تبیان، دستیار زندگی
بخشی از تاریخ ایران چین و انتشار کتاب فرهنگ ایران "آوازهای سرزمین مادری ام" اثر برتر جشنواره فیلم آبادان شد خانه مشروطه تبریز ، بخشی از تاریخ ایران تبریز - خانه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه مشروطه تبریز

تبریز - خانه مشروطه ، محل اجتماع سران و دوست داران نهضت مشروطه بود و خاطرات تاریخی گرانقدری در خود نهفته دارد.

تصمیم مهم و انقلابی پایین آوردن پرچم های سفید ِ تسلیم در مقابل قوای محمد علی شاه ، در همین خانه گرفته شد. این خانه مشهورترین سردار مشروطه از جمله ستارخان ، مجاهدین و یاران خود را به پایداری در برابر زور و استبداد فرا خواند.

بانی ِ خانه مشروطه "حاج مهدی کوزه کنانی" معروف به "ابوالمله" یکی از رهبران مشروطه و از شیفتگان آزادی بود که با بنای این خانه در سال 1247 هجری شمسی ،  آنرا به یک پایگاه محکمی برای انقلاب مشروطه تبدیل ساخت .

خانه ، در زمینی به مساحت 1000 متر مربع و در دو طبقه اندرونی و بیرونی ساخته شده و در سالهای اخیر با اضافه کردن قطعه زمینی در شمال ، حدود 300 متر مربع به مساحت آن افزوده شده است.

خانه مشروطه بعد از ورودی اصلی ، وارد هشتی و از آنجا به حیاط راه دارد ، در راهروی ورودی بنا ، حوضخانه ی زیبایی وجود دارد که سقف آن با آجربندی هنرمندانه ای تزیین شده است و از آنجا به وسیله ی راه پله دو طرفه ای به طبقه دوم ساختمان راه دارد. در بالای راه پله ، کلاه فرنگی زیبایی جلب توجه می کند و  مشبک های چوبی ، شیشه های رنگی و آینه کاری به آراستگی این بنا افزوده است. زیباترین قسمت بنا ، تالار ضلع جنوبی است که به قولی "اتاق طـُنبی" نام دارد. این تالار در حدود 50 مترمربع مساحت دارد و مزین به پنجره های بسیار پرجلوه و درهای گردویی ظریف و زیباست.

خانه مشروطه ، به سبب اهمیت تاریخی و شیوه ی معماری بنا ، در سال 1354 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. از بخشی از بنا اکنون به عنوان گنجینه ی مشروطه و از قسمتی از آن برای فعالیتهای ستاد میراث فرهنگی استفاده می شود.

گنجینه ی مشروطه ، در سال 1375 پس از مرمت و تجهیز تالار اصلی اتاق های دو طرف آن ، با به نمایش گذاشتن اسناد ، مدارک و عکس های مستند مربوط به انقلاب مشروطه ، آغاز به کار کرده است.

سلاح کمری ستارخان ، لوازم التحریر شهید ثقه الاسلام ، یادگارهای حاج مهدی کوزه کنانی ، سید سراج لیلاوایی ، سردار عشایر و پیکره های ستارخان و باقرخان از مهمترین اشیای ارائه شده در این گنجینه است.


چین و انتشار کتاب فرهنگ ایران

پکن – وزارت فرهنگ چین ، کتابی با عنوان "فرهنگ ایران" منتشر کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، شین پینگ شون ، مولف این کتاب به بررسی و معرفی پیشینه تاریخی ، فرهنگی و هنری ایران پرداخته است.

وی در این کتاب ، همچنین ادبیات کلاسیک و معاصر ، تاریخچه تئاتر و سینما ، صنایع دستی ، مراکز فرهنگی تاریخی ، آداب و رسوم و فرهنگ اجتماعی مردم ایران را بررسی کرده است.

سون جیاجنگ ، وزیر فرهنگ چین در مقدمه ی این کتاب نوشته است ، آشنایی با فرهنگ دیگر ملتها از نیازهای ضروری جامعه امروزی چین است و فقط از طریق روابط فرهنگی و مبادلات فرهنگی بین کشورها و افزایش شناخت ملتها از یکدیگر است که می توان به صلح پایدار جهانی امیدوار بود.


آوازهای سرزمین مادری ام" اثر برتر جشنواره فیلم آبادان شد

چهارمین جشنواره ی سینمای اجتماعی آبادان با معرفی برگزیدگانی در رشته های مختلف به کار خود خاتمه داد.

به گزارش رسیده از این جشنواره ، مراسم پایانی جشنواره با حضور محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و جمعی از هنرمندان و سینماگران برگزار شد. بنابراین گزارش ، جایزه ی بهترین فیلم جشنواره به " آوازهای سرزمین مادری ام " ساخته ی بهمن قبادی اهدا شد.

دیگر برگزیدگان جشنواره سینمای اجتماعی آبادان عبارتند از : جایزه بهترین فیلم مستند به "کشتی نوح" ساخته سودابه باباگپ ، جایزه ی ویژه هیأت داوران به فیلم مستند "بچه های بلوچ" ساخته انسیه شاه حسینی ، جایزه ی بهترین کارگردانی به تهمینه میلانی برای فیلم "واکنش پنجم" ، جایزه ی بهترین بازیگر زن به نیکی کریمی برای "واکنش پنجم" ، جایزه ی بهترین بازیگر مرد به جمشید هاشم پور برای بازی در فیلم "واکنش پنجم" و "سفر به فردا" و جایزه ی ویژه هیات داوران به فریدون جیرانی برای فیلم "صورتی".

همچنین دو جایزه ی ویژه با عنوان "نگاه به خوزستان" به ابراهیم فروزش برای کارگردانی فیلم "بچه های نفت" و محمد حسین حقیقی برای "سفر به فردا" اهدا شد.