تبیان، دستیار زندگی
یکی از دغدغه های اصلی کارجویان پس از فارغ التحصیلی، یافتن شغلی مناسب با آموخته های دانشگاهی و مهارتهایی است که طی سال ها آموزش و ممارست فراگرفته اند. امروزه اغلب کارجویان با ثبت نام در بنگاه های کاریابی، جستجو در اینترنت، روزنامه ها، و آگهی های استخدامی ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه در مصاحبه شغلی قبول شویم؟
کار-شغل

یکی از دغدغه های اصلی کارجویان پس از فارغ التحصیلی، یافتن شغلی مناسب با آموخته های دانشگاهی و مهارتهایی است که طی سال ها آموزش و ممارست فراگرفته اند. امروزه اغلب کارجویان با ثبت نام در بنگاه های کاریابی، جستجو در اینترنت، روزنامه ها، و آگهی های استخدامی با عزمی راسخ، خواستار ایده آل های شغلی خود هستند. اما پس از یافتن شغل ایده ال باید گام دوم را نیز با موفقیت برداشت. توانایی در مصاحبه و نشان دادن مهارتها ، گامی است که کمتر به آن توجه شده است و اغلب کارجویان، علیرغم مهارتهایشان از اجرای آن و برآوردن خواسته های کارفرما بازمانده اند. در این مقاله راهکارهای مورد نیاز کارجویان را قبل و بعد از مصاحبه تشریح می کنیم تا با آموختن این ویژگی مهارتهایشان در مصاحبه نیز کامل شود .

نکاتی که پیش از مصاحبه باید بدانیم

پیش از هر مصاحبه ای باید جستجویی کامل درباره مراجع کاریابی و تخصص های مورد نیاز انجام دهیم . سپس رزومه خود را به این مراکز ارائه دهیم . پیش از هر کاری باید اولویت های شغلی خود را مشخص کنید تا میان انتخابها با مشکل مواجه نشوید. آگاهی و مهارت کامل درباره شغل ازعواملی هستند که باید به آن توجه کرد همیشه مصاحبه را فرصتی برای آشکار کردن استعدادهای خود بدانید. کلیه مهارتها، سوابق شغلی، تحصیلات و حتی دوره های آموزشی خود را نیز در رزومه ذکر کنید. سعی کنید در زمان مناسب به محل مصاحبه بروید و بدون هیچگونه استرسی با دقت به سوالات پاسخ دهید. اجازه بدهید تا مصاحبه کننده کنترل امور را در دست گیرد. از پاسخهای طولانی اجتناب کنید و بهترین و کامل ترین پاسخ را ارائه دهید. درباره تواناییها و مهارتهایتان اغراق نکنید. توجه داشته باشید، نوع پرسشهای مصاحبه کننده نشان دهنده اولویتهای مورد نظر آنها است. اگر به هر دلیلی موفق نشدید که رزومه خود را ارائه دهید، نوع گویش و رفتار شما در مصاحبه های حضوری، تصویری کامل از سوابق و مهارتهای شما نشان خواهد داد. بنابراین دقت در حرف زدن و پاسخ به پرسشهای مصاحبه کننده بسیار حائز اهمیت است. در واقع بجز برخی از شغلها که پیش از مصاحبه حضوری بصورت آزمون برگزار می شوند، در شغلهای دیگر و مصاحبه هایی از این نوع، کارفرما با برخورد اول و با استناد به پاسخهای شما به سرعت به ماهیت شما پی خواهد برد. هیچگاه درباره مشکلات و مسائل مالی در مصاحبه ها صحبت نکنید. اینکار باعث می شود که دیدگاه مصاحبه کننده تغییر یابد و تصور دیگری از شما و علت مراجعه داشته باشد.در هنگام پاسخ به سوالات مصاحبه کننده عجله نکنید و با خونسردی کامل به آنها جواب دهید. به مصاحبه اهمیت دهید و با لباسی آراسته و مرتب ظاهر شوید. متناسب با محل و موقعیت مصاحبه، سعی کنید بصورت رسمی و در برخی جاها دوستانه انجام شود. ضرورتی ندارد کاملا رسمی باشید، همیشه با لبخند چهره افراد زیباتر می شود و خاطره ای به یاد ماندنی تر به جای خواهد گذاشت. درباره حقوق و مزایا در مصاحبه واقع نگر باشید. متناسب با مسئولیتی که انجام می دهید حقوق خود را ارزیابی کنید. اجازه بدهید تا کارفرما در این مورد ابتدا صحبت کند. آنگاه با برآوردی که از شرکتها و موسسات دیگر دارید در این باره بحث کنید.

آزمون های استخدامی

بسیاری از شرکتها برای استخدام کارمندان آزمونهای مختلفی را به طور کتبی و شفاهی انجام می دهند . اغلب این تستها با رعایت اصول علمی و روانشناسی انجام می شوند و با توجه به تخصص های افراد طرح ریزی شده اند. کارفرمایان با ملاحظه این تستها به نوع نگرش ، دیدگاه ، تواناییها و تحصیلات کارجویان پی می برند و آنها را مورد ارزیابی قرار می دهند. در هر آزمون که هرساله برگزار می شود، سطح دانش کارجویان و میزان قدرت پاسخگویی تغییر می یابد و براین اساس الگوهای کیفیتی نیز مشخص می شوند. در واقع افرادی که فاصله فارغ التحصیلی آنها کمتر بوده، در مقایسه با افرادی که چندین سال پیش فارغ التحصیل شده اند ، برای آزمون آماده ترند. این فاصله گر چه معیاری برای سطح ارزشها و تواناییها نیست، اما موجب به وجود آمدن پدیده ای به نام استرس می شود. ترس از موفق نشدن و به حد نصاب نرسیدن نمره آزمون مشکلات زیادی را پدید می آورد که مانع از نشان دادن چهره واقعی و تواناییهای افراد می شود .

موفق نشدن در مصاحبه دلیلی بر پذیرش شکست نیست، بلکه فرصتی دیگر برای افزایش تجربیات ، مهارتها و دیدگاهی متفاوت در آزمون بعدی است

زمان مصاحبه

دقایق مصاحبه هم می تواند لحظاتی فوق العاده استرس آور، عذاب آور و بسیار طاقت فرسا، و هم لحظاتی مطلوب و آموزشی و موفقیت آمیز باشد. تمام این مراحل بستگی به نگرش و دیدگاه شما دارد ، نکته قابل توجه این است که خود شما چه تعریفی از مصاحبه دارید؟ به دلیل اینکه هر آنچه که تصور کنید و بیندیشید همان اتفاق خواهد افتاد. بنابراین این امتحان را انجام دهید و از نتیجه آن لذت ببرید. مصاحبه را یک رویداد ساده مانند بسیاری از رویدادهای دیگر زندگیتان فرض کنید و آنرا فرصتی برای کسب یک تجربه نو بدانید. از پذیرفته نشدن در مصاحبه نهراسید و به فکر اجرای راهکارهای جدید باشید.

نکاتی که باید پس از مصاحبه انجام داد!

اکنون شما درجایگاه فردی باتجربه و آزمون دیده اید . بنابراین یک گام از دیگر رقبایتان جلوترید و اهداف متفاوت تری را مدنظر دارید . انسان با هر آزمون با تجربه تر و شایسته تر می شود. علاوه بر این ارزیابی دقیقی از مهارتها و تواناییهای خود کسب کرده اید. پس از هر آزمون با دو نتیجه روبه رو می شوید. شکست و موفقیت، دو عاملی که در سراسر زندگی با آنها مواجه هستیم و درواقع بخش بزرگی از زندگی ما را تشکیل می دهند. شکست به معنای ناتوانی نیست بلکه تنها مانعی سطحی برای دستیابی به موفقیت است. بنابراین از عدم موفقیت نهراسید و به هدفتان ادامه دهید. اگر به هر دلیلی نتوانستید در مصاحبه موفق شوید، بازهم به جستجو و تلاش خود ادامه دهید. برای انجام این مهم لازم است که کمی بیندیشید و راههای نرفته را بازیابید و پرسشهای زیر را مطرح کنید.اجرای چه نکاتی کارفرما را تحت تاثیر قرار می دهد ؟ آیا تواناییها و مهارتهایتان را بخوبی نشان داده اید ؟ آیا تمام تلاش خود را برای اجرا و یافتن شغلی متناسب با ارزشهای خود انجام داده اید ؟ آیا تمام نکات روانشناسانه را در مصاحبه اجرا کرده اید ؟ آیا به دانش و مهارت کافی در شغل مورد نظر رسیده اید ؟ آیا در مصاحبه به اندازه کافی صحبت کرده اید و تمام ویژگیهای خود را گفته اید ؟ آیا اصول اولیه در مصاحبه را رعایت کرده اید؟ آیا کلام، گفتار، رفتار و پوشش مناسبی داشتید؟ اگر خوب دقت کنید خواهید دید که همین موارد بسیار جزئی و کاملاً ساده، چنان تاثیری در مصاحبه ایجاد خواهد کرد که شما را درهر آزمون و مصاحبه ای موفق خواهد کرد. بنابراین با اندکی تامل و بازنگری خواهید دید که مصاحبه آنقدرها هم سخت نیست، بلکه تنها با رعایت قوانینی خاص مانند بسیاری از کارهای دیگر، می توان این مهم را نیز اجرا کرد.

صبور باشید

پس از اجرای مصاحبه معمولا یک هفته زمان لازم است تا پاسخ نهایی به شما گفته شود، درطول این یک هفته به گزینه ها و مصاحبه های دیگر فکر کنید . براساس قانون احتمالات از هر سه مصاحبه یکی پذیرفته می شود . اگر به هر دلیلی پذیرفته نشدید، نگران نباشید زیرا معمولاً انتخابها محدود هستند و این چیزی از شایستگی شما کم نخواهد کرد. به جستجو ادامه دهید و دلیل انتخاب نشدن خود را بپرسید، این مسئله نشان می دهد که هنوز به دنبال یادگیری و افزایش مهارتهای خود هستید.

نکته آخر

موفق نشدن در مصاحبه دلیلی بر پذیرش شکست نیست، بلکه فرصتی دیگر برای افزایش تجربیات ، مهارتها و دیدگاهی متفاوت در آزمون بعدی است .

ترجمه:سید رسول میرزایی موسوی 


باشگاه کاربارن تبیان - انجمن های تخصصی - ارسالی از tanhai_tom