تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب به بیان تازه ترین رویداد های دنیای فناوری در هفته گذشته می پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار دنیای فناوری در هفته ای که گذشت


در این مطلب به بیان تازه ترین رویداد های دنیای فناوری در هفته گذشته می پردازیم.


گوشی موبایل را با صدای خود شارژ کنید !

اخبار دنیای فناوری در هفته ای که گذشت

محققین کره ای روش جدیدی را ابداع کرده اند که در آن صدا به جریان الکتریسته تبدیل می شود، بدین ترتیب تلفن همراه کاربر در زمان صحبت کردن شارژ می گردد. دکتر Sang-Woo از دانشگاه Sungykunwan سئول بر روی پروژه ایی کار می کند که ممکن است روش استفاده ما از تلفن همراه را تغییر دهد. ایده های مختلفی برای تبدیل انرژی های بلااستفاده به الکتریسته وجود دارد از آن جمله می توان به انرژی خورشیدی و باد اشاره کرد ولی دکتر Sang-Woo وسیله ای ساخته است که امواج صدا را به الکتریسته تبدیل می کند.

دکتر Sang-Woo به همراه یک تیم از دانشگاه Sungykunwan سئول بدنبال تبدیل امواج صدا به انرژی هستند و قصد دارند جریال الکتریسته را از تبدیل انرژی موجود در موسیقی، نویزهای محیطی و انواع دیگر صدا بدست آورند. ما در دنیای پر سرو صدایی زندگی می کنیم، ماشین ها، ترن ها، هواپیماها و غیره همه و همه آلودگی صوتی ایجاد می کنند و همواره محیط پیرامون ما پر از صداهای مختلف است. فناوری جدید به انسان کمک می کند تا صدای بی فایده را به انرژی مفید تبدیل کند.

تیم دکتر Sang-Woo موفق به ساخت ابزار منحصربه فرد و بسیار کوچکی شده که دارای پایه های فشرده شده "اکسید روی" است این پایه ها بین الکترودها قرار داده شده اند. زمانی که صدا به سطح متصل به این ابزار برخورد می کند پایه های بسیار کوچک اسید روی شروع به لرزیدن کرده و سپس جریان الکتریکی تولید می کنند.

نمونه آزمایشی این ابزار در حال حاضر قادر است از 100 دسی بل صدا، حدود 50 میلی ولت جریان ایجاد کند. دکتر Sang Woo امیدوار است با تنظیم و بهینه کردن اکسیدهای روی جریان قوی تر از صدای ضعیف تر تولید کند.

سریعترین هلیکوپتر جهان باسرعت 430 کیلومتر در ساعت

اخبار دنیای فناوری در هفته ای که گذشت

بالگرد هیبریدی X3 یوروكوپتر با ارتقاء برنامه‌ریزی شده بر روی جعبه دنده، توانست از سرعت پیش‌بینی شده 407 كیلومتر در ساعت پیشی بگیرد.

X3 در پرواز آزمایشی خود در هفته گذشته توانست به حداكثر سرعت 430 كیلومتر در ساعت طی سطح پرواز پایدار برای چندین دقیقه دست یابد.

نمونه نمایشی X3 كه با دو موتور توربومحور برای تامین نیروی مورد نیاز سیستم روتور پنج پره‌ای به همراه دو پروانه در بال‌های كوتاه ثابت آن تجهیز شده، قابلیت‌های برخاست و فرود و شناور بودن یك بالگرد را با سرعت بالای هواپیمای توربوتراپ تركیب كرده‌است.

آزمایش پرواز نمونه نمایشی X3 از سپتامبر 2010 آغاز شد و در ماه نوامبر توانست با قدرت موتور كاهش‌یافته به سرعت 333 كیلومتر در ساعت دست یابد.

پس از انجام یك ارتقاء كه در آن گیربكس‌های نهایی با هم یكپارچه شده تا این بالگرد با تمام قدرت كار كند، نمونه نمایشی X3 در پرواز هفته گذشته خود در فرانسه توانست ركورد جدیدی از خود به جا بگذارد.

شركت یوروكوپتر، سازنده این نمونه امیدوار است كه X3 در طیف گسترده‌ای از عملیات مانند عملیات جست‌وجو و نجات از راه دور، عملیات گارد ساحلی، گشت مرزی، حمل‌ونقل مسافر و خدمات شاتل درون شهری مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین بنابر اعلام یوروكوپتر، از این وسیله می‌توان در كارهای نظامی مانند عملیات نیروهای ویژه، حمل‌ونقل سربازان و تخلیه درمانی استفاده كرد.

برنامه پروازهای آزمایشی نمونه نمایشی X3 قرار است در سال 2011 ادامه پیدا كند.

سرویس موسیقی گوگل معرفی شد

اخبار دنیای فناوری در هفته ای که گذشت

گوگل هم نتوانست از سود میلیاردی بازار موسیقی چشم پوشی کند و دقایقی پیش سرویس موسیقی خودش را به نام Music Beta by Google معرفی کرد. ‏

‏گوگل در این سرویس می خواهد با اپل که سلطان فروش موسیقی محسوب می شود وارد رقابت شود. اینجا یک فروشگاه آنلاین موسیقی داریم که تا حد زیادی شبیه سرویس ابری آمازون کار می کند و در کنارش یک فضای رایگان در اختیارتان قرار می دهد و شما می توانید تا 20 هزار قطعه موسیقی تان را به صورت رایگان روی آن آپلود و نگهداری کنید. شما می توانید این موسیقی ها را روی دستگاه های اندرویدی و تبلت تان استریم کنید. بنابراین همیشه بانک موسیقی تان را به همراه خواهید داشت.

حالا این سرویس را مقایسه کنید با سرویس آمازون که تنها اجازه نگهداری حدود 1200 قطعه موسیقی را می دهد. ضمن اینکه سرویس موسیقی گوگل امکانات بیشتری هم دارد برای مثال به صورت هوشمند برای آهنگ هایتان PlayList ایجاد می کند. ‏

‏این سرویس از همین الان به ‏ صورت آزمایشی برای کاربران آمریکایی با ثبت نام محدود در دسترس است و احتمالا طی ماه های آینده در دیگر کشورها هم راه اندازی می شود. ‏

فرآوری:محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

ایسنا،زومیت، نارنجی