تبیان، دستیار زندگی
مجید کیانی نوازنده سنتور و پژوهشگر موسیقی گفت : ما نمی توانیم مرزبندی مشخصی در مورد بهاریه ها و موسیقی نوروزی داشته باشیم زیرا که موسیقی نوروزی در دل موسیقی سنتی ما نهفته است . "مجید کیانی" نوازنده سنتور، آهنگساز و ردیف دان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موسیقی نوروزی در دل موسیقی ایرانی است


مجید کیانی نوازنده سنتور و پژوهشگر موسیقی گفت : ما نمی توانیم مرزبندی مشخصی در مورد بهاریه ها و موسیقی نوروزی داشته باشیم زیرا که موسیقی نوروزی در دل موسیقی سنتی ما نهفته است .

"مجید کیانی" نوازنده سنتور، آهنگساز و ردیف دان در گفت و گو با خبرنگار موسیقی "مهر"ضمن بیان این مطلب افزود: موسیقی مذهبی ، موسیقی نوروز، بهاریه ها و شادیانه ها همه از وجوه مختلف موسیقی سنتی ایرانی هستند که در ردیف ها و دستگاه های مختلف تعریف می شوند، اینطور نیست که ما بیاییم و موسیقی نوروز، نوروزخوانی ها و چاووش خوانی ها را از موسیقی ایرانی جدا کنیم.

وی افزود: فضای شاد در تمام دستگاه های موسیقی ایران وجود دارد، تمام موسیقی ایرانی بهاریه است. اگرچه به دلیل شهرتی که بعضی از قطعات، به خصوص در موسیقی مقامی پیداکرده اند، به عنوان بهاریه یا موسیقی نوروز مشهور شده اند، اما به طور کلی موسیقی ایران قابلیت های زیادی را برای پرورش موسیقی های شاد دارد، حالا به هر مناسبتی ، چه اعیاد مذهبی باشد، چه اعیاد ملی ایران.

کیانی در مورد حفظ قطعات شاد در موسیقی ایرانی گفت : اینطور نیست که دیگر موسیقی شاد ایرانی در شهرها اجرا نشود، هنوز هم هستند روستاها و شهرهایی که نوروز را با نوای قطعات موسیقی سنتی آغاز می کنند، اما بی شک اهمیت توجه به موسیقی شاد و نوروزی بیشتر به دلیل حفظ آن و جلوگیری از زوال آن است .