تبیان، دستیار زندگی
مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی از جمله کالاهایی است که در چند روز اخیر افزایش رسمی قیمت را تجربه کرد. تحلیل کوتاه زیر به این مسئله پرداخته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درباره گرانی مواد شوینده


 مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی از جمله کالاهایی است که در چند روز اخیر افزایش رسمی قیمت را تجربه کرد. تحلیل کوتاه زیر به این مسئله پرداخته است


مواد شوینده

با این وجود افزایش قیمت‌های اخیر رضایت تولید‌کنندگان را به همراه نداشته و فعالان این صنف با استناد به افزایش قیمت مواد اولیه تولید در بازارهای جهانی و مشکلات ناشی از واردات بی ‌رویه برخی محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی افزایش بیشتر قیمت‌ها و چاره‌ جویی برای حمایت بیشتر از تولید‌کنندگان داخلی را دنبال می‌کنند. از سوی دیگر مصرف ‌کنندگانی که افزایش حدود 10 درصدی قیمت شوینده در چند روز پایانی اردیبهشت ماه را شاهد بوده‌اند، دغدغه‌ افزایش بیشتر قیمت‌ها را داشته و خواستار آرامش در قیمت و عرضه این محصولات هستند. با این وجود به ‌نظر می‌رسد سکون نسبی کنونی در بازار این روزهای مواد شوینده و آرایشی و بهداشتی موقتی خواهد بود.

صنعت مواد شوینده و آرایشی و بهداشتی طی هفته های گذشته با دو رخداد خبر‌ساز شد. همزمان با برپایی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مواد شوینده و صنایع وابسته، اعلام افزایش رسمی بیش از 10 درصدی نرخ پودر شوینده و رشد نه درصدی قیمت سایر محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی در حالی صورت گرفت که این افزایش قیمت با اقبال چندان دست‌اندرکاران تولید این محصولات مواجه نشد. دبیر انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی با بیان اینکه افزایش قیمت‌های اخیر منحصر به پودر شوینده نبوده و سایر محصولات را نیز شامل می‌شود گفت: این میزان افزایش با توجه به افزایش 30 تا 35 درصدی هزینه مواد اولیه تولید داخلی یا وارداتی به شکل موقتی بوده و برای افزایش 9 تا 10 درصدی قیمت این محصولات توافق کرده‌ایم.

بختیار علم بیگی از توافق‌های صورت گرفته برای افزایش بیشتر قیمت مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی تا چند ماه آینده خبر داد و گفت: علاوه بر مواد اولیه تولید، افزایش نرخ حامل‌های انرژی و دستمزد در رشد قیمت تمام شده تولید این محصولات مؤثر بوده و مقرر شده تا در چند ماه آینده و پس از ارائه مستندات افزایش هزینه تولید توسط تولید‌کنندگان، میزان واقعی افزایش قیمت مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی محاسبه و اعمال شود.

واردات و عرضه محصولات بی ‌کیفیت موجب شده است تا اکنون بسیاری از محصولات وارداتی بدون رعایت و درج مشخصات کمی و کیفی کالا در بازار عرضه شده و شرایط برای تولید‌کنندگان داخلی سخت ‌تر شود.

تولید محصولات کیفی

در حالی که رویکرد برخی تولید‌کنندگان به تثبیت قیمت‌ها و افزایش هزینه تمام شده تولید، تکیه بر کم ‌فروشی به‌عنوان راهکاری برای جلوگیری از زیان ‌دهی بیشتر بوده است، دست‌اندرکاران صنعت مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی از تداوم روند تولید این محصولات خبر داده و معتقدند، به ‌رغم افزایش هزینه تمام شده تولید، هنوز هم تولید و عرضه این محصولات مطابق با استانداردهای کشور صورت گرفته و هیچ‌ گونه کاهش کیفیت و کمیت را نداشته ‌اند.علم‌ بیگی با رد

مواد شوینده

هرگونه کم‌ فروشی این محصولات گفت: مؤسسه استاندارد و وزارت بهداشت بر کیفیت و حجم کالاهای تولید شده در این صنعت نظارت داشته و با توجه به اینکه افزایش قیمت‌های اخیر با تعامل بین دست‌اندرکاران تولید و وزارت بازرگانی صورت گرفته نه تنها پدیده کم فروشی در تولید و عرضه این محصولات را شاهد نبوده‌ایم بلکه به‌ دلیل شکل ‌گیری بازار رقابتی اکنون بهبود کیفی، کمی و بسته ‌بندی این محصولات مشهود است.

رونق بازار وارداتی‌ها

وی واردات بی‌ رویه مواد شوینده و به ‌ویژه لوازم بهداشتی و آرایشی را از جمله مشکلات پیشِ ‌روی تولید‌کنندگان داخلی قلمداد کرده و افزود: واردات و عرضه محصولات بی ‌کیفیت به شکل غیرقانونی یا با اخذ مجوز موجب شده است تا اکنون بسیاری از محصولات وارداتی بدون رعایت و درج مشخصات کمی و کیفی کالا در بازار عرضه شده و شرایط برای تولید‌کنندگان داخلی سخت ‌تر شود. این در حالی است که درج مشخصات کمی و کیفی محصولات وارداتی قدرت انتخاب مشتری را با مقایسه ویژ‌گی‌های کالاهای ساخت داخل و وارداتی افزایش می‌دهد. با این وجود اکنون مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی وارداتی در حجم وسیع در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ عرضه می‌شود و این‌گونه فروشگاه‌ها نیز به‌ دلیل سود بالاتر عرضه، تمایل بیشتری برای فروش کالاهای وارداتی و جایگزینی آن با محصولات تولید داخل دارند.

در حالی که رویکرد برخی تولید‌کنندگان به تثبیت قیمت‌ها و افزایش هزینه تمام شده تولید، تکیه بر کم ‌فروشی به‌عنوان راهکاری برای جلوگیری از زیان ‌دهی بیشتر بوده است،

رقابت ‌پذیری مواد شوینده داخلی

چندی پیش نیز رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی مهم‌ ترین چالش صنعت مواد شوینده را واردات بی ‌رویه دانست و گفت: مواد شوینده داخلی می ‌توانند از نظر کیفیت و قیمت با انواع خارجی آن رقابت کنند. سید حسین هاشمی در مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی مواد شوینده و صنایع وابسته گفت: امید است سیاست‌های کلان اقتصادی کشور در سال جهاد اقتصادی مبتنی بر تولید داخل و استفاده از تولیدات شرکت‌های داخلی باشد.وی در مورد عرضه بسیاری از اجناس آرایشی و بهداشتی خارجی در فروشگاه‌ها افزود: هم تولید داخل کشور به اندازه کافی بوده و هم کیفیت محصولات داخلی قابلیت صادرات و رقابت با تولیدات خارجی را دارد اما واردات بی ‌رویه موجب شده تا بازار داخل کشور مملو از کالاهای وارداتی باشد. هاشمی افزود: این صنعت از نظر کیفیت و تنوع تولید، قابلیت رقابت با انواع محصولات مشابه خارجی را دارد اما واردات بی ‌رویه، صنعت مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی را به چالش می‌ کشد.

بخش اقتصاد تبیان


منبع: همشهری