تبیان، دستیار زندگی
مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان نیز امروز حاضر نشد در مراسم افتتاحیه شركت كند و با اعتراض به این كه نمی تواند مسئولیت این افتتاح را بر عهده بگیرد ، از حضور در مراسم خودداری می كند...اكنون این پرسش به وجود آمده كه آیا دفتر ریاست جمهوری از آماده نبودن پروژه ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابهاماتی درباره انفجار آبادان


مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان نیز امروز حاضر نشد در مراسم افتتاحیه شركت كند و با اعتراض به این كه نمی تواند مسئولیت این افتتاح را بر عهده بگیرد ، از حضور در مراسم خودداری می كند...اكنون این پرسش به وجود آمده كه آیا دفتر ریاست جمهوری از آماده نبودن پروژه بنزین ساز پالایشگاه آبادان اطلاع داشته؟ و در این صورت چه اصراری بوده كه این افتتاحیه توسط رئیس جمهور در روز 3 خرداد صورت بگیرد؟


احمدی نژاد

در حالی كه به رغم سالم ماندن محمود احمدی نژاد و هیات همراه وی از انفجار صبح امروز پالایشگاه آبادان، گزارشها از افزایش كشته های این حادثه تا 4 نفر حكایت دارد، زمینه های روانی و نیز برخی شواهد بر ابهامات مساله دامن زده و این سوال به وجود آمده كه آیا دفتر ریاست جمهوری از آماده نبودن پروژه پالایشگاه آبادان مطلع نبود؟

به گزارش خبرنگار "آینده"، در شرایطی كه احمدی نژاد به رغم مخالفت مجلس و شورای نگهبان با سرپرستی وزارت نفت توسط وی علاوه بر رئیس جمهور به عنوان سرپرست وزارت نفت این پروژه را افتتاح كرد، كاتوزیان از پیش‌بینی این حادثه خبر داد و عماد حسینی، عضو كمیسیون انرِژی با تاكید بر عمدی نبودن انفجار اعلام كرد كه این حادثه در كمیسیون انرژی بررسی می شود.

اكنون این پرسش به وجود آمده كه آیا دفتر ریاست جمهوری از آماده نبودن پروژه بنزین ساز پالایشگاه آبادان اطلاع داشته؟ و در این صورت چه اصراری بوده كه این افتتاحیه توسط رئیس جمهور در روز 3 خرداد صورت بگیرد.

این در حالی است كه مهربان، مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان نیز امروز حاضر نشد در مراسم افتتاحیه شركت كند و با اعتراض به این كه نمی تواند مسئولیت این افتتاح را بر عهده بگیرد ، از حضور در مراسم خودداری می كند و به دلیل غیبت مهربان، سخنرانی و توضیح در مورد این پروزه بر عهده رئیس هیئت مدیره پالایشگاه بوده است.

یك منبع آگاه هم در گفت و گو با "آینده" با تایید سخنان حمیدرضا كاتوزیان رئیس كمیسیون انرژی مجلس د رخصوص پیش بینی این حادثه، گفت: این اتفاق هم از سوی كارشناسان وزارت نفت و هم توسط نمایندگان مجلس پیش بینی شده بود و همان طور كه رئیس كمیسیون انرژی عنوان كرده، این تذكر به مسئولان داده شد كه پالایشگاه آمادگی برای افتتاح ندارد واحتمال رخ دادن یك اتفاق خطرناك وجود دارد.

بعید به نظر می رسد پروژه ای که چند سال است اجرای آن به طول انجامیده ظرف 15روز پیشرفت آن به صددرصد برسد و در عین حال تست های ضروری برروی آن انجام شود

وی گفت : چند روز پیش مسئولان وزارت نفت در مورد آماده نبودن بخش بنزین ساز پالایشگاه آبادان به ریاست جمهوری اطلاع داده بودند اما اصرار مسئولان در تهران سبب شد تا علی رغم اماده نبودن پروژه، مراسم افتتاحیه اغاز شود.

جالب آن كه رجانیوز این تقصیر را به جای دفتر ریاست جمهوری، گردن مدیران نفتی انداخت و نوشت:"برنامه افتتاح فاز سوم واحد بنزین سازی پالایشگاه آبادان كه در آخرین تست‌های نهایی خود در پایان هفته گذشته نیز ناقص بودن و تكمیل نبودن آن برای برخی از مدیران نفتی محرز شده بود، به‌واسطه خودنمایی‌های تبلیغاتی این افراد، با كشاندن رئیس جمهور به پای این پروژه نیمه كاره، به آتش سوزی در پالایشگاه قدیمی آبادان منجر شد."

احمدی نژاد

حال این انفجار سهوی باشد یا غیرسهوی و علت آن عجله یا بی كفایتی و.. هر یك از مدیران كه باشد، باید پرسید چه كسی جواب خانواده كشته ها و زخمی ها را خواهد داد؟!

