تبیان، دستیار زندگی
جهان در حال انبساط است و به نظر می رسد که سرعت انبساط آن در حال افزایش است. برخی دلیل این افزایش سرعت را معمایی به نام انرژی تاریک می نامند در حالی که برخی دیگر این انرژی را معما نمی دانند. اما به تازگی شواهدی به دست آمده است که....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معمای انرژی تاریک حل شد؟


جهان در حال انبساط است و به نظر می رسد که سرعت انبساط آن در حال افزایش است. برخی دلیل این افزایش سرعت را معمایی به نام انرژی تاریک می نامند در حالی که برخی دیگر این انرژی را معما نمی دانند. اما به تازگی شواهدی به دست آمده است که وجود انرژِ ی تاریک را تایید می کند.

معمای انرژی تاریک حل شد؟

حدود 200 میلیارد کهکشان که هر کدام دارای تقریبا 200 میلیارد ستاره است بوسیله تلسکوپها قابل تشخیص است. اما این تعداد فقط 4 درصد از محل گیتی را تشکیل می‌دهد. حدود 73 درصد از جهان از ماده دیگری ساخته شده است که «انرژی تاریک» نامیده می‌شود. هیچ کس نمی‌داند که ماهیت این ماده ناشناخته چیست، اما مقدار این نوع ماده از تمام اتمهای موجود در تمام ستارگان موجود در کل کهکشانهای قابل شناسایی گستره فضا بسیار بیشتر است.

در کیهان‌شناسی، انرژی تاریک نوعی انرژی فرضی و شگفت‌انگیز است که سرعت انبساط جهان را می‌افزاید. انرژی تاریک رایج‌ترین راه برای توضیح‌ دادن مشاهدات اخیر است که می‌گویند جهان با آهنگ رو به افزایشی (با شتاب) منبسط می‌شود.

از آنجا که اینشتین فکر می کرد جهان ساکن است، حدس زد که حتی خالی ترین فضای ممکن، تهی از ماده و تابش، بایستی هنوز یک انرژی تاریک داشته باشد. همین که ریچارد فاینمن و دیگران نظریة کوانتومی ماده را توسعه دادند، پی بردند ‹ فضای تهی › پُر است از ذرات موقتی (‹مجازی›) که مرتباً در حال شکل دهی و نابود سازی خویش اند. فیزیکدانان به مرور گمان کردند که حقیقتاً بایستی خلاء شکل تاریکی از انرژی را داشته باشد، ولی نتوانستند اندازه اش را پیش بینی کنند. بواسطه اندازه گیریهای اخیر انبساط جهان، ستاره شناسان کشف کردند که اینشتین درست می گفت: به راستی شکلی از انرژی تاریک ظاهر می شود که بر کل محتوای جرم-انرژی جهان تسلط دارد،

در همین راستا نتایج اولیه یک تحقیق مهم ستاره شناسی که با استفاده از جدیدترین تکنیک‌ها انجام شده است، وجود پدیده رمز آلود انرژی تاریک را تایید کرده است. دانشمندان با بررسی بیش از دویست هزار کهکشان به این یافته دست پیدا کردند. این دانشمندان از دو نوع بررسی متفاوت استفاده کردند تا بتوانند به طور مستقل نتایج بررسی های پیشین درباره انرژی تاریک را بیازمایند.

معمای انرژی تاریک حل شد؟

دو تحقیق که توسط تیمی بین المللی از محققان انجام گرفته است برای چاپ در مجله "اعلان ماهانه انجمن سلطنتی ستاره شناسی" پذیرفته شده است.یکی از روش های تحقیق که توسط ستاره شناسان استفاده شده ، با اندازه گیری الگوی توزیع کهکشان ها در فضا انجام شده است. نوع دوم بررسی با اندازه گیری سرعت شکل گیری کهکشان ها در طول زمان انجام شده است. هر دو تکنیک وجود انرژی تاریک و شتاب انبساط جهان را تایید کرده است.

ستاره شناسان برای توضیح این که چرا سرعت انبساط جهان در حال افزایش است، ناگزیر بودند یا تئوری اینشتین درباره گرانش را بازنویسی کنند یا بپذیرند که در کیهان نوعی انرژی جدید وجود دارد.دکتر کریس بلیک، از دانشگاه تکنولوژی سوینبرن در ملبورن استرالیا و یکی از نویسندگان این تحقیق در این باره گفت: " کاری که انرژی تاریک می کند مثل این است که شما توپی را به هوا پرتاب کنید و توپ با سرعتی فزاینده شروع به بالا رفتن در آسمان کند."او افزود: "همانطور که اینشتین گفته بود، نتایج بررسی ها به ما نشان می دهد که انرژی تاریک یک فاکتور ثابت در کیهان شناسی است. اگر تنها به گرانش تمرکز کنیم، قادر نخواهیم بود اثرات ثابت انرژی تاریک در طول زمان را ببینیم."

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

آسمان پارس

دانشنامه رشد

wikipedia