تبیان، دستیار زندگی
مادربزرگ 10 سال است كه فوت كرده، اما پدربزرگ حاضر نیست وسایل زیادی كه از او به‌‌جا‌مانده را از خانه خارج كند. اگر خانه پدربزرگ را بگردی آثاری از همه بچه‌هایی كه بزرگ كرده است و تاریخچه مصوری از تمام مرده‌ها و زنده‌های فامیل پیدا می‌كنی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وسایل اضافی خونه مادربزرگه


پدربزرگ 10 سال است كه فوت كرده، اما مادربزرگ حاضر نیست وسایل زیادی كه از او به‌‌جا‌مانده را از خانه خارج كند. اگر خانه مادربزرگ را بگردی آثاری از همه بچه‌هایی كه بزرگ كرده است و تاریخچه مصوری از تمام مرده‌ها و زنده‌های فامیل پیدا می‌كنی.


سالمند

یادگاری‌هایی از پدر و مادر خودش و پدر و مادر همسرش نیز در خانه وجود دارد؛ ظروف شكسته و لب پریده و صندلی‌ها و راحتی‌های درب و داغون مربوط به بیش از 40 سال پیش.لباس‌های پاره و نیمدار كه دیگر اصلا معلوم نیست صاحبش كیست و اسباب بازی‌هایی كه صاحبانش اكنون خود دارند نوه‌دار می‌شوند. فكرش را بكنید همه این وسایل به تاریخ پیوسته در یك خانه 60 متری جا داده شده است.

مادربزرگ بدجوری به وسایلش چسبیده است و هروقت به او می‌گویی پدر جان بگذار در مرتب كردن خانه و دور ریختن وسایل اضافه كمك كنیم، می‌گوید: هر وقت من مردم یك بولدوزر بیاورید، بیندازید توی این خانه تا خیالتان راحت شود.انباشتگی وسایل به درد نخور و زاید چیزی است كه بسیاری از سالمندان با آن درگیر می‌شوند.

بعضی‌ها هر وسیله قدیمی خود را عتیقه فرض می‌كنند و دلشان نمی‌آید آن را دور بیندازند. آن را یادگاری و ارزش وسیله را درخاطراتی كه با آن دارند می‌دانند جالب است‌ بدانید این همه توصیه‌ای كه به دل نبستن به مال دنیا در اسلام توصیه شده است، شامل همه این موارد هم می‌شود.

انباشتگی وسایل در خانه نمادی از روح و ذهن انباشته از سوالات و مشكلات حل نشده خاطرات خاك گرفته و سردرگمی‌هاست.جالب است كه وقتی این وسایل اضافه را از زندگی دور می‌كنید ذهنتان شفاف‌تر و روشن‌تر می‌شود.

تمیز كردن محیط از چیزهای اضافه و نظافت و نظم چیزی نیست كه تازه به آن پی برده باشید. چینی‌های باستان در آیینی به عنوان فنگ‌شویی سعی می‌كردند، نظم زندگی را مطابق با طبیعت و در مختصر‌ترین شكل ممكن حفظ كنند. یكی از رموز راحتی و زندگی پاك و سبك در این شیوه رها شدن از انباشتگی در خانه و‌ تن و ذهن است. آنان اعتقاد دارند بخشی از روح ما در هر یك از وسایلی كه داریم اسیر می‌شود و هر چقدر این وسایل كمتر مورد توجه و استفاده قرار گیرند و هر چقدر تداعی‌كننده خاطرات تلخی باشند، انرژی راكد و منفی را به روح تحمیل می‌كنند.

انباشتگی وسایل در خانه نمادی از روح و ذهن انباشته از سوالات و مشكلات حل نشده خاطرات خاك گرفته و سردرگمی‌هاست.جالب است كه وقتی این وسایل اضافه را از زندگی دور می‌كنید ذهنتان شفاف‌تر و روشن‌تر می‌شود.

انباشتگی وسایل زاید كه یك سال گذشته است و از آن هیچ استفاده‌ای نكرده‌اید، می‌تواند شما را بیمار كند، به افسردگی بكشاند و احساس رخوت و بی‌انرژی بودن را به شما القا كند.

ما می‌گوییم نظافت نشانه ایمان است و نظافت تنها تمیز كردن بدن نیست. محیط ما نیز دنیای كوچك ماست كه باید زیبا تمیز و مرتب و خلوت باشد.

این تمیزی در سال‌های پیری به ما كمك می‌كند راحت‌تر نفس بكشیم و راحت‌تر فكر كنیم. فكر كنید در خانه‌ای كه پر از خرده‌ریز است چقدر خاك جمع می‌شود و گردگیری همه وسایل چقدر سخت است.

معمولا در خانه‌افراد سالمند می‌توان فهرست طویلی از انباشتگی تهیه‌ كرد شما هم اگر با چنین مشكلی دست و پنجه نرم می‌كنید. همین الان این فهرست را آماده كنید:

نخست؛ چیزهایی كه خراب شده‌اند و دیگر مصرفی ندارند.

دوم؛ چیزهایی كه خراب شده‌اند، اما قابل تعمیرند.

سوم؛ چیزهایی كه سالم هستند، اما دوستشان ندارید و از آنها استفاده نمی‌كنید.

چهارم؛ چیزهایی كه نسبت به آنها حس بدی دارید.

پنجم؛ چیزهایی كه هیچ كاربردی ندارند و فقط هستند لابد برای روز مبادا یا یادگاری.

ششم؛ چیزهایی كه هیچ مشكلی ندارند و دوستشان هم دارید، اما اضافه‌اند.

کهنه کاری

با تهیه این فهرست می‌توانید فهرست دیگری را تكمیل كنید كه از موارد بالا تشكیل شده است:

چیزهای دورریختنی

چیزهای قابل تعمیر

چیزهای قابل فروش

چیزهای قابل اهدا

چیز‌های قابل بخشش

معمولا وسایل اضافه ما در این فهرست‌ها قرار می‌گیرند. برخی كادو‌هایی هستند كه دست‌نخورده باقی مانده‌اند و می‌توانیم آنها را به همان شكل بفروشیم یا به دیگری كادو بدهیم. در مورد دورریختنی‌ها هیچ تردیدی به خود راه ندهید. بخشی از وسایل ‌مستعمل را می‌توانید به خیریه ببخشید و بخشی دیگر را می‌توانید بفروشید و از پول آن كاری را كه مدت‌ها به تعویق انداخته بودید مثلا تعمیر خانه یا وسایل ‌انجام دهید.

بزودی با این كار احساس سبكی به شما دست می‌دهد و تمیزی و مرتب بودن برای شما از همیشه راحت‌تر می‌شود. خستگی از شما دور می‌شود، زیرا تمام اشیای اضافه‌ای كه مثل تار عنكبوت به دست و پای شما چسبیده بود حالا رفته‌اند و به قول چینی‌ها روح و ذهنتان را از آنها پس گرفته‌اید.

و به قول خودمان بخشش وسایل اضافه به كسانی كه نیاز دارند نوعی صدقه است و صدقه بلاهای زیادی را از سر شما و خانواده‌تان رفع می‌كند.

شما نظافت را رعایت كرده‌اید و نظم را برقرار كرده‌اید كه از نشانه‌های ایمان است پس موهبت الهی را به خود نزدیك‌تر كرده‌اید و بركت را به خانه‌تان دعوت كرده‌اید.

شما خود را از وسایل دست و پاگیر‌خلاص كرده‌اید و حالا حتما ‌راحت تر می توانید زندگی كنید و آرامش بیشتری خواهید داشت. این تمام چیزی است كه با از دست دادن آن همه وسایل اضافی به دست می‌آورید.

البته اگر والدین و پدر بزرگ و مادر بزرگ های تان دست از سر لوازم قدیمی بر نمی دارند می توانید محتوای این مقاله را آرام آرام و به تدریج برای شان تفهیم کنید.قدم قدم خانه را از لوازم اضافی پاک کنید تا باعث دلخوری آنان نشود.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : هفته نامه چهاردیواری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.