کعبی دلیل حادثه آبادان را گفت: برای این که افتتاحی در سوم خرداد داشته باشیم حادثه پالایشگاه رخ داد

سیاست > مجلس  - نماینده مردم آبادان در مجلس در تذکی شفاهی به اتفاق رخ داده در آبادان اعتراض کرد و گفت برای این که افتتاحی در سوم خرداد داشته باشیم، برای هم وطنانمان چنین سانحه ای ایجاد شد.

به گزارش خبرآنلاین، عبدالله کعبی افزود: از طرفی دیگر در آستانه اجلاس اوپک هستیم وهنوز رئیس جمهور وزیر نفت را معرفی نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه در آبادان شاهد بودیم برای این که در 3 خرداد افتتاح داشتیم سرعت قربانی کیفیت شد و سبب کشته شدن هم وطنانمان شد گفت: الان وزیر نفت نداریم و کمیسوین انرژی نمی داند باید از چه کسی سئوال کند .

لاریجانی هم در پاسخ به این تذکر گفت: باید سرپرست را هر چه سریع تر معرفی کنند تا این مشکل ادغام مرتفع شود.

قراربود پالایشگاه بندرعباس در روز آزادی خرمشهر با حضور رئیس جمهور افتتاح شود اما در روزهای آخر این سیاست تغییرکرد.

آذرجزایری: در حالی که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در 21 اردیبهشت ماه امسال از افتتاح فاز نخست طرح توسعه پالایشگاه نفت بندرعباس در 3 خرداد توسط رئیس جمهور خبرداده بود اما طی چندروز گذشته تبلیغات برای افتتاح طرح توسعه پالایشگاه آبادان در روز جاری آغازشد و در نهایت نیز این افتتاح زودهنگام منجر به انفجار و جان باختن چندی از کارکنان نفتی شد.

ضیغمی در 21 اردیبهشت ماه امسال در گفت وگو با یکی از خبرگزاری های رسمی کشور در خصوص پالایشگاه آبادان تنها به این نکته اکتفا کرده که این پروژه نزدیک به صد درصد پیشرفت دارد و به زودی وارد مدار بهره برداری خواهد شد. وی در عین حال به جریان بهره برداری ها اشاره کرد و تاکید کرده در سوم خرداد که روز آزادسازی خرمشهر است قراراست از فازنخست طرح توسعه پالایشگاه بندرعباس باحضور رئیس جمهور افتتاح شود. حال این سوال ایجاد می شود که در شرایطی که نمایندگان کمیسیون انرژی از عدم بهره برداری زودهنگام پالایشگاه آبادان تاکید کرده بودند و حتی ضیغمی در کمتر از 15روز قبل از این تصمیم از نزدیک شدن پیشرفت این پروژه به صددرصد خبرداده بود چه مساله ای باعث تغییر استراتژی شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی و تغییر مراسم افتتاح شده است؟

احمدی نژاد

این در حالی است که کارشناسان معتقدند:بعید به نظر می رسد پروژه ای که چند سال است اجرای آن به طول انجامیده ظرف 15روز پیشرفت آن به صددرصد برسد و در عین حال تست های ضروری برروی آن انجام شود. در این بین شاید بد نباشد به اظهارات سید عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی اشاره کنیم. سید عماد حسینی تاکید دارد: تست های نهایی و ضروری بر روی واحدهای این پالایشگاه انجام نشده بود و این امر دلیل اصلی مخالفت اعضای کمیسیون انرژی مجلس با این افتتاحیه زودهنگام بوده است. شاید لازم باشد بازهم این پرسش در انتهای این مطلب تکرار شود که چه مساله ای باعث تغییر استراتژی شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی و تغییر مراسم افتتاح شده است؟

نماینده آبادان در نطق پیش از دستور خود از اطلاع داشتن مدیران وزارت نفت از نقص فنی پروزه بنزین ساز پالایشگاه آبادان خبر داد و گفت اصرار برای افتتاح پروژه در روز 3 خرداد سبب رخ دادن این حادثه شد.

به گزارش خبرآنلاین، سید علی موسوی جرف درخواست برخورد جدی با مدیران پالایشگاه و وزارت نفت را کرد و گفت: این آقایان در مورد این حادثه اهمال کاری کردند و باید با آنها برخورد شود.

موسوی در نطق پیش ازدستور خود در صحن مجلس گفت: چرا مدیران وزارت  نفت با علم به مشکل فنی و اماده نبودن طرح اصرار داشتند که طرح در سه خرداد افتتاح شود؟

نماینده آبادان افزود: این پروژه در آزمایش اولیه با مشکل مواجه شده بود و احتمال می دادند که طرح مشکل داشته باشد و حتی موضوع خطر در مراسم افتتاحیه به مسئولان وزارت نفت رسیده بود. وی از نمایندگان مجلس خواست تا همه ابعاد حادثه در مجلس بررسی شود.

موسوی افزود: مسئولان وزارت نفت با این کار خود از طرفی نیروهای متخصص را زیر سئوال بردند و از طرفی این پروژه مهم را تحت اثر اهمال کاری خود قرار دادند و حتی سبب شد رسانه های بیگانه هم سوء استفاده کنند.

فرآوری:یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:آینده نیوز

خبرآنلاین