تبیان، دستیار زندگی
اسموتی یک میان وعده ی خوش مزه و بسیار مغذی است که از ترکیب میوه های مختلف با شیر یا ماست به دست می آید. یک اسموتی خوب باید غلیظ و چسبنده باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسموتی؛ یک میان وعده ی جدید


اسموتی یک میان وعده ی خوش مزه و بسیار مغذی است که از ترکیب میوه های مختلف با شیر یا ماست به دست می آید. یک اسموتی خوب باید غلیظ و چسبنده باشد.


اسموتی

بهتر است مخلوط کن را به کار بیندازیم! نگران نباشید! تنها با چند ماده ی مغذی یک صبحانه و یا یک میان وعده ی کوچک بسیار خوشمزه و مقوی خواهید داشت!

کسی نمی تواند در مقابل این مخلوط میوه ی خنک مقاومت کند!

بچه ها هم به اندازه ی بزرگتر ها از آن استقبال خواهند کرد، فقط کافیست دکمه ی مخلوط کن را فشار بدهید! به امتحانش می ارزد!

یک اسموتی خوب باید غلیظ و چسبنده باشد، بهتر است از میوه های یخ زده استفاده کنیم. هر میوه ای که دوست دارید را می توانید انتخاب کنید این جا فقط ذائقه ی شما فرمان را به دست می گیرد؛ موز، کیوی، پرتقال، آلبالو، طالبی، آناناس، هندوانه، هلو، آلو، شلیل و هر میوه ی دیگری که دوست دارید.

میوه ها رو از قبل فریز کنید، سعی کنید آن ها را در قطعات کوچک منجمد کنید تا به راحتی در مخلوط کن، مخلوط شود. کمپوت میوه را هم می توان فریز کرد.

پوست گیری میوه ها اجباری نیست، اگر دوست دارید میوه ای را با پوست، مخلوط کنید، حتما از شستشوی خوب آن مطمئن باشید.

اسموتی

یک لیوان معمولی برای یک وعده کافی است مگر این که قصد زیاده روی داشته باشید.

حتی این کار را می توان با میوه هایی که کمی از شکل خودش خارج شده مثلا له شده نیز انجام داد! این جوری از اسراف و دور ریختن میوه جلوگیری می شود!

حتما به ترکیب میوه ها دقت کنید، ترکیب جدید رو برای بچه ها امتحان نکنید؛ چون ممکن است از این میان وعده ی سالم زده بشوند و دیگر نخورند!

کالری!؟

اگر به دنبال افزایش کالری دریافتی اتان هستید بهتر است از مواد پرچرب و پرکالری استفاده کنید مثل بستنی، شیر پرچرب و خامه.

البته کره ی بادام زمینی هم بسیار فوق العاده است و پر از خاصیت. برای بیشتر کردن کالری می توان از پودر چهارمغز، افزودن شیر خشک یا دانه های غلات هم استفاده کرد. این مخلوط مناسب بیمارانی است که قادر به جویدن نیستند و از طرفی به کالری زیادی احتیاج دارند تا از تحلیل بدن شان جلوگیری کنند.

یک اسموتی خوب باید غلیظ و چسبنده باشد، بهتر است از میوه های یخ

زده استفاده کنیم. هر میوه ای که دوست دارید را می توانید انتخاب کنید

این جا فقط ذائقه ی شما فرمان را به دست می گیرد

و اگر نمی خواهید کالری اضافی دریافت کنید کافی است از مواد کم کالری تر مانند شیر کم چرب، و یا بدون چربی، ماست کم چرب، بستنی کم چرب یا رژیمی، آب میوه ی طبیعی و شیر سویا استفاده کنید. کره ی بادام زمینی هم یا اضافه نکنید و یا کم مصرف کنید.

برای شرین کردن مخلوط می توان از عسل استفاده کرد.

اسموتی

فواید استفاده از ماست در اسموتی

ماست هم مخلوط ما را غلیظ می کند، هم پروتئین و کلسیم بیشتری در اختیار بدن قرار می دهد و هم باعث رشد باکتری های مفید در روده ها می شود که سلامت معده و روده ها را به دنبال داشته و سیستم ایمنی را ارتقا می دهد.

افزودن شیر سویا

شیر سویا علاوه بر افزایش پروتئین و کلسیم دریافتی، باعث کنترل کلسترول خون، کاهش بیماری های قلب و عروق و یکسری سرطان ها، استحکام استخوان ها و بهبود علایم یائسگی می شود.

سعی کنیم شیر سویا، ماست سویا و پنیر سویا را اگر در دسترس داریم بیشتر استفاده کنیم.

خنک بودن اسموتی

خنک بودن اسموتی هم باعث افزایش اشتها و افزایش تمایل به خوردن می شود و هم آرامش بخش است. بدین ترتیب در افرادی که تمایل کمی به خوردن دارند و یا فکر آشفته و مشغولی دارند، بسیار کمک کننده است.

اسموتی

سعی کنید اگر بین زمان تهیه ی اسموتی و خوردن آن فاصله است مخلوط را در فریزر نگهداری کنید تا شکل و قوام خود را از دست ندهد و اصطلاحا از دهان نیفتد، اگر مخلوط دو فاز شود، دیگر تمایلی به خوردن آن نخواهید داشت.

اسموتی میان وعده ی خوبی برای بچه ها بعد از برگشتن به خانه است تا هر چه زودتر و راحت تر تکالیف خودشان را انجام دهند، خصوصا اگر می خواهید به راحتی از خواب بعد از ظهر بیدار شده و زودتر سراغ تکالیف شان بروند.

و در نهایت این که اگر در خانه نتوانستید آن را درست کنید از بیرون هم می توانید آن را تهیه کنید، فقط از شستشو و مواد اولیه ی آن مطمئن باشید، یک تحقیق کوچک می خواهد. هر چه باشد از میان وعده های چرب و چیلی دیگر بهتر، سالم تر و تازه تر است. پس بهتر است اگر به دنبال چیزی هستیم که بیرون از خانه بخوریم، میان وعده های سالم تر را انتخاب کنیم!

راحله باباپور

بخش تغذیه تبیان


مطالب مرتبط:

10 میان وعده ی سالم و چند نکته

میان ‌وعده چی بخوریم؟

میان وعده برای همه ضروری است

بهترین تغذیه در زنگ تفریح مدرسه

نقش میان وعده ها در سلامت دانش آموزان

بهترین میان وعده برای دانش آموزان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.