آن پیشنهاد کنار گذاشتن ایران از مرحله نهایی بود با درایت فیفا حل شد. سخنگوی فدراسیون بین المللی فوتبال در این مورد گفت: این ادعای مضحکی است چون فدراسیون فوتبال ایران خلافی انجام نداده است که مستوجب اخراج از جام جهانی باشد.

مقابله با مساله اوباشگری در جام جهانی نیاز به برنامه ریزی دقیق امنیتی دارد. با وجود هزینه های فراوانی که هر ایالت برای بازسازی امکانات و تجهیزات خود هزینه کرده و قبول این واقعیت که هر یک از استادیومها، زمین خانگی یکی از تیمهای بوندسلیگایی محسوب می شود، بنابراین برای چنین اتفاق هایی باید پیش بینی های لازم صورت بگیرد.

فرانتس بکن باوئر رئیس کمیته برگزاری پیش بینی درآمدی 430 میلیون دلاری از جام جهانی را کرده و 200 میلیون دلار درآمد و سود حاصل از بلیت فروشی مسئولان آلمانی را تقریباً مطمئن کرده که جام 2006 با سود هنگفتی برای این کشور به پایان خواهد رسید.

صنعت توریسم آلمان برای پذیرایی حدود 3 میلیون و 200 هزار گردشگر در طول یک ماه برگزاری مسابقات خود را آماده کرده است. اگر پیش بینی ها در مورد بخت های قهرمانی درست از آب در بیاید آنها انتظار دارند که برزیل را در فینال ببینند و شاید هم آرژانتین و انگلیس تا مراحل صعود کنند که با صعود قابل انتظار آلمان تا مراحل پایانی می توان امیدوار بود که مسابقات جذاب و پربیننده ای را شاهد باشیم. بعد از قرعه کشی مشخص شد که دیدار آرژانتین با هلند گل مسابقات مرحله گروهی خواهد بود( در این گروه تیم های صربستان و ساحل عاج نیز حضور دارند).

برزیل مدافع عنوان قهرمانی دیدارهای جذابی را با استرالیا، ژاپن و کرواسی برگزار می کند در حالیکه لوئیز فیلیپه اسکولاری مربی برزیلی که توانست تیم کشورش را در جام جهانی 2002 قهرمان کند این بار در کسوت مربیگری پرتغال، با آنگولا، مکزیک و ایران دست و پنجه نرم خواهد کرد.

اما تیم انگلیس که انتظار می رود قویترین تیم تاریخ فوتبال این کشور بعد از جام جهانی 1966 را به مسابقات بفرستد در گروهی که پاراگوئه، سوئد و ترینیداد و توباگو در آن حضور دارند می تواند یکی از بخت های صعود باشد.

ایتالیا با سه بار قهرمانی در پرونده خود در گروهی نه چندان آسان با حضور آمریکا، چک و غنا بدنبال امیدهای صعود خواهد بود و فرانسه قهرمان جام جهانی 98 که دوره قبل از با توجه به حذف از دور اول با ناکامی به پایان برد سوئیس، کره جنوبی و توگو را پیش رو دارد.

آلمان نیز در گروهی آسان به مصاف لهستان، اکوادور و کاستاریکا می رود.

پس با این حساب می توان به صعود مدعیان امیدوارانه تر نگاه کرد، اما در همین مرحله مسابقات حساس و در عین حال رومانتیکی برگزار خواهد شد. توگو، غنا، آنگولا و سالحل عاج از قاره آفریقا و ترینیداد از کونکاکاف برای اولین بار به جام جهانی آمده اند و این باعث شده تا بویژه چهره قدرتهای آفریقایی به عنوان یک حریف سرسخت در قالب معمایی باقی بماند.

از طرفی تابستان آینده در آلمان شاهد مصاف غیر مستقیم سوپراستارهای فوتبال برای اثبات شایستگی های خود خواهیم بود و ستارگانی چون رونالدینیو و رونالدو، بکام و رونی و دیگر بزرگان دنیا توپ گرد هر یک تلاش خواهند کرد تا جام طلایی را در روز آخر بالای سر ببرند. در مجموع شگفتی های جام جهانی 2002 باعث شده تا مدعیان سنتی با نگاه ویژه ای رقبای خود در جام جهانی را ارزیابی کنند تا همچون دوره قبل غافلگیر نشوند.