تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه عکس "عاشوراییان" را برگزار می کند . جشنواره هنرستانهای استان تهران آغاز شد هفتم اسفند ماه سالگرد در گذشت علامه دهخدا خانه عکاسان ایران نمایشگاه عکس "عاشوراییان" را برگزار می کند . نمایشگاه عکس &q...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه عکاسان ایران نمایشگاه عکس "عاشوراییان" را برگزار می کند .

نمایشگاه عکس "عاشوراییان" از 12 اسفند ماه 81 تا 4 اردیبهشت ماه 82 در محل خانه عکاسان ایران برپا خواهد شد.

به گزارش ستاد خبری حوزه هنری ، خانه عکاسان ایران که وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی می باشد مقدمات برگزاری این نمایشگاه را در  اسفند ماه سال 80 فراهم کرده است . مراسم افتتاحیه این نمایشگاه و تقدیر از برگزیدگان این مسابقه که مرحله ی نهایی این مسابقه هم محسوب می گردد، در ساعت 30/18 روز دوشنبه، 12 اسفند ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است 93 عکس به این مسابقه راه یافته است. این عکس ها از میان 2547 عکس که نمایشگاه آنها در دو گروه نوجوان و بزرگسال و در دو بخش "اصلی" و "ویژه" برگزار شده بود، انتخاب شده اند. در ضمن آثار برگزیده به همراه اطلاعات جانبی به صورت یک لوح فشرده (CD مالتی مدیا) همزمان با افتتاح این نمایشگاه منتشر خواهد شد.

گفتنی است نمایشگاه عکس "عاشوراییان" هم زمان با افتتاح آن در تهران و در 5 شهر دیگر شامل : اهواز، تبریز، شیراز، کاشان و یزد نیز افتتاح شده و تا 27 اسفند ماه جاری برپا خواهد بود.


جشنواره هنرستانهای استان تهران آغاز شد

نخستین جشنواره هنرهای تجسمی هنرستانهای استان تهران با حضور30 هنرستان روز چهارشنبه 7/12/81 آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ، در این جشنواره هنرجویان 30 هنرستان در تهران و شهرستانهای ساوجبلاغ، کرج، شهرری، پاکدشت و ورامین آثار تجسمی خود را در نمایشگاههای جداگانه به نمایش گذاشتند.

در مرحله اول جشنواره یاد شده صدها هنرجوی رشته های طراحی، نقاشی، گرافیک، خوشنویسی، حجم و کاریکاتور از 6 تا 13 اسفند ماه با هم به رقابت می پردازند.

منتخبان مرحله اول با برپایی نمایشگاه پایانی به مرحله دوم راه پیدا می کنند و به برگزیدگان نهایی جوایز ارزنده ای اهدا می شود.

نخستین جشنواره هنرهای تجسمی هنرستانهای استان تهران برای اولین بار به همت معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار می شود.


هفتم اسفند ماه سالگرد در گذشت علامه دهخدا

تهران – علامه میرزا علی اکبر دهخدا مؤلف لغت نامه و نخستین دایرة المعارف فارسی در سال 1257 هجری شمسی در تهران به دنیا آمد.

نه ساله بود که پدرش را از دست داد؛اما با تربیت و پرورش مادری فرهیخته از همان کودکی از محضر استادانی بزرگ همچون  حسینعلی فروغی، نجم آبادی و غلامحسین بروجردی به آموختن علوم ادبی پرداخت و سپس در مدرسه سیاسی مشغول تحصیل شد. دهخدا به موازات فعالیتهای ادبی در عرصه سیاست حضوری فعال داشت و در نهم خرداد 1286 هجری شمسی انتشار نخستین شماره  هفته نامه صوراسرافیل را به کمک میرزا جهانگیرخان آغاز کرد ، که در تاریخ فرهنگ وادب و در تاریخچه مطبوعات ایران بی همتا است .

دهخدا ستون چرند و پرند را در هفته نامه صوراسرافیل می نوشت . مقالات تند انتقادی و سیاسی دهخدا در این ستون باعث شد محمد علی شاه که به تازگی جای پدر نشسته بود با یاری افسران بلند پایه روسی به مجلس یورش برد که این امر باعث تعطیلی مجلس، تبعید دهخدا به فرانسه و کشته شدن دوستان وی شد. محمد علی شاه با قیام مردم تهران به سفارت روسیه پناه برد و مردم، دهخدا را به نمایندگی مجلس برگزیدند. وی پس از بازگشت از تبعید، امثالُ و حکم را تالیف کرد و پس از بازخوانی دیوانها و آثار بزرگان به نگارش لغت نامه همت گمارد و 50 سال از عمر خود را برای تدوین لغت نامه صرف کرد و اکنون این کتاب یادگاری بزرگ و مرجعی عظیم برای فعالیتهای ادبی و تحقیقاتی است.

ترجمه ی "عظمت وانحطاط رومیان"،"روح القوانین"، "فرهنگ فرانسه"، تصحیح"دیوان حافظ" ،"یوسف و زلیخا"،"دیوان منوچهری" و"طنزها و کلمات قصار" از آثار دیگر وی است.همچنین مجموعه اشعاری توسط دکتر معین از این دانشمند ادب پارسی جمع آوری شده است.

دهخدا در روز دوشنبه هفتم اسفندماه سال 1334 در سن 77 سالگی دار فانی را وداع گفت.