تبیان، دستیار زندگی
هدف از این نوشتار آشنا نمودن شما با استخوانهای بدن انسان و ساختار آنهامی باشد. همانگونه که قبلاً نیز توضیح دادیم، این نوشتار به نحوی تنظیم شده تا برای عموم مردم قابل استفاده باشد لذا مطالب بهصورت ساده بیان گردیده اند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استخوان ها

هدف از این نوشتار آشنا نمودن شما با استخوان های بدن انسان و ساختار آن ها می باشد.

همان گونه که قبلاً نیز توضیح دادیم، این نوشتار به نحوی تنظیم شده تا برای عموم مردم قابل استفاده باشد لذا مطالب به صورت ساده بیان گردیده اند.

شما عزیزان در صورتی که به مطالب بیان شده در این موضوع علاقه دارید و دوست دارید اطلاعات کامل تری به دست آورید می توانید علاقه خود را از طریق بخش نظرات در زیر همین صفحه به گوش ما برسانید تا ما نیز مطالب تخصصی تری در این زمینه برای شما فراهم نماییم.

تصور اکثر مردم از استخوان همان جسم خشک و بی جانی است که از بقایای افرادی که زمان های دور مرده اند دیده اند ولی استخوان های یک فرد زنده هیچ شباهتی به این تصویر نداشته و کاملاً مرطوب بوده و حاوی مقادیر زیادی رگ های خونی و عصب می باشند. دارای مقادیر زیادی سلول زنده بوده و می توانند در صورت آسیب دیدن خود را ترمیم نمایند.

بافت استخوان دارای دو جزء اصلی می باشند:

  1. 1- نمک های معدنی که عموماً از فسفات کلسیم تشکیل شده و باعث سختی استخوان می شوند.
  2. 2- پروتئینی به نام کلاژن که به استخوان انعطاف پذیری و مقاومت بالا می دهد.

نقطه های موجود  روی استخوان سلول های استخوانی باقی مانده بر روی آن را نشان می دهند.

استخوان ها اصولاً دو نوعند:  استخوان های فشرده سنگین و استخوان های اسفنجی سبک تر

ترکیب این دو نوع باعث می شود استخون ها محکم و سبک باشند. استخوان ها با مایعی ژله مانند به نام مغز استخوان پر شده است. مغز استخوان زرد حاوی چربی و مغز استخوان قرمز حاوی گلبول های خون می باشد.

داخل استخوان ها

استخوان ها از لایه های مختلفی ساخته شده اند. لایه خارجی آن ها محکم و لایه داخلی آن ها اسفنجی می باشد. در استخوان های بلند مانند استخوان ران نشان داده شده در شکل زیر ضخامت لایه فشرده در نقاط میانی بالا بوده در صورتی که ابتدا و انتهای آن بیشتر از لایه اسفنجی ساخته شده.

در استخوان های زنده بخش میانی با مغز استخوان پر می شود.

استخوان ها

دراین تصویر میکروسکوپی مشاهده می شود که استخوان های اسفنجی ساختاری مانند لانه زنبور عسل دارند و لذا وزن کم و استحکام بالایی دارند تصویر سوم نیز نمای میکروسکوپی سلول استخوان می باشد. قسمت سر بدنه استخوان و قسمت سر سلول استخوان را نشان می دهد.

ترمیم استخوان ها

استخوان ها عموماً می توانند خود را ترمیم نمایند ولی در صورتی که به دلیل تصادف و ... بشکنند ممکن است نیاز به ترمیم اضافه داشته باشند. پوسته صدف مروارید می تواند به ترمیم استخوان کمک نماید.

برای این منظور آن را خرد کرده و با خون یا سلول های استخوانی مخلوط می کنند و پس از قالب گیری در محل مورد نظر قرار می دهند.

استخوان ها

این عمل ترمیم استخوان را بسیار سرعت می بخشد.

استخوان ها نسبت به وزن پنج برابر از فولاد مستحکم تر می باشند.

استخوان های فشرده بر خلاف استخوان های اسفنجی بسیار مستحکم بوده و از استوانه های ریز استخوانی ساخته می شوند. این استخوان ها پس از مینای دندان، سخت ترین عضو بدن می باشند.

استخوان ها

استخوان ها تولید گلبول سفید و قرمز می نمایند. تولید گلبول خون در مغز استخوان قرمز انجام می شود مغز استخوان قرمز هر ثانیه میلیون ها گلبول می سازد. این ماده در ستون فقرات، گردن، جمجمه و ... وجود دارد.

استخوان ها امکان شکستن نیز در مواجه شدن با نیروهای بسیار زیاد را دارند.

استخوان ها

عکس x- ray فوق شکستگی استخوان ساق را نشان می دهد.

استخوان ها برای ترمیم شدن باید روی هم قرار بگیرند. دکتر ها به قرار گرفتن استخوان ها در جای خود کمک می کنند. در شکل فوق این کار  توسط پین های فلزی زرد رنگ انجام گرفته است.


مرگز یادگیری سایت تبیان - تهیه: پوریا میرعشقی

تنظیم: یگانه داودی