تبیان، دستیار زندگی
سُس فرانسوی سدیم یا همان نمک آن نسبت به سایر سُس‌ ها کمی بیشتر است و کالری بالایی دارد. سس مایونز یکی از پرکالری ‌ترین سُس ‌های موجود در بازار است که مصرف آن به افرادی که کلسترول بالا دارند یا از چاقی رنج می ‌برند، توصیه نمی ‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سُس ‌ها؛ سرخ و سفید، تند و شیرین

گشت و گذاری در دنیای یک چاشنی‌ پرطرفدار


سُس فرانسوی سدیم یا همان نمک آن نسبت به سایر سُس‌ ها کمی بیشتر است و کالری بالایی دارد. سس مایونز یکی از پرکالری ‌ترین سُس ‌های موجود در بازار است که مصرف آن به افرادی که کلسترول بالا دارند یا از چاقی رنج می ‌برند، توصیه نمی ‌شود.


سس ها

سس ‌ها، یکی از خوشمزه‌ ترین طعم‌ دهنده‌ ها به غذاهای ما هستند. هرچند که بیشتر متخصصان تغذیه به افراد توصیه می ‌کنند که برای حفظ سلامت‌ شان، کمتر سراغ سس‌ ها بروند‌ اما این خوراکی‌ ها در بین مردم طرفداران زیادی دارد.

نکته ‌ای که شما باید در مورد انواع سس ‌ها به آن توجه داشته باشید این است که حتما هنگام خرید به تاریخ تولید و انقضای آن ها توجه کنید و از خریدن سس‌ های باز و بدون نام‌ و نشان خودداری کنید.

ما در این مطلب، گشتی در دنیای سس ‌ها زده ‌ایم تا شما بتوانید هنگام خرید، بهترین نوع آن ها را انتخاب کنید.

راستی! یادتان باشد که شما به هیچ عنوان اجازه ی افزودن سُس به غذای بچه‌ های زیر 2 سال را ندارید!

سس هزار جزیره

سُس هزار جزیره

این سس حدود 485 کیلوکالری انرژی در هر 100 گرمش دارد و نمی ‌تواند گزینه مناسبی برای چاق ‌ها باشد.

شما می ‌توانید برای کاهش انرژی این سس،‌ آن را با ماست کم‌ چرب مخلوط کنید و به طعم دلخواه ‌تان برسید.

سس فرانسوی

سُس فرانسوی

هر 100 گرم از سُس فرانسوی حدود 450 کیلوکالری انرژی دارد.

به علاوه، سدیم یا همان نمک این سس نسبت به سایر سُس‌ ها کمی بیشتر است و به همین دلیل مصرف آن به کسانی که مشکلات کلیوی به خصوص سنگ کلیه دارند و همچنین به فشارخونی‌ ها توصیه نمی ‌شود.

سس تارتار

سُس تارتار

این سس در هر 100 گرمش 556 کیلوکالری انرژی و 60 گرم چربی دارد که جزو سس های پرکالری قرار می گیرد.

ترکیبات سس تارتار شامل روغن، سرکه، شکر، تخم ‌مرغ، نمک، سبزیجات معطر، پیاز، خیارشور و برخی افزودنی ‌های مجاز است و به همین خاطر سس مناسبی برای افراد چاق و مبتلایان به نقرس و ناراحتی ‌های گوارشی به حساب نمی ‌آید.

سُس گوجه‌ فرنگی یا کچاپ

سس کچاپ هم یک سُس کم ‌کالری به حساب می ‌آید. چون هر 100 گرم آن نزدیک به 100 کیلوکالری انرژی دارد. فقط حواس تان باشد که به خاطر شکری که در ترکیبات این سُس وجود دارد، ما استفاده از آن را به دیابتی‌ ها توصیه نمی ‌کنیم.

کچاپ

ضمن این که اگر شما هم جزو افرادی هستید که به گوجه‌ فرنگی حساسیت دارند، بهتر است قید سس کچاپ را بزنید. البته برخی انواع این سس بسیار تند است البته این سس کم‌ کالری است و طرفداران بسیاری در بین افرادی با ذائقه ‌های آتشین دارد.

به طوری كه هر 100 گرم از سس تند، تنها 26 کیلوکالری انرژی دارد. اما یادتان نرود که تندی بیش از اندازه این نوع سس باعث می ‌شود ما مصرف آن را به کسانی که ناراحتی‌ های گوارشی مانند ریفلاکس،‌ زخم معده یا دوازدهه و خون ‌ریزی و ورم معده دارند، توصیه نکنیم.

در ضمن اگر مشکلات ریوی هم دارید، بهتر است که کمتر از این سُس استفاده کنید.

نکته ‌ای که شما باید در مورد انواع سس ‌ها به آن توجه داشته باشید این

است که حتما هنگام خرید به تاریخ تولید و انقضای آن ها توجه کنید و از

خریدن سس‌ های باز و بدون نام‌ و نشان خودداری کنید

سس باربیکیو

سُس باربیکیو دودی

ترکیبات و ویژگی های این سس هم تقریبا شبیه همان سس کچاپ معمولی است با این تفاوت که دود طبیعی، برخی ادویه ‌جات و نشاسته تصفیه ‌شده هم برای تغییر طعم و بو به آن اضافه شده است و به همین خاطر مصرف آن به کسانی که ناراحتی‌ های گوارشی دارند، توصیه نمی ‌شود.

البته هر 100 گرم از این سس هم حدود 130 کیلوکالری انرژی دارد.

سس مایونز

سُس مایونز

سس مایونز یکی از پرکالری ‌ترین سُس ‌های موجود در بازار است که مصرف آن به افرادی که کلسترول بالا دارند یا از چاقی رنج می ‌برند، توصیه نمی ‌شود.

هر 100 گرم از سس مایونز، حدود 720 کیلوکالری انرژی دارد. بنابراین اگر فرزند بالای 2 سال شما بد غذا و لاغر است یا این که خودتان لاغر هستید و دوست دارید که کمی چاق بشوید، می ‌توانید سس مایونز را به انواع ساندویچ ‌ها یا سالادهای ‌تان اضافه کنید و به این ترتیب، مصرف کالری روزانه ‌تان را بالا ببرید.

البته حواس تان باشد که در مصرف این سُس افراط نکنید تا دچار چربی خون بالا نشوید.

راستی! چون در سس مایونز از تخم ‌مرغ استفاده شده است، اگر نقرس داشته و یا به پروتئین‌ های حیوانی حساسیت دارید، باید دور این سُس را خط بکشید.

بخش تغذیه تبیان


منبع: سلامتیران

مطالب مرتبط:

آشنایی با خـردل و سُس آن

مایونز را با ماست رقیق کنید

تهیه چند نوع سُس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.