تبیان، دستیار زندگی
دوستانم! باید بدانیم انتخاب دوست در مسیر زندگی از مهم ترین مسائل برای هر شخص است و نقش او مانند یک معلمی است که هر لحظه افکارش بر ما تاثیر می گذارد پس در انتخاب دوست دقت کافی داشته باشیم تا مسیر زندگی صحیح را به ما نشان دهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه برای خود دوست انتخاب کنیم

دوستی

دوستانم! باید بدانیم انتخاب دوست در مسیر زندگی از مهم ترین مسائل برای هر شخص است و نقش او مانند یک معلمی است که هر لحظه افکارش بر ما تاثیر می گذارد پس در انتخاب دوست دقت کافی داشته باشیم تا مسیر زندگی صحیح را به ما نشان دهد، اگر زندگی بزرگان و اشخاص موفق را بیشتر مطالعه کنید، در می یابیم که همیشه رد پای یک دوست خوب در ساحل هستی آنها بوده است. بیایید همین امروز تکلیف دوستان خود را روشن سازیم.با صداقت و آگاهی کامل دوست انتخاب کنیم و سعی کنیم اوقات فراغت خود را در کنار کسی سپری سازیم که از وجود آن ها استفاده مثبت برده باشیم و آنها بتوانند راهی درست برای شما نشان دهند.

فراموش نکنیم بعد از پدر و مادر و معلم، دوست یگانه سازنده و پروش دهنده ی جان و تن ماست و نقش مهمی در زندگی و حتی سرنوشت ما بازی می کنند. با بودن در کنار دوستان خوب ، احساس آرامش می کنیم و همواره در مسیری درست گام برمی داریم.پس دوستان خوب و واقعی سرمایه های باارزشی هستند، سعی کنیم دوستی هایمان را حفظ کنیم و به دلیل اختلاف نظرهای بی اهمیت و بی ارزش، ارتباط خود را با آنان قطع نکنیم.

بعضی از شما عزیزان به جای آن که رازی را با پدر و مادر خود در میان بگذارید و از آن ها یاری بخواهید، متاسفانه به سراغ دوستان خود می روید غافل از این که او نیز مثل شماست و تجربه ای ندارد و راهنمای خوبی برای شما نخواهد بود.پس از آن ها راهنمایی نخواهید بلکه از پدر و مادر و یا مربیان مدرسه کمک بگیرید و هر کسی را برای دوستی انتخاب نکنید و با او به گفتگو ننشینید.

رسول اکرم (ص) می فرمایند: کسی که تو به حقوق او توجه داری ولی او به حق تو توجه نکند، شایسته دوستی نیست. در انتخاب دوست ، باید دقیق باشید زیرا بیشترین اثر را بر روی اخلاق و رفتار، حتی در درس خواندن شما خواهد داشت.

دوست، راهنما و دلیل راه است و چاه در کنار راه. هر کس از راه بدر رود در چاه افتد. دوست خوب صفات پسندیده تو را تقویت می کند و صفات ناپسند تو را گوشزد می نماید. حتماً در گذشته برای شما یا اطرافیان شما اتفاق افتاده است که بعد از دوستی طولانی با کسی، تازه متوجه می شود که گویی انسان دیگری شده است و صفات پسندیده اش را بیدار کرده و صفات ناپسندش کمرنگ گشته است، این اثر یک دوست خوب است و برعکس...

دوستان عزیز! سعی کنیم اطرافیان و دوستانمان را با خودمقایسه نکنیم زیرا وقتی احساس برتری می کنیم، احساس رضایت خواهیم داشت و برعکس این مورد ما احساس حقارت و یا غم و اندوه خواهیم نمود.

دوستی

عزیزانم! وقتی به دیدار دوستان خود می رویم، سعی کنیم از موفقیت ها و خوبی ها صحبت کنیم و با خلوص نیت یکدیگر را دوست داشته باشیم، به این ترتیب شفقت و مهربانی در وجود ما رشد می کند.از موفقیت دوستان خود خوشحال شویم و در مواقع نیاز، به آن ها کمک و یاری رسانیم.

در انتخاب دوست دقت لازم را انجام دهیم و قدر دوستی هایمان را بدانیم و آگاهانه با کسی طرح دوستی و رفاقت بریزیم که شایستگی آن را داشته باشد تا گمراه نگردیم.در این صورت موفقیت از آن ما خواهد بود.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:دانش آموز عزیزم تو می توانی

مطالب مرتبط:

7 راه برای این که شانس را صدا بزنیم 

معجزه کلمات

آرزوهای دوست داشتنی

اتوبوس زندگی

به مغزتان غذا بدهید

رازنامه های در حال انقراض

بریم عید دیدنی

فصل بهار چه رنگی است؟

مهربانی چیست؟

یک سؤال تازه

چه کسی دوست داشتنی تر است؟

به چی فکر می کنید؟

چطور به راحتی بنویسیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